Język w mediach WH-FP-SP-I-3-JezMed
Semestr letni 2021/22
Konwersatorium,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Język w mediach WH-FP-SP-I-3-JezMed | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
Semestr letni 2021/22 (2021/22_L)
(zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Laura Polkowska | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 2003. J. Bralczyk, W. Gruszczyński, K. Mosiołek-Kłosińska, Wiem, co mówię, czyli o dobrej komunikacji, Gdańsk 2002. Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińs |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Studenci zapoznają się z metodami pracy nad i z tekstami dziennikarskimi o charakterze informacyjnym (news, relacja, zapowiedź). Nabędą umiejętności językowego różnicowania materiałów publikowanych w mediach. Zostaną także zachęceni do analizy języka tekstów, z którymi spotykają się na co dzień w środkach masowego przekazu oraz kontaktach interpersonalnych. Będą podejmowali próby charakteryzowania tekstów właściwych dla różnych rodzajów mediów. Analiza tekstów wykorzystywanych w środkach masowego przekazu, której będą dokonywali, pozwoli im rozwinąć praktyczne umiejętności przygotowania materiału dziennikarskiego oraz uświadomi im, w jaki sposób język użyty w tekście wpływa na postrzeganie danej tematyki przez czytelnika. Ponadto słuchacze zapoznają się z metodami perswazji językowej. Ich uwaga zostanie skierowana w stronę zagadnień związanych z przemocą oraz infantylizacją w języku mediów, a także wulgarnością i potocznością. Zapoznają się także z różnicami między stylem gazet poważnych a tzw. tabloidowych oraz zdobędą umiejętności tworzenia tekstów jednego i drugiego typu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Samodzielne pisanie tekstów podczas zajęć oraz dyskusja nad nimi. Wykonywanie ćwiczeń dostarczonych przez prowadzącego. Analiza tekstów dziennikarskich. Adiustacja tekstów. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Warunkiem uzyskania zaliczenia są: - uczestnictwo w zajęciach (student ma prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności), - aktywność na zajęciach, - samodzielne wykonywanie ćwiczeń w trakcie zajęć, - zaliczenie adiustacji językowej tekstu na ocenę pozytywną (nauka stacjonarna) lub oddanie samodzielnie napisanego tekstu dziennikarskiego o charakterze informacyjnym (nauka zdalna). Każdą nadliczbową nieobecność należy zaliczyć, przygotowując samodzielnie krótki dziennikarski tekst informacyjny na dowolny temat lub tworząc / dopracowując któryś z tekstów tworzonych podczas zajęć. Nie otrzyma zaliczenia przedmiotu osoba, która: - dopuściła się plagiatu, - nie pojawiła się na zajęciach przynajmniej 8 razy w semestrze, - nie dopełniła innych obowiązków. Student otrzymuje ocenę dostateczną, jeżeli: - Ma dostateczną wiedzę na temat gatunków dziennikarskich - Ma dostateczną wiedzę z zakresu zasad konstrukcji i redagowania dziennikarskich tekstów informacyjnych - Dostatecznie zna normy z zakresu etyki dziennikarskiej oraz podstawowe prawa autorskie - Dostatecznie sprawnie potrafi wyszukać informacje niezbędne do samodzielnego stworzenia dziennikarskiego tekstu informacyjnego, a także dokonać ich selekcji i krytycznej oceny - Dostatecznie sprawnie potrafi ocenić dostępne źródła informacji pod względem wiarygodności - Dostatecznie sprawnie potrafi stworzyć i zredagować dziennikarski tekst informacyjny - Dostatecznie sprawnie potrafi współdziałać w zespole i na zasadzie burzy mózgów realizować powierzone zadania - Dostatecznie sprawnie potrafi określić etapy przygotowania tekstu dziennikarskiego oraz stworzyć hierarchię ważności czynności podejmowanych w ramach realizacji zadania - Dostatecznie sprawnie korzysta z dostępnych mediów, by rozwijać orientację w bieżących wydarzeniach kulturalnych, społecznych i politycznych, a także pogłębiać własną wiedzę z zakresu dziennikarstwa Student otrzymuje ocenę dobrą, jeżeli: - Ma dobrą wiedzę na temat gatunków dziennikarskich - Ma dobrą wiedzę z zakresu zasad konstrukcji i redagowania dziennikarskich tekstów informacyjnych - Dobrze zna normy z zakresu etyki dziennikarskiej oraz podstawowe prawa autorskie - Potrafi sprawnie wyszukać informacje niezbędne do samodzielnego stworzenia dziennikarskiego tekstu informacyjnego, a także dokonać ich selekcji i krytycznej oceny - Potrafi sprawnie ocenić dostępne źródła informacji pod względem wiarygodności - Potrafi sprawnie stworzyć i zredagować dziennikarski tekst informacyjny - Potrafi sprawnie współdziałać w zespole i na zasadzie burzy mózgów realizować powierzone zadania - Potrafi sprawnie określić etapy przygotowania tekstu dziennikarskiego oraz stworzyć hierarchię ważności czynności podejmowanych w ramach realizacji zadania - Sprawnie korzysta z dostępnych mediów, by rozwijać orientację w bieżących wydarzeniach kulturalnych, społecznych i politycznych, a także pogłębiać własną wiedzę z zakresu dziennikarstwa Student otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeżeli: - Ma bardzo dobrą wiedzę na temat gatunków dziennikarskich - Ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu zasad konstrukcji i redagowania dziennikarskich tekstów informacyjnych - Bardzo dobrze zna normy z zakresu etyki dziennikarskiej oraz podstawowe prawa autorskie - Potrafi bardzo sprawnie wyszukać informacje niezbędne do samodzielnego stworzenia dziennikarskiego tekstu informacyjnego, a także dokonać ich selekcji i krytycznej oceny - Potrafi bardzo sprawnie ocenić dostępne źródła informacji pod względem wiarygodności - Potrafi bardzo sprawnie stworzyć i zredagować dziennikarski tekst informacyjny - Potrafi bardzo sprawnie współdziałać w zespole i na zasadzie burzy mózgów realizować powierzone zadania - Potrafi bardzo sprawnie określić etapy przygotowania tekstu dziennikarskiego oraz stworzyć hierarchię ważności czynności podejmowanych w ramach realizacji zadania - Bardzo sprawnie korzysta z dostępnych mediów, by rozwijać orientację w bieżących wydarzeniach kulturalnych, społecznych i politycznych, a także pogłębiać własną wiedzę z zakresu dziennikarstwa |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
UWAGA! Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym. Link do spotkań: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a31O7gxqgO0ohukcQhOJIvcjOQa8l6sGudf-4f7eG5wM1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=85ba7744-0161-4d11-b565-86d545a25f99&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.