Seminarium magisterskie [WH-FP-II-1-Sem.mgr-L]
Semestr letni 2021/22
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium magisterskie [WH-FP-II-1-Sem.mgr-L] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22_L]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Kielak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aEMqlN6ngDr1m3KZZ7JISrxqgZ7Oly_YM_stg_IN44NA1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ca53b887-4c20-43a7-a9fe-cc448db867d0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura dobrana pod kątem zainteresowań badawczych uczestników seminarium. Polecana znajomość następujących pozycji: Ryszard Nycz, Anna Zeidler-Janiszewska, Nowoczesność jako doświadczenie, Kraków 2006; Ryszard Nycz, Grzegorz Grochowski, Literackie doświadczenie nowoczesności, Warszawa 2018; Andrzej Zawadzki, Dokument pisany kluczem. Kilka uwag o nowoczesnej koncepcji podmiotu i jej kontekstach filozoficznych na przykładzie poglądów Stanisława Brzozowskiego, "Teksty Drugie" 2002, nr 4; Włodzimierz Bolecki, Doświadczenie i modernizm, "Teksty Drugie" 2006, nr 6; Ryszard Nycz, Literatura nowoczesna wobec doświadczenia, "Teksty Drugie" 2006, nr 6; Dominique Maingueneau, Dyskurs literacki jako dyskurs konstytuujący, "Teksty Drugie" 2009, nr 4; Marta Koszowy, Słowo w kadrze : literatura i fotografia : fotografia i literatura Rocznik Komparatystyczny 2014, nr 5; „Każdy z nas jest przybyszem”. Ryszard Nycz, Wzory tożsamości w literaturze polskiej XX wieku, "Teksty Drugie" 1999, nr 5; Tomasz Załuski, Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji, Kraków 2012; Dorota Kielak, Semantyka przestrzeni sacralnej w twórczości Władysława Stanisława Reymonta, „Studia Bobolanum” 2021, nr 1, s. 135-153; Dorota Kielak, Między wiarą a filozofią. O problematyce duchowego odrodzenia w prozie Eugeniusza Korwin-Małaczewskiego, „Studia Bobolanum” 2019, nr 4, s. 51-68; Dorota Kielak, Paradoksy młodopolskiej alegorii, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” 2017, nr, 7, s. 279–289; Dorota Kielak, Funkcja motywów secesyjnych w prozie Wacława Berenta, w: Dynamika Wacława Berenta, red. Aleksandra Wójtowicz, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich, 2016, s. 101-132; Dorota Kielak, Między pamięcią a ideą. O sposobie transponowania zabytków przeszłości w polskiej literaturze przełomu XIX i XX wieku, w: Konserwacja zapobiegawcza środowiska 4: Dziedzictwo niematerialne i pamięć, red. Zbigniew Kobyliński, Jacek Wysocki, seria: Archeologica Hereditas. Prace Instytutu Archeologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Warszawa – Zielona Góra: Wydawnictwo Fundacji Archeologicznej, 2015, s. 115-124; Muzeum w literaturze polskiego modernizmu. Antologia, wybór, wstęp i opracowanie Dorota Kielak, przypisy Dorota Kielak, Małgorzata Wrześniak, Kraków: Universitas, 2016. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematyka seminarium w ogólnych zarysach dotyczy literatury przełomu XIX i XX wieku, szczególnie literackich zapisów kryzysu światopoglądowego ostatnich dekad XIX w., wynikających z tego kryzysu przemian artystycznych i estetycznych, relacji literatury ze sztukami plastycznymi, a także zagadnień z zakresu kultury literackiej drugiej połowy XIX w. i pierwszej połowy wieku XX ze szczególnym uwzględnieniem lat I wojny światowej. Szczegółowa tematyka spotkań dostosowana do zainteresowań badawczych uczestników seminarium, związana z: 1. twórczością Stefana Grabińskiego, 2. doświadczeniem wojennym w twórczości Stanisława Długosza, Kazimiery Iłłakowiczówny, Eugeniusza Małaczewskiego, 3. twórczością baśniową Elwiry Korotyńskiej, 4. epistolografią Stanisława Wyspiańskiego, 5. motywem rewolucji w dwudziestowiecznej literaturze fantastycznej 6. zagadnieniem twórczości kobiet przełomu XIX i XX w. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
elementy wykładu, dyskusja - rozwiązywanie problemów interpretacyjnych, referaty magistrantów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ciągła ocena przygotowania do zajęć i postępów w realizacji pracy magisterskiej. Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej, w której przedstawiony zostanie stan badań nad problematyką podejmowaną w pracy. Praca powinna zostać przesłana w wersji elektronicznej do dnia 7 czerwca 2022 r. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Uwagi: Obecność na seminarium obowiązkowa - dopuszczalne dwie nieobecności. Zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym, zmiana trybu możliwa jedynie w sytuacji zmiany zarządzeń wynikających ze stanu zagrożenia epidemicznego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.