Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza i interpretacja tekstów kultury [WH-KU-I-2-AnalTekst] Semestr letni 2021/22
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Analiza i interpretacja tekstów kultury [WH-KU-I-2-AnalTekst]
Zajęcia: Semestr letni 2021/22 [2021/22_L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 13:15 - 14:45
sala 406
Kampus Dewajtis Nowy Gmach jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Dorota Dąbrowska
Literatura:

Tomboy, reż. C. Sciamma (film fabularny)

J. Iwaszkiewicz, Panny z Wilka (dowolne wydanie), adaptacja filmowa w reżyserii Andrzeja Wajdy (1979).

P. Michałowski, W poszukiwaniu porzuconego czasu. Interpretacja hermeneutyczna [w:] "Panny z Wilka" Jarosława Iwaszkiewicza, red. I. Iwasiów i J. Madejski, Szczecin 1996.

I. Iwasiów, Co przeraziło Wiktora Rubena? Parafraza feministyczna [w:] "Panny z Wilka" Jarosława Iwaszkiewicza, red. I. Iwasiów i J. Madejski, Szczecin 1996; E. Szybowicz, Zimna nostalgia „Panien z Wilka” [w:] Wajda. Przewodnik Krytyki Politycznej, red. J. Majmurek, Warszawa 2013.

B. Zielińska, Mroczne ścieżki pożądania. Interpretacja psychoanalityczna [w:] "Panny z Wilka" Jarosława Iwaszkiewicza, red. I. Iwasiów i J. Madejski, Szczecin 1996.

S. Jagielski, Gra w ciuciubabkę. Andrzeja Wajdy adaptacja „Panien z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza [w:] Od Mickiewicza do Masłowskiej. Adaptacje literatury polskiej, red. T. Lubelski, Kraków 2014.

L. Wygotski, Lekki oddech [w:] Idem, Psychologia sztuki, przeł. M. Zagórska, Kraków 1980 (oraz opowiadanie Lekki oddech Iwana Bunina).

W. Shakespeare, Burza, tłum. S. Barańczak, Kraków 1999.

T. Dobrzyńska, Modlitwa czy apel do publiczności? Polskie przekłady epilogu „Burzy”, „Teatr” nr 9/2019.

Burza, reż. I. Gorzkowski (premiera 2012).

Burza, reż. K. Warlikowski (premiera 2003).

K. Zalewska, Wokół Prospera, „Teatr” nr 9/2019.

M. Dziewulska, Dlaczego Szekspir? [w:] Burza, Warszawa 2008.

G. Niziołek Grzegorz, Muzyka widowni? [w:] Burza, Warszawa 2008.

J. Rudnicka, Więcej niż tło. Muzyka Pawła Mykietyna w teatrze Krzysztofa Warlikowskiego, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” nr 3 (42)/2019.

J. Bolewski SJ, Objawienie Szekspira, Warszawa 2002 (fragmenty).

M. Atwood, Czarci pomiot: „Burza” Szekspira opowiedziana na nowo, przeł. Ł. Witczak, Poznań 2016.

D. Masłowska, Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną, Warszawa 2003; Film Wojna polsko-ruska w reżyserii Xawerego Żuławskiego, 2009.

Z. Mitosek, Opracowanie do rzeczywistości [w:] Idem, Poznanie (w) powieści – od Balzaka do Masłowskiej, Kraków 2003.

J. Dehnel, Fotoplastikon, Warszawa 2009.

Zakres tematów:

1. Problematyka badań genderowych - analiza tekstu kultury pod kątem jego związków z perspektywami wyznaczanymi przez ten nurt.

2. Analiza relacji między adaptacją a jego pierwowzorem literackim - na płaszczyźnie fabuły, znaczenia estetycznej organizacji.

3. Znaczenie muzyki i montażu w filmie w kontekście relacji intersemiotycznej słowo-obraz.

4. Analiza porównawcza interpretacji jednego tekstu kultury z kilku perspektyw: hermeneutyka - feminizm - psychoanaliza - Bachtin.

5. Zróżnicowanie interpretacji jednego tekstu - "Burza" Williama Shakespeare'a.

6. Analiza porównawcza różnych inscenizacji jednego dramatu.

7. Szczegółowa analiza tekstów krytycznych poświęconych jednemu dramatowi, uwzględniająca ideową tożsamość punktów widzenia zawartych w analizowanych wypowiedziach.

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

dyskusja, krytyczna analiza tekstu

praca pisemna, ciągła ocena aktywności studenta

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę dostateczną: student rozumie podstawowe zagadnienia związane z analizą i interpretacją tekstów kultury, wykazuje zdolność praktycznego działania w tym zakresie na poziomie podstawowym

Na ocenę dobrą: student dysponuje umiejętnością szczegółowej analizy i interpretacji tekstów kultury

Na ocenę bardzo dobrą: student dysponuje umiejętnością szczegółowej analizy i interpretacji tekstów kultury oraz podejmowania refleksji nad ich społecznym znaczeniem

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)