Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo karne I semestr [WP-PR-PKr-Isem-ćw] Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia, grupa nr 9

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Prawo karne I semestr [WP-PR-PKr-Isem-ćw]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 9 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:15 - 14:45
sala 314A
Kampus Wóycickiego Bud. 21 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 24
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Julia Kosonoga-Zygmunt
Literatura:

Literatura podstawowa: 1. W. Wróbel, A. Zoll, Polskie prawo karne. Część ogólna, Wydawnictwo Znak 2012; 2. J. Majewski, Kodeks karny. Komentarz do zmian 2015, Wolters Kluwer 2015.

Literatura uzupełniająca: 1. W. Wróbel, A. Zoll (red.), Kodeks karny. Część ogólna. Tom I. Komentarz do art. 1-52 (cz.1), Wolters Kluwer 2016; 2. W. Wróbel, A. Zoll (red.), Kodeks karny. Część ogólna. Tom I. Komentarz do art. 53-116 (cz. 2), Wolters Kluwer 2016; 3. W. Wróbel (red.), Nowelizacja prawa karnego 2015. Komentarz 2015, Kraków 2015.

Zakres tematów:

Zagadnienia wstępne. Prawo karne na tle innych gałęzi prawa i dyscyplin naukowych.

Prawo karne sensu largo a prawo karne sensu stricto.

Funkcje prawa karnego

a) funkcja ochronna;

b) funkcja gwarancyjna;

c) pozostałe funkcje.

Zasada nullum crimen sine lege poenali anteriori i jej znaczenie we współczesnych systemach prawa karnego:

a) nullum crimen sine lege scripta,

b) nullum crimen sine lege stricta,

c) nullum crimen sine lege certa,

d) nullum crimen sine lege praevia.

Ustawa karna i jej stosowanie. Temporalny i terytorialny zakres obowiązywania ustawy karnej. Odpowiedzialność za przestępstwo popełnione za granicą.

Struktura przestępstwa: zachowanie się człowieka jako podstawa odpowiedzialności karnej, bezprawność, karalność, karygodność oraz wina.

Typologia przestępstw. Schemat rozwiązywania kazusów.

Obiektywne przypisanie skutku przy działaniu.

Obiektywne przypisanie skutku przy zaniechaniu.

Strona podmiotowa.

Formy popełniania przestępstwa: formy stadialne (przygotowanie, usiłowanie, dokonanie) oraz postacie zjawiskowe (sprawstwo i jego odmiany, podżeganie, pomocnictwo).

Inne wybrane zagadnienia z prawa karnego materialnego.

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

I. Opis metod dydaktycznych:

Ćwiczenia prowadzone są tylko w części metodą wykładu informacyjnego (konwencjonalnego), gdyż studenci zobowiązani są do przygotowania się do zajęć z przesyłanych im systematycznie skryptów oraz innych materiałów.

W trakcie ćwiczeń ciągła i usystematyzowana wypowiedź prowadzącego zmierza tylko do usystematyzowania zdobytej w trakcie samodzielnego uczenia się wiedzy posiadanej przez studentów. Nieprzygotowanie się studentów do zajęć uniemożliwia im aktywne uczestnictwo w zajęciach, co stanowi wystarczający bodziec do systematycznej pracy.

W trakcie zajęć przeprowadzane mogą być niezapowiedziane kartkówki w formie testu wielokrotnego wyboru z materiału omówionego na poprzednich zajęciach.

Studenci zobowiązani są do zadawania pytań i czynienia notatek. W trakcie ćwiczeń zadawane są studentom pytania kontrolne, aby pomóc im utrzymać należytą uwagę oraz pomóc podążać za tokiem prezentowanej materii.

Ćwiczenia zawierają elementy konwersatoryjne, w trakcie których studenci wykazują się bezpośrednią aktywnością, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych związanych z prawem karnym - częścią ogólną. Studenci uczą się poszukiwania odpowiedzi, dochodzenia do prawdy i bronienia własnego stanowiska związanego z analizowaną w trakcie konkretnych zajęć materią.

Ćwiczenia nie są też pozbawione elementów praktycznych polegających na studium przypadku, które ogniskuje się na szczegółowej analizie konkretnego kazusu o tematyce związanej z prawem karnym - częścią ogólną a następnie wyciąganiu wniosków, dokonywaniu porównań, uogólnień.

Wykorzystywany jest także kontakt asynchroniczny przy wykorzystaniu MS Teams, na którym udostępnia się studentom dodatkowe materiały (skrypty, prezentacje, artykuły, kazusy i inne zadania).

II. Weryfikacja nabywanych umiejętności i postaw następuje w trakcie ćwiczeń, a nabywanej wiedzy w trakcie ewentualnych kartkówek i dwóch zapowiedzianych kolokwiów w formie pisemnej (zamknięte pytania testowe wielokrotnego wyboru, otwarte pytania problemowe).

