Seminarium licencjackie: Fauna środowisk wodnych i błotnych: biologia, ekologia, ochrona [WF-OB-SLFSW]
Semestr zimowy 2022/23
Seminarium licencjackie,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium licencjackie: Fauna środowisk wodnych i błotnych: biologia, ekologia, ochrona [WF-OB-SLFSW] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Seminarium licencjackie [SEMLI], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dariusz Bukaciński | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=31402 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura problemowa: Dobrowolski K.A., Lewandowski K. (red.) Ochrona środowisk wodnych i błotnych w Polsce IE PAN, Dziekanów Leśny 1988 Dombrowski A., Głowacki Z., Jakubowski W. i in. (red.)Korytarz ekologiczny doliny Bugu. Stan – Zagrożenia- Ochrona. IUCN, Warszawa 2002 Gacka-Grzesikiewiecz E. (red.) Korytarz ekologiczny doliny Wisły. Stan – Funkcjonowanie – Zagrożenia. IUCN, Warszawa 1995 Głowaciński Z. (red.) Polska czerwona księga zwierząt PWRiL Warszawa 2001 Jankowski W., Świerkosz K. (red.) Korytarz ekologiczny doliny Odry. Stan – Funkcjonowanie – Zagrożenia. IUCN, Warszawa 1995 Kot H. i Dombrowski A.(red.) Strategia ochrony Fauny na Nizinie Mazowieckiej. MTOF, Siedlce 201 Krogulec J. (red.) Ptaki łąk i mokradeł Polski. Stan populacji, zagrożenia i perspektywy ochrony. IUCN, Warszawa 1998 Nowicki M., Sitnicki S. Ochrona środowiska w praktyce. EkoFundusz, Warszawa 2007 Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny (tomy 1-6) http://natura2000.mos.gov.pl/natura2000/pl/poradnik.php Sidło P.O., Błaszkowska B., Chylarecki P. Ostoje ptaków o randze europejskiej w Polsce. OTOP, Warszawa 2004 Literatura: rozpoznawanie fauny różnych grup systematycznych: Blab J., Vogel H. Płazy i gady Europy Środkowej. Multico. Warszawa 1999 Dzwonkowski R. Poznajemy owady. MULTICO. Warszawa. 2007 Gerstmeier R., Romig T. Przewodnik. Słodkowodne ryby Europy. Multico. Warszawa 2002 Hecker F., Hecker H. Atlas Ptaków. Poradnik Obserwatora.RM 2011 Hereczek A. Gorczyca J. Płazy i gady Polski. Wyd. Kubiak. Warszawa 2004 Hutchinson M. Gady i Płazy. Mały przewodnik. Arkady 2007 Jonsson L. Ptaki Europy i Obszaru Śródziemnomorskiego. Wyd. Muza. Warszawa 2006 Polska. Gady, Płazy i ryby. Encyklopedia ilustrowana. Carta Balnca 2010 Polska. Owady i inne bezkręgowce. Encyklopedia ilustrowana. Carta Balnca 2010 Polska. Ssaki. Encyklopedia ilustrowana. Carta Balnca 2010 Rudnicki A. Atlas. Ryby wód polskich. Warszawa 1989 Sielezniew, M., Dziekańska, I. Motyle dzienne. MULTICO. Warszawa. 2010 Stichmann w., Kretzschmar E. Spotkania z przyrodą. Zwierzęta. Multico. Warszawa 2006 Trepka A.Ilustrowana Encyklopedia Gadów. Wyd. Arystoteles. Warszawa 2007 Trepka A. Ilustrowana Encyklopedia Płazów. Wyd. Arystoteles. Warszawa 2007 Zahradnik J. Przewodnik owady. Multico. Warszawa 1996 Wąsik S. Ssaki Polski od Ado Ż. MULTICO. Warszawa. 2011 Wąsowski R., Penkowski A. Ślimaki i małże Polski. MULTICO. Warszawa. 2003 Źródła dodatkowe: Czasopisma naukowe i popularnonaukowe w języku polskim i angielskim z zakresu biologii, zoologii, ekologii i ochrony: Przegląd Zoologiczny, Przyroda Polska, Kosmos, Notatki Ornitologiczne, Acta Ornithologica, Chrońmy Przyrodę Ojczystą, Wiedza i Życie, Świat Nauki, The American Naturalist, Trends of Ecology and Evolution, Conservation Biology |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1-3. Zajęcia organizacyjne. Przedstawienie podstawowych zasad przygotowania prac dyplomowych 4-8. Gady, ptaki, ssaki: przegląd krajowych gatunków