Historia kultury od średniowiecza do oświecenia [WH-KUZ-I-1-HisKulSr]
Semestr letni 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia kultury od średniowiecza do oświecenia [WH-KUZ-I-1-HisKulSr] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22_L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Partyka | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1) Publius Wergilius Maro, Eneida, przeł. T. Karyłowski, oprac. S. Stabryła, Wrocław 1986. BN II 029. 2) Dante Alighieri, Boska Komedia, przeł. E. Porębowicz, oprac. K. Morawski, Wrocław 1986. BN II 187. 3) Giovanni Boccaccio, Dekameron, t. 1-2, przeł. E. Boyé, tekst poprawił, uzup. i przedmową opatrzy M. Brahmer, Warszawa 1986. 4) Bogurodzica, opr. J. Woronczak, Ossolineum, Wrocław 1962. 5) Kazania świętokrzyskie, Nowa edycja, nowe propozycje badawcze, red. P. Stępień, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2009. 6) Łukasz Górnicki, Dworzanin polski, oprac. R. Pollak, Wrocław 1954. BN I 109. 7) Tasso-Kochanowski, Gofred abo Jeruzalem wyzwolona, przekł. P. Kochanowski, oprac. R. Pollak, Wrocław 1951, BN II 004. 8) Jan Kochanowski, Treny, oprac. J. Pelc, Wrocław 1986. BN I 001. 9) Miguel Cervantes, Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy, przeł. A. L. Czerny i Z. Czerny, Warszawa 1986 i wyd. nast. 10) Jan Andrzej Morsztyn, Lutnia, [w:] Utwory zebrane, oprac. L. Kukulski, Warszawa 1971. 11) Jan Pasek, Pamiętniki, wstęp i objaśnienia W. Czapliński, Wrocław 1968. BN I 62. 12) Jan III Sobieski, Listy do Marysieńki, Warszawa, Czytelnik 1962. 13) Choderlos de Laclos, Niebezpieczne związki, przeł. T. Boy-Żeleński, opr. A. Siemek, Świat Książki, Warszawa 2007 i 2009. Pełny spis lektur dodatkowych i uzupełniających podany został studentom pocztą mailową - na mail grupowy, ponieważ przekracza limit znaków przyznany przez formularz karty przedmiotu. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Kultura ludów archaicznych / pierwotnych podstawą kultury człowieka do dzisiaj. 2. Obecność tematów, toposów, estetyki antyku w przestrzeni kulturowej róznych epokpo współczesność. 3. Inne oblicze średnioweicza. 4. Odrodzenie jako epoka przeciwieństw. 5. Przenikanie się sztuk w epokach dawnych. 6. Na progu nowoczesności - od romansu pasterskiego do powieści. 7. Rewolucja romantyczna - odrzucenie tradycji (czy jednak kontynuacja?) 8. Ślady (odpryski) tradycji kulturowej we współczesności - warunki utrzymania jedności i tożsamości kultury europejskiej. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Lektura wybranych fragmentów dzieł literackich i wspólne porównywanie ich z utworami, także muzycznymi i plastycznymi z innych epok. Budowanie sieci powiązań i współzależności na podstawie lektur (obowiązkowych i uzupełniających) różnych członków grupy zajęciowej, które powinny wzajemnie uzupełniać się i wzbogacać wyłaniającą się stopniowo dzięki dyskusji i porównywaniom różnych stanowisk wizję danego problemu. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Na ocenę końcową składają się oceny cząstkowe (referat, aktywność podczas zajęć, frekwencja). Znaczącą rolę w ocenie końcowej będzie miał egzamin ustny pod koniec roku oraz lub samodzielna praca roczna. Na ocenę bdb (5): student zna najważniejsze epoki kultury europejskiej, pogtrafi wskaząć powiązania między nimi, rozumie drogi, którymi wędrowały poszczególne wątki, toposy, dostrzega zmiany stylów Na ocenę db (4): student zna najważniejsze epoki kultury europejskiej, mie większość powiązań między nimi i przemian toposów, wątków, stylów Na ocenę dost (3): student wie, że rózne epoki w kulturze europejskiej przynosiły przemiany styklów i wątków, potrafi roznróżnic niektóre z nich, stars ię dostrzec ich powiązania Na ocenę ndst 92): student nie zna poszczególnych epok kultury europesjkiej, nie potrafi rozróżnic stylów w sztuce i kulturze, nie rozumie nastęujących w czasie ich przemian, nie widzi ich powiązań. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Przedmiot teoretycznie podzielony jest na wykład i ćwiczenia, jednakże obie te formy przeplatają się, aby zaktywizować studentów i dać mi przestrzeń na ich własny wkład w zajęcia z przedmiotu. Zakres tematyczny pozostaje identyczny w przypadku obu form prowadzenia przedmiotu - przez jedną i tę samą osobę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.