Wstęp do prawoznawstwa [WP-PR-WDP-ćw]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wstęp do prawoznawstwa [WP-PR-WDP-ćw] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Burczaniuk | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Artur Kotowski (red.), Wybrane zagadnienia teorii i filozofii prawa, wyd. 1, Difin, 2. materiały przekazywane przez prowadzącego (aplikacja MS Teams). Uzupełniająca: 1. Krzysztof J. Kaleta, Artur Kotowski, Podstawy prawoznawstwa, wyd. 2, wyd. Difin; 2. L. Morawski, Wstęp do prawoznawstwa, Wyd. XV, Toruń 2014, wyd. Dom organizatora; 3. Tatiana Chauvin, Tomasz Stawecki, Piotr Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, wyd. C.H. Beck; 4. L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Wyd. 3, Toruń 2014. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 (04.10.2022 r.) – Wprowadzenie. Wybrane zagadnienia metodologiczne prawoznawstwa (część I rozdział 1) – autoreferat prowadzącego: a) wprowadzenie (literatura, zakres tematów, metody dydaktyczne, kryteria oceniania), b) pojęcie zjawiska prawnego i płaszczyzny jego badania, b) teoria i filozofia prawa w strukturze nauk prawnych, c) funkcje prawa, d) prawo a inne porządki normatywne; Zajęcia 2 (11.10.2022 r.) – Pojęcie prawa cz. I – pozytywistyczne koncepcje prawa (część I rozdział 3): a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, b) czym jest prawo ? – pozytywistyczna definicja i ujęcie prawa – prowadzący, c) referat 1: pozytywizm twardy, d) referat 2: pozytywizm wyrafinowany, e) czysta teoria prawa – prowadzący; Zajęcia 3 (18.10.2022 r.) – Pojęcie prawa cz. II – niepozytywistyczne koncepcje prawa (część I rozdział 3): a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, b) czym jest prawo ? – niepozytywistyczna definicja i ujęcie prawa – prowadzący, c) referat 3: filozofia Ius naturale, d) referat 4: realizm prawniczy, e) referat 5: teorie komunikacyjne; Zajęcia 4 (25.10.2022 r.) – Norma prawna cz. I (część II rozdział 1): a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, b) język prawa jako profesjolekt – prowadzący, c) język prawny i prawniczy – prowadzący, d) przepis prawa a norma prawna w koncepcji Z. Ziembińskiego – prowadzący, e) referat 6: koncepcje budowy normy prawnej (dwuelementowa, trójelementowa oraz norm sprzężonych), f) referat 7: sposoby wyrażania hipotezy oraz rodzaje dyspozycji i sankcji normy prawnej; Zajęcia 5 (08.11.2022 r.) – Norma prawna cz. II (część II rozdział 3): a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, b) referat 8: norma jako reguła a norma jako zasada wg integralnej teorii prawa R. Dworkina, c) referat 9: nielingwistyczna koncepcja normy prawnej, d) wyprowadzanie normy prawnej z przepisu – aspekty praktyczne; Zajęcia 6 (15.11.2022 r.) – Tworzenie prawa cz. I (część II rozdział 2): a) pojęcie tworzenia prawa – prowadzący, b) referat 10: sposoby tworzenia prawa, c) referat 11: normatywna koncepcja źródeł prawa, d) przemiany modelu tworzenia prawa – prowadzący; Zajęcia 7 (22.11.2022 r.) – Tworzenie prawa cz. II (Zasady techniki prawodawczej): a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, b) rola i znaczenie ZTP w polskim procesie legislacyjnym – prowadzący, c) układ przepisów aktu normatywnego – prowadzący, d) referat 12: przepisy merytoryczne (ogólne i szczegółowe), e) wprowadzenie do zagadnienia intertemporalności (konflikt norm w czasie) –prowadzący; Zajęcia 8 (29.11.2022 r.) – Tworzenie prawa cz. III – praktyka a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, b) referat 13: przepisy zmieniające i epizodyczne, c) referat 14: przepisy przejściowe