Wykład monograficzny: Historia doktryn politycznych i prawnych [WK-S-WM-HDPP]
Semestr letni 2021/22
Wykład monograficzny,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wykład monograficzny: Historia doktryn politycznych i prawnych [WK-S-WM-HDPP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/22 [2021/22_L]
(zakończony)
Wykład monograficzny [WYK_MON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Ryguła | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: L. Dubel, Historia doktryn politycznych i prawnych do schyłku XX wieku, Warszawa 2009. A. Sylwestrzak, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 2011. K. Chojnicka, H. Olszewski, Historia doktryn politycznych i prawnych. Podręcznik akademicki, Poznań 2004. Literatura uzupełniająca: J.M. Kelly, Historia zachodniej teorii prawa, Kraków 2006. H.J. Berman, Prawo i rewolucja. Kształtowanie się zachodniej tradycji prawnej, Warszawa 1995. The Oxford international encyclopedia of legal history. Vol. 1-6, red. Stanley N. Katz, Oxford University Press, 2009. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wykłady monograficzne obejmują następujący zestaw zagadnień podstawowych: 1. Myśl polityczno-prawna starożytnej Grecji (sofiści, Sokrates, Platon, Arystoteles). 2. Główne idee polityczno-prawne okresu hellenistycznego i starożytnego Rzymu (cynicy, Epikur, stoicy) 3. Państwo i prawo w początkach chrześcijaństwa (Jezus z Nazaretu, Paweł z Tarsu, Augustyn). 4. Myśl polityczno-prawna średniowiecza (Jan z Salizbury, Tomasz z Akwinu, Dante Alighieri, Marsyliusz z Padwy). 5. Myśl polityczno-prawna epoki renesansu (Machiavelli, Erazm z Rotterdamu, Tomasz More, Franciszek Bacon, Paweł Włodkowic, Stanisław ze Skarbimierza, Piotr Skarga, Bracia Polscy). 6. Doktryny okresu reformacji (Luter, Zwingli, Münzer, Kalwin). 7. Nowożytna szkoła prawa natury (Grocjusz, Francisco Suárez, Samuel Pufendorf). 8. Myśl polityczno-prawna oświecenia (Monteskisz, Jan Jakub Rousseau, Edmund Burke, Hugo Kołątaj, Stanisław Leszczyński). 9. Doktryny polityczno-prawne w XIX wieku: 9.1. Idealizm niemiecki (Immanuel Kant, Georg W.F. Hegel). 9.2. Niemiecka szkołą historyczno-prawna (Gustaw von Hugo, Fryderyk K. von Savigny). 9.3. Liberalizm, pozytywizm (Jerzy Jellinek) i dziewiętnastowieczna myśl lewicowa. 9.4. Myśl społeczna Kościoła (Leon XII). 10. Doktryny polityczno-prawne w XX wieku 10.1. Doktryny reformistyczne (idea państwa dobrobytu, myśl społeczna Kościoła rzymskokatolickiego). 10.2. Doktryny rewolucyjne (Włodzimierz J. Lenin, Józef Stalin, Lew D. Trocki). 10.3. Doktryny faszyzmu i nazizmu. 10.4. Liberalizm w XX wieku (Friedrich A. von Hayek, John Rawls). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
W tym, co dotyczy wiedzy studenta (EK1-3): w celu zdobycia założonego poziomu wiedzy studentów stosowane są dwie zasadnicze metody słownej asymilacji wiedzy: wykład problemowy i wykład konwersatoryjny. W ramach wykładów wykorzystywane są środki multimedialne (prezentacje na ekranie). W tym, co dotyczy umiejętności studenta (EK4-5): także w celu uzyskania założonego poziomu umiejętności studentów stosowany jest wykład konwersatoryjny, umożliwiający bezpośrednią aktywność słuchaczy oraz klasyczna metoda problemowa nakierowana na zdobycie umiejętności na drodze rozwiązywania przez studenta konkretnych problemów. W tym, co dotyczy kompetencji (EK6): w celu uzyskania założonego poziomu kompetencji studenta, obok wymienionych już wyżej dwóch metod, stosowana jest także metoda ćwiczeniowo-praktyczna. Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się zarówno w trakcie zajęć, jak i po ich zakończeniu, w formie przedstawionej przez wykładającego w trakcie pierwszych zajęć. Wiedza studentów (EK1-3) sprawdzana jest tradycyjną metodą pytań i odpowiedzi (ustnie i pisemnie, w takcie wykładów oraz po ich zakończeniu w celu ich zaliczenia). Umiejętności i kompetencje (EK4-6) oprócz wspomnianych wyżej metod sprawdzane są także poprzez ocenę samodzielnie wykonywanych przez studenta zadań. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza (EK1-3): ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowej literatury przedmiotu, nie posiada wiedzy dotyczącej procesu kształtowania się podstawowych doktryn politycznych i prawnych oraz twórców tych doktryn w tradycji prawnej Zachodu, ocena 3 (dost) - student w ograniczonym stopniu zna podstawową literaturę przedmiotu i posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą procesu kształtowania się doktryn polityczno-rawnych oraz twórców tych doktryn w tradycji prawnej Zachodu, ocena 4 (db) - student w stopniu wystarczającym zna podstawową literaturę przedmiotu i posiada wystarczającą wiedzę dotyczącą procesu kształtowania się doktryn polityczno-rawnych oraz twórców tych doktryn w tradycji prawnej Zachodu, ocena 5 (bdb) - student w pełni zna podstawową literaturę przedmiotu i posiada i takim tez stopniu posiada wiedzę dotyczącą procesu kształtowania się doktryn polityczno-rawnych oraz twórców tych doktryn w tradycji prawnej Zachodu. Umiejętności (EK4-5): ocena 2 (ndst) - student nie potrafi: korzystać z literatury przedmiotu, opisać i analizować poszczególnych zagadnień z historii doktryn politycznych i prawnych, ocena 3 (dost) - student w ograniczonym stopniu potrafi: korzystać z literatury przedmiotu, opisać i analizować poszczególne zagadnienia z historii doktryn politycznych i prawnych, ocena 4 (db) - student w stopniu wystarczającym potrafi: korzystać z literatury przedmiotu, opisać i analizować poszczególne zagadnienia z historii doktryn politycznych i prawnych, ocena 5 (bdb) - student potrafi w pełni: korzystać z literatury przedmiotu, opisać i analizować poszczególne zagadnienia z historii doktryn politycznych i prawnych. Kompetencje (EK6): ocena 2 (ndst) - student nie posiada właściwych kompetencji w zakresie opisu i analizy zagadnień omawianych w trakcie wykładów, ocena 3 (dost) - student w ograniczonym stopniu posiada kompetencje konieczne do opisu i analizy zagadnień omawianych w czasie wykładów, ocena 4 (db) - student w stopniu wystarczającym posiada kompetencje konieczne do opisu i analizy zagadnień omawianych w czasie wykładów, ocena (bdb) - student w pełni posiada kompetencje konieczne do opisu i analizy zagadnień omawianych w czasie wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.