Historia filozofii [WNHS-ODKS-HF]
Semestr zimowy 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia filozofii [WNHS-ODKS-HF] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Bartłomiej Gutowski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Obowiązkowa Otfried Höffe, Mała historia filozofii Wybrana dodatkowa Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii Frederick Copleston, Historia filozofii Anthony Kenny, Krótka historia filozofii zachodniej |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Student(ka): Ma wiedzę w zakresie najważniejszych nurtów i koncepcji filozofii europejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz ich wzajemnych zależności. Ma wiedzę o miejscu filozofii wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach nauk historycznych z innymi naukami humanistycznymi. Liczba ECTS: 2, w tym: Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego Liczba punktów ECTS: 1 Łączna liczba godzin: 31 - udział w wykładach: 30 - udział w konsultacjach: 1 Praca własna studenta Liczba punktów ECTS: 1 Łączna liczba godzin: 30 - praca własna z literaturą: 15 - przygotowanie do egzaminu: 15 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie pisemnej (jeżeli utrzymany zostanie system zajęć on-line za pomocą platformy e-learning), problemowej wokół tez (obowiązuje wiedza z wykładu i Otfried Hoffe, Mała historia filozofii). Egzamin będzie się składał z trzech elementów: – omówienie tezy problemowej (może mieć ona charakter przekrojowy np. „porównaj koncepcję duszy ludzkiej w filozofii starożytnej i średniowiecznej”) – max 50 pkt (mają Państwo do wyboru 1 z tez wskazanych przez prowadzącego) – wyjaśnienie 5 pojęć (max 5 pkt za pojęcie) – wyjaśnienie zagadnienia szczegółowego np. „przedstaw najważniejsze założenia amerykańskiego pragmatyzmu”. (25 pkt) Obowiązujący zakres materiału - wykład i literatura obowiązkowa Uwaga w przypadku zdawania egzaminu on-line, jeżeli wykryte zostaną fragmenty skopiowane z Internetu, praca nie będzie przyjęta. Ocena bdb. 81-100 pkt Ocena db. 66-80 pkt Ocena dst. 51-65 pkt Zajęcia są obowiązkowe, dopuszcza się 2 nieobecności w ciągu semestru. Tezy (wybór najważniejszych) Czym był amoralizm Machiavellego Charakterystyka najważniejszych kierunków okresu hellenistycznego Czy Nietzsche „zabił” Boga? Czy oświecenie „powiedziało nam” coś ciekawego – na przykładzie najważniejszych idei angielskiej filozofii oświecenia Czym jest byt wg Arystotelesa, jaka jest struktura bytu, jakie są jego przyczyny? Co znaczy pierwiastek apolliński i dionizyjski Czym jest nietzscheańska koncepcja nadczłowieka i jak wpisuje się w jego etykę Czym jest przestrzeń i czas u Kanta? Czym są, w jaki sposób istnieją i jaki jest stosunek rzeczy do idei w koncepcji Platona? Scharakteryzowanie platońskiej koncepcji idei Dlaczego Diogenes chciał mieszkać w beczce Dowody na istnienie Boga u św. Tomasza i ich krytyka Drogi poznania u św. Bonawentury Egzystencjalizm Marka Aureliusza i najważniejsze koncepcje w ramach szkoły stoickiej John Locke – czym są idee proste i jaki jest ich relacja do idei złożonych Koncepcja metafizyczna u Platona Koncepcja porządku metafizycznego św. Augustyna, określenie sposobu w jaki widzi on człowieka i jego relację z Bogiem i światem Koncepcja umowy społecznej Koncepcja zależności wiary i filozofii u św. Bonawentury Na czym polegał przewrót kartezjański w filozofii Na czym polegał sceptycyzm sceptyków Najważniejsze cechy filozofii średniowiecza Najważniejsze elementy kantowskiej teorii poznania (rodzaje sądów i drogi poznania zmysłowa i umysłowa) Najważniejsze elementy utopii filozoficznej Najważniejsze problemy filozofii Sokratesa. Narodziny filozofii i pierwsze koncepcje filozoficzne w starożytnej Grecji: jońscy filozofowie przyrody, Heraklit, Pitagorejczycy i inni – charakterystyka najważniejszych stanowisk. Niebo gwiaździste nade mną, prawo moralne we mnie – charakterystyka kantowskiej etyki Nowe prący w filozofii XIV i XV wieku Nowe propozycje w filozofii – na czym polegało nowatorstwo filozofii renesansu względem średniowiecza, a co było kontynuacją Omówić założenia filozofii F. Bacona Paradoksy Zenona z Elei (czego miały dowodzić, omówienie paradoksów) Poczucie absurdu i tragizm istnienia? – o założeniach egzystencjalizmu Porównanie i omówienie koncepcji metafizyki Platona i Plotyna Porównanie koncepcji Boga (demiurga, pierwszego poruszyciela) w koncepcjach filozoficznych starożytności i średniowiecza Porównanie koncepcji metafizyki Arystotelesa i św. Tomasza Porównanie koncepcji państwa u Platona i Arystotelesa Postmodernizm – główne założenia Problem relacji między JA i TY w filozofii dialogu Problem zła, łaski i wolnej woli w koncepcji św. Augustyna Przechodzenie systemów w koncepcji Platona i Arystotelesa Rola historii w filozofii Hegla Rozumienie przyjemności w szkole epikurejskiej Scharakteryzuj metodę scholastyczną Uniwersalia a transcendentalia w filozofii średniowiecza Wyjaśnij istotę skrajnego empiryzmu Berkeleya WYJAŚNIJ POJĘCIA: ARCHE, ERYSTYKA, TRANSCENDENTALIA, UNIWERSALIA, ONTOLOGIA, METAFIZYKA, ESTETYKA, GNOSEOLOGIA, TEORIA POZNANIA, DIADA, APEIRON, HILEMORFIZM, HIPOSTAZA, PNEUMA, OUSIA, ARCHE, INDETERMINIZM, EPISTEMOLOGIA, SYNOLON, AKCYDENSA, GNOSEOLOGIA, SENSUALIZM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.