i dostosowujące, d) referat 15: problematyka ogłaszania prawa, e) przepisy końcowe – prowadzący, f) zadanie domowe – opracowanie projektu aktu prawnego; Zajęcia 9 (06.12.2022 r.) – System prawa: a) omówienie zadania domowego – prowadzący, b) pojęcie systemu prawnego – prowadzący, c) referat 16: kultura prawa stanowionego – cechy charakterystyczne i filary kontynentalnej kultury prawnej (system civil law), d) referat 17: anglosaska kultura prawna – cechy charakterystyczne; precedens „de iure” a „de facto”, e) zapowiedź kolokwium; Zajęcia 10 (13.12.2022 r.) – Stosowanie prawa cz. I (Część IV rozdział 2): a) Kolokwium I z zajęć 1 – 9 (test jednokrotnego wyboru + zadanie praktyczne), b) pojęcie stosowania prawa, tworzenie prawa a jego stosowanie, stosowanie a przestrzeganie prawa – prowadzący, c) referat 18: model sylogistyczny (subsumpcyjny) a model dyskursywny (argumentacyjny) stosowania prawa, d) referat 19: typy stosowania prawa; Zajęcia 11 (20.12.2022 r.) – Stosowanie prawa cz. II (Część IV rozdział 1 i 3): a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, b) referat 20: fazy procesu stosowania prawa, c) referat 21: treść i uzasadnienie decyzji stosowania prawa, d) opracowanie projektu decyzji – ćwiczenia praktyczne; Zajęcia 12 (03.01.2023 r.) – Wykładnia prawa cz. I (część III): a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, b) pojęcie wykładni prawa i jej ewolucja, wykładnia sensu stricto a sensu largo – prowadzący, c) referat 22: klaryfikacyjna a derywacyjna teoria wykładni, d) referat 23: wykładnia podmiotowa; Zajęcia 13 (10.01.2023 r.) – Wykładnia prawa cz. II (część III): a) powtórzenie zajęć poprzednich – pytania, b) podział wykładni ze względu na sposób jej prowadzenia – prowadzący, c) zasada pierwszeństwa – prowadzący, d) referat 24: wykładnia językowa, e) referat 24: wykładnia systemowa, f) referat 26: wykładnia funkcjonalna; Zajęcia 14 (17.01.2023 r.) – Wykładnia prawa cz. III – kazusy: a) Kolokwium II (część teoretyczna) z zajęć 10 – 13 (test jednokrotnego wyboru), b) wykładnia ćwiczenia z tekstem; Zajęcia 15 (24.01.2023 r.) – Obowiązywanie prawa: a) Kolokwium II (część praktyczna) z zajęć 12 – 14 (kazus), b) referat 27: wykładnia sensu largo, c) trzy koncepcje obowiązywania prawa – prowadzący. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
1) obecność na zajęciach w trybie stacjonarnym. Dopuszczalna jednorazowa nieobecność nieusprawiedliwiona. Usprawiedliwienie nieobecność wyłącznie w sytuacji posiadania zaświadczenia lekarskiego; 2) analiza materiałów przekazywanych asynchronicznie z wykorzystaniem MS Teams. Nazwa Zespołu: 2022/23 | PR-S | WDP | ĆW | GR-3; kod Zespołu: yzzl136 3) cykliczne przygotowanie do zajęć - cotygodniowe sprawdzenie wiedzy poprzez pytanie ustne przez prowadzącego z materiału przerobionego na poprzednich zajęciach. Brak odpowiedzi na zadanie pytanie skutkuje koniecznością zaliczenia danego materiału na dyżurze stacjonarnym lub on-line (jednorazowe podejście); 4) przygotowanie autoreferatu wraz z prezentacją multimedialną oraz ich przedstawienie na zajęciach (na ocenę) – zgodnie z listą opracowaną po pierwszych zajęciach dostępną na w/w kanale Zespołu w MS Teams. Przygotowana prezentacja podlega udostępnieniu na kanale zajęć. Nieprzygotowanie autoreferatu w wyznaczonym terminie i w sposób określony skutkuje oceną niedostateczną z ćwiczeń. Brak możliwości poprawy autoreferatu; 5) sprawdzenie wiedzy i umiejętności – 2 kolokwia: a) 13.12.2022 r. Kolokwium I z zajęć 1 – 9 (test jednokrotnego wyboru), b) 17.01.2023 r. Kolokwium II (część teoretyczna) z zajęć 10 – 13 (test jednokrotnego wyboru), c) 24.01.2023 r. Kolokwium II (część praktyczna) z zajęć 12 - 14 (kazus). Jednorazowa poprawa kolokwiów możliwa w terminie ostatnich zajęciach (ustnie lub pisemnie). Poprawie podlegają wyłącznie oceny niedostateczne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia: Umiejętności: PR_U01, PR_U04 Kompetencje społeczne: PR_K02, PR_K03 Kryteria oceniania: na ocenę 2: PR_U01 - Student nie ma wiedzy na temat definiowania podstawowych pojęć z zakresu teorii prawa i prawoznawstwa. Student nie rozumie tekstów prawnych i nie potrafi ich interpretować zgodnie z podstawowymi metodami wykładni i wnioskowań prawniczych. Student nie zna pochodzenia, powstawania i charakteru źródeł prawa PR_U04 – Student nie potrafi opisać podstawowych relacji prawa do innych systemów regulujących stosunki społeczne. Student nie potrafi wyjaśnić roli prawa w społeczeństwie. PR_K02 – Student nie potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematów teorii prawa PR_K03 – Student nie potrafi pracować w grupie, współdziałać i przyjmować w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych istotnych w punktu widzenia teorii prawa na ocenę 3 PR_U01 -Student posiada zadowalającą wiedzę na temat definiowania pojęć z zakresu teorii prawa i prawoznawstwa oraz na temat pochodzenia, powstawania i charakteru źródeł prawa. Student, na podstawowym poziomie, rozumie teksty prawne i potrafi je interpretować zgodnie z podstawowymi metodami wykładni i wnioskowań prawniczych PR_U04 – Student ma zadowalającą wiedzę na temat relacji prawa do innych systemów regulujących stosunki społeczne. Student potrafi wyjaśnić rolę prawa w społeczeństwie w głównych aspektach. PR_K02 – Student potrafi w podstawowym zakresie identyfikować i rozstrzygać dylematy teorii prawa. PR_K03 – Student potrafi pracować, współdziałać oraz uczestniczyć w grupie w ograniczonym zakresie, przyjmując rolę pomocnika. na ocenę 4 PR_U01 -Student posiada dobrąwiedzę na temat definiowania pojęć z zakresu teorii prawa i prawoznawstwa oraz na temat pochodzenia, powstawania i charakteru źródeł prawa. Student rozumie teksty prawne i potrafi je interpretować zgodnie z różnymi metodami wykładni i wnioskowań prawniczych. PR_U04 – Student zna i potrafi opisać relacje prawa do innych systemów regulujących stosunki społeczne. Student potrafi dobrze wyjaśnić rolę prawa w społeczeństwie. PR_K02 – Student potrafi w dobrym zakresie identyfikować i rozstrzygać dylematy teorii prawa PR_K03 – Student potrafi dobrze pracować, współdziałać oraz uczestniczyć w grupie, przyjmując rolę współwykonawcy. na ocenę 5 PR_U01 - Student potrafi bardzo dobrze definiować pojęcia z zakresu teorii prawa i prawoznawstwa oraz zna pochodzenie, sposób powstawania i charakter źródeł prawa. Student bardzo dobrze rozumie teksty prawne, odróżnia i w pełni potrafi je interpretować zgodnie z różnymi metodami wykładni i wnioskowań prawniczych. PR_U04 – Student posiada znakomitą wiedzę na temat relacji prawa do innych systemów regulujących stosunki społeczne. Student potrafi znakomicie wyjaśnić rolę prawa w społeczeństwie. PR_K02 – Student potrafi w bardzo dobrym zakresie identyfikować i rozstrzygać dylematy teorii prawa PR_K03 – Student potrafi bardzo dobrze pracować, współdziałać oraz uczestniczyć w grupie, przyjmując rolę lidera. Informacje szczegółowe: ocena końcowa z ćwiczeń będzie stanowiła średnią ocen uzyskanych z 2 kolokwiów oraz oceny z autoreferatu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
ćwiczenia obowiązkowe dla I roku Prawa stacjonarnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.