Historia teatru włoskiego [WH-F-FW-M-I-2-HTWlos]
Semestr zimowy 2021/22
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia teatru włoskiego [WH-F-FW-M-I-2-HTWlos] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021/22_Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 35 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Pietrzak-Thebault, Paweł Stangret | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
J. Miszalska, M. Surma-Gawłowska, Historia Teatru i dramatu włoskiego od XIII do XVIII wieku, Kraków2008 Il teatro italiano. Dalle origini al Quattrocento, a c. di E. Pacioli, vol. I e II, Torino1975 A. Nicoll, Dzieje teatru, Warszawa 1977 s. 80-100 Dramaturgia włoska XVI wieku, red. J. Dygul, M. Wojtkowska-Maksymik, Warszawa 2017 Guarini, Il pastor fido, opr. M. Wojtkowska-Maksymik, Warszawa, NN M. Surma-Gawłowska, Komedia dell'arte, Kraków 2005 La commedia dell'arte e la societa barocca, 2 tomy, Roma 1970, 1994 G. Nicastro, Metastasio e il teatro del primo Settecento, Roma 1973 C. Goldoni, Arlecchino servitore di due padroni, chronologia C. Pedretti, Milano 1979 C. Goldoni, Le Opere. Edizione nazionale Il servitore di due padroni, red. V. Gallo, Venezia 2011 G. Strehler, Goldoni e il teatro, w: idem, Intorno a Goldoni. Spettacoli e scritti, red. F. Foradini, Milano 2004 K. Żaboklicki, Carlo Goldoni, Warszawa 1984 J. Dygul, Metateatralność w dramaturgii Carla Goldoniego, Warszawa 2012 Realtà illusoria e illusione vera: le fiabe teatrali di Carlo Gozzi, a cura di S. Winter, Firenze 2009 A. Tylusińska, Aspekt narodowo-patriotyczny włoskich tragedii romantycznych, Białystok 2005 J. Miszalska, Od Dantego do Fo: włoska poezja i dramat w Polsce (od XVI do XXI wieku), Kraków 2007 C. Bronowski, Il teatro italiano 1918-1949, Toruń 2004 C. Bronowski, Historia dramaturgii włoskiej XX wieku, Wrocław 2008 M. Gurgul, Historia teatru i dramatu włoskiego od XIII do XXI wieku, Tom 1-2, Kraków 2008. Historia teatru, pod red. J.R. Brown, dowolne wydanie. E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka aktora, Kwiecień 2005. G. Isgrò, D’Annunzio et la mise en scène, Palermo, Palumbo 1993. T. Kireńczuk, Od sztuki w działaniu do działania w sztuce, Kraków 2008. G. Strehler, O teatr dla ludzi, Warszawa 1982. F. Angelini, Il teatro del Novecento da Pirandello a Fo, Bari 1976. G. Giudice, Pirandello, Torino 1963. E. Bal, Cielesność w dramacie. Teatr Piera Paola Pasoliniego i jego możliwe kontynuacje, Kraków 2007. T. Kireńczuk, Od sztuki w działaniu do działania w sztuce, Kraków 2008. G. Strehler, O teatr dla ludzi, Warszawa 1982. F. Angelini, Il teatro der Novocento da Pirandello a Fo, Bari 1976. G. Giudice, Pirandello, Torino 1963. E. Bal, Cielesność w dramacie. Teatr Piera Paola Pasoliniego i jego możliwe kontynuacje, Kraków 2007. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Proto-teatr średniowieczny 2. Teatr humanistyczny – dworski – koncepcje Palladia 3. Dramaturdzy ‘po godzinach’ (Niccoló Macchiavelli, Giordano Bruno, Lodovico Dolce) 4. Commedia dell’arte, x2 5. Dramat pasterski, ‘teatro lirico’ (?) 6. Odnowa teatru popularnego: Carlo Goldoni, Carlo Gozzi x2 7. Przełom romantyczny: Alfieri, Manzoni… 8. Gabriele D’Annunzio i teatr modernistyczny 9. Filippo Tommaso Marinetti i teatr awangardowy 10. Luigi Pirandello nowoczesna relacja dramatu i teatru 11.Pier Paolo Passolini i teatr polityczny 12. Giorgio Strehler i teatr reżyserów 13.Eugenio Barba i teatr antropologiczny 14.Dario Fo – performer i dramatopisarz |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MSTeams kod Moodle WH-FW-M-I-2-HistTeat_2020/21_Z_KON_GR1 Systematyczny udział w zajęciach, aktywność w dyskusji, lektura polecanych materiałów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, esej końcowy. Na ocenę dostateczną student w stopniu dostatecznym zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego i teatralnego (FW1_W03), w stopniu dostatecznym zna i rozumie powiązania istniejące między naukami filologicznymi a innymi dyscyplinami naukowymi (historią, biblistyką, archeologią antropologią, etnologią, historią filozofii i nauki, historią sztuki) (FW1_W06); w stopniu umiarkowanym jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (FW1_K03). Na ocenę dobrą student dobrze zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego i teatralnego (FW1_W03), dobrze zna i rozumie powiązania istniejące między naukami filologicznymi a innymi dyscyplinami naukowymi (historią, biblistyką, archeologią antropologią, etnologią, historią filozofii i nauki, historią sztuki) (FW1_W06); jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (FW1_K03). Na ocenę bardzo dobrą student znakomicie zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego i teatralnego (FW1_W03), bardzo dobrze zna i rozumie powiązania istniejące między naukami filologicznymi a innymi dyscyplinami naukowymi (historią, biblistyką, archeologią antropologią, etnologią, historią filozofii i nauki, historią sztuki) (FW1_W06); jest w pełni gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (FW1_K03). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.