Analiza i interpretacja tekstów kultury [WH-KU-I-2-AnalTekst]
Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Analiza i interpretacja tekstów kultury [WH-KU-I-2-AnalTekst] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Dąbrowska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Tomboy, reż. C. Sciamma (film fabularny) J. Iwaszkiewicz, Panny z Wilka (dowolne wydanie), adaptacja filmowa w reżyserii Andrzeja Wajdy (1979). P. Michałowski, W poszukiwaniu porzuconego czasu. Interpretacja hermeneutyczna [w:] "Panny z Wilka" Jarosława Iwaszkiewicza, red. I. Iwasiów i J. Madejski, Szczecin 1996. I. Iwasiów, Co przeraziło Wiktora Rubena? Parafraza feministyczna [w:] "Panny z Wilka" Jarosława Iwaszkiewicza, red. I. Iwasiów i J. Madejski, Szczecin 1996; E. Szybowicz, Zimna nostalgia „Panien z Wilka” [w:] Wajda. Przewodnik Krytyki Politycznej, red. J. Majmurek, Warszawa 2013. B. Zielińska, Mroczne ścieżki pożądania. Interpretacja psychoanalityczna [w:] "Panny z Wilka" Jarosława Iwaszkiewicza, red. I. Iwasiów i J. Madejski, Szczecin 1996. S. Jagielski, Gra w ciuciubabkę. Andrzeja Wajdy adaptacja „Panien z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza [w:] Od Mickiewicza do Masłowskiej. Adaptacje literatury polskiej, red. T. Lubelski, Kraków 2014. L. Wygotski, Lekki oddech [w:] Idem, Psychologia sztuki, przeł. M. Zagórska, Kraków 1980 (oraz opowiadanie Lekki oddech Iwana Bunina). W. Shakespeare, Burza, tłum. S. Barańczak, Kraków 1999. T. Dobrzyńska, Modlitwa czy apel do publiczności? Polskie przekłady epilogu „Burzy”, „Teatr” nr 9/2019. Burza, reż. I. Gorzkowski (premiera 2012). Burza, reż. K. Warlikowski (premiera 2003). K. Zalewska, Wokół Prospera, „Teatr” nr 9/2019. M. Dziewulska, Dlaczego Szekspir? [w:] Burza, Warszawa 2008. G. Niziołek Grzegorz, Muzyka widowni? [w:] Burza, Warszawa 2008. J. Rudnicka, Więcej niż tło. Muzyka Pawła Mykietyna w teatrze Krzysztofa Warlikowskiego, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” nr 3 (42)/2019. J. Bolewski SJ, Objawienie Szekspira, Warszawa 2002 (fragmenty). M. Atwood, Czarci pomiot: „Burza” Szekspira opowiedziana na nowo, przeł. Ł. Witczak, Poznań 2016. D. Masłowska, Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną, Warszawa 2003; Film Wojna polsko-ruska w reżyserii Xawerego Żuławskiego, 2009. Z. Mitosek, Opracowanie do rzeczywistości [w:] Idem, Poznanie (w) powieści – od Balzaka do Masłowskiej, Kraków 2003. J. Dehnel, Fotoplastikon, Warszawa 2009. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Problematyka badań genderowych - analiza tekstu kultury pod kątem jego związków z perspektywami wyznaczanymi przez ten nurt. 2. Analiza relacji między adaptacją a jego pierwowzorem literackim - na płaszczyźnie fabuły, znaczenia estetycznej organizacji. 3. Znaczenie muzyki i montażu w filmie w kontekście relacji intersemiotycznej słowo-obraz. 4. Analiza porównawcza interpretacji jednego tekstu kultury z kilku perspektyw: hermeneutyka - feminizm - psychoanaliza - Bachtin. 5. Zróżnicowanie interpretacji jednego tekstu - "Burza" Williama Shakespeare'a. 6. Analiza porównawcza różnych inscenizacji jednego dramatu. 7. Szczegółowa analiza tekstów krytycznych poświęconych jednemu dramatowi, uwzględniająca ideową tożsamość punktów widzenia zawartych w analizowanych wypowiedziach. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
dyskusja, krytyczna analiza tekstu praca pisemna, ciągła ocena aktywności studenta |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę dostateczną: student rozumie podstawowe zagadnienia związane z analizą i interpretacją tekstów kultury, wykazuje zdolność praktycznego działania w tym zakresie na poziomie podstawowym Na ocenę dobrą: student dysponuje umiejętnością szczegółowej analizy i interpretacji tekstów kultury Na ocenę bardzo dobrą: student dysponuje umiejętnością szczegółowej analizy i interpretacji tekstów kultury oraz podejmowania refleksji nad ich społecznym znaczeniem |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.