Kod do zespołu w aplikacji MS Teams: qyxiet4

Zaliczenie:

2 kolokwia pisemne (test wielokrotnego wyboru, otwarte pytania problemowe).

Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach w semestrze bez względu na to czy są usprawiedliwione czy też nie.

Metody i kryteria oceniania:

Umiejętności:

PR_U01 posługiwanie się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych (uchylonych) tekstów Kodeksu karnego, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych

(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i dogmatycznych.

(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.

PR_U02 wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego materialnego do opisu, analizy i rozwiazywania konkretnych spraw prawnych

(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i dogmatycznych.

(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.

PR_U03 analizowanie roli norm prawnych prawa karnego materialnego w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk społecznych

(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy i rozwiązania stanów prawnych.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i praktycznych.

(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.

PR_U04 prognozowanie i modelowanie złożonych procesów społecznych, wykorzystując w tym celu właściwe metody tworzenia, interpretacji i stosowania norm prawnych z zakresu prawa karnego materialnego oraz nowoczesne technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze

2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę ćwiczeń.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę ćwiczeń.

(5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną prognozuje i modeluje złożone procesy społeczne.

PR_U05 wiązanie zdobytej wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego materialnego z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną współczesnych oraz historycznych zjawisk gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących w Polsce i na świecie

(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy i rozwiązania stanów prawnych.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i praktycznych.

(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.

PR_U07 projektowanie i tworzenie rożnych prac pisemnych w języku polskim, stosowanym w prawie karnym materialnym, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym

2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę ćwiczeń.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę ćwiczeń.

(5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną projektuje i tworzy wystąpienia ustne dotyczące różnych problemów prawa karnego, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym

PR_U09 projektowanie i tworzenie wystąpień ustnych w języku polskim, stosowanym w prawie karnym materialnym, w zakresie, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym

2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę wykładu.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę wykładu.

(5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną projektuje i tworzy wystąpienia ustne dotyczące różnych problemów prawa karnego, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym.

Kompetencje:

PR_K01: Student rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących przypisania odpowiedzialności za typ czynu zabronionego opisanego w Kodeksie karnym, ma świadomość zmienności uwarunkowań będących podstawą ich kształtowania oraz funkcjonowania w praktyce.

(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.

(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.

(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.

(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, zauważa i rozumie wpływ uwarunkowań na zmieniające się przepisy, kształt instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących przypisania odpowiedzialności za typ czynu zabronionego opisanego w Kodeksie karnym.

PR_K02: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz potrafi przypisać określone typy czynów zabronionych, w tym zaszeregować znamiona, do konkretnych stanów faktycznych.

(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.

(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.

(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.

(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, z zauważalną swobodą identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz potrafi przypisać określone typy czynów zabronionych, w tym zaszeregować znamiona, do konkretnych stanów faktycznych.

PR_K03; Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne i polityczne.

(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.

(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.

(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.

(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, wykazuje wszechstronność w zakresie realizowanych prac.

PR_K04 określanie priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie

(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.

(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.

(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.

(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się.

Na ocenę niedostateczną (2):

EK1: nie umie formułować opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych ani też dokonywać ich prawnokarnej oceny.

EK2: nie potrafi posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego.

EK3: nie potrafi interpretować oraz krytycznie oceniać przepisów karnych.

EK4: nie potrafi pracować i współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).

EK5: nie rozumie potrzeby stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie.

Na ocenę dostateczną, dostateczną plus (3, 3,5):

EK1: ma zadowalająco rozwiniętą umiejętność formułowania opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywania ich prawnokarnej oceny.

EK2: potrafi prawidłowo posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego.

EK3: potrafi interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny na poziomie zadowalającym.

EK4: docenia pracę w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).

EK5: rozumie potrzebę uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego.

Na ocenę dobrą, dobrą plus (4, 4,5):

EK1: ma dobrze rozwiniętą umiejętność formułowania opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywania ich prawnokarnej oceny.

EK2: nie tylko potrafi prawidłowo posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla

sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego, ale też czyni to względnie swobodnie.

EK3: potrafi samodzielnie interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny.

EK4: potrafi pracować i w współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).

EK5: dobrze rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie

Na ocenę bardzo dobrą (5):

EK1: nie tylko bardzo dobrze umie formułować opis prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywać ich prawnokarnej oceny, ale też w wypadku okoliczności, które mogą być różnie interpretowane, potrafi zidentyfikować możliwe konkurencyjne interpretacje oraz wskazać mocne i słabe strony każdej z nich.

EK2: potrafi biegle posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego.

EK3: bardzo dobrze potrafi w sposób samodzielny interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny.

EK4: potrafi aktywnie i kreatywnie zarządzać grupą wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).

EK5: bardzo dobrze rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie.

Uwagi:

ćwiczenia obowiązkowe dla II roku Prawa stacjonarnego

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)