pospolitych i zagrożonych, quizy sprawdzające 9-15. Poszukiwanie i gromadzenie literatury do pracy dyplomowej; multimedialna prezentacja konspektów prac dyplomowej oraz konsultacje szczegółowe dotyczące prac |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Opis metod dydaktycznych: zajęcia zdalne - synchroniczne prowadzone w MS Teams i asynchronicznie na platformie Moodle Wykład informacyjny – przedstawienie tematyki, sposobu prowadzenia zajęć oraz wymagań i oczekiwań nt. pracy na zajęciach i indywidualnego przygotowywania się do testów sprawdzających. Wyjaśnienie zasad nt. planowania, przygotowania i przeprowadzenia prezentacji multimedialnej Wykład seminaryjny – uzupełnianie, wyjaśnianie, ewentualne również uściślenie treści tematycznych dot. przedstawianej na danych zajęciach prezentacji Indywidualna lektura tekstów naukowych - indywidualna lektura materiałów naukowych również w języku angielskim (książka, czasopismo, Internet), niezbędnych do przygotowania prezentacji multimedialnych na wylosowany temat oraz przygotowania się do quizów sprawdzających, Analiza treści materiału – omówienie, wspólnie z studentami na zajęciach, treści przedstawianego referatu w celu wyjaśnienia treści niezrozumiałych i ewentualnej ich weryfikacji Dyskusja – omawianie samej prezentacji (forma, zakres tematyczny i sposób przedstawienia), jak również treści w niej zawartych. Prezentacja multimedialna – prezentacje w programie PowerPoint lub równoważnym na wylosowany i wybrany temat. Prezentacje nie powinny trwać krócej niż 35 min i nie dłużej niż 45 min. Praca semestralna (licencjacka) – samodzielnie napisana praca przeglądowa na wylosowany (lub wybrany za zgodą wykładowcy) temat. Szczególnie ważne jest samodzielne wyszukanie literatury (naukowej i popularnonaukowej) na temat pracy i umiejętne jej wykorzystanie w przeglądzie. Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia: Referat tematyczny/prezentacja multimedialna na wylosowany/wybrany temat – sposobem weryfikacji wyników kształcenia będzie ocena jakości pracy wykonanej przy przygotowaniu i wygłoszeniu referatu/prezentacji. Oceniana będzie treść tj. poziom merytoryczny, sposób przedstawienia tj. zaprezentowanie się studenta w czasie prezentacji oraz forma tj. sposób przygotowania prezentacji w PowerPoint Quiz/test – weryfikacja efektów kształcenia będzie odbywała się także przez oceny z quizów/testów pisemnych Praca semestralna (licencjacka)– sposobem weryfikacji wyników kształcenia będzie ocena jakości pracy wykonanej przy przygotowaniu i napisaniu pracy. Oceniana będzie treść, zgodność z tematem oraz umiejętność doboru odpowiedniej literatury. Oceniana będzie również samodzielność w wyszukiwaniu literatury na zadany (lub wybrany) temat. Indywidualna ocena przygotowania, aktywności i sumienności podczas zajęć – brak sumienności (duża liczba nieobecności) będzie obniżała, zaś aktywność na zajęciach podwyższała ocenę z przedmiotu, zgodnie z przedstawionymi wcześniej regułami. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: Oceny z prezentacji multimedialnych związanych z (1) tematem przedmiotu i (2) pracą dyplomową. Oceniane są: forma, treść i sposób przedstawienia prezentacji, umiejętność wyszukania odpowiedniego materiału do prezentacji Oceny z quizów z rozpoznawania fauny wodnej i błotnej różnych gromad zwierząt. Sposób oceniania: < 51% pkt z quizu – ocena 2; 51,1-55,0% - ocena 2+; 55,1-60,0% - ocena 3-; 60,1-65,0% - ocena 3; 65,1-70,0% - ocena 3+; 70,1-74,9% - ocena 4-; 75,0-80,0% - ocena 4; 80,1-85,0% - ocena 4+; 85,1-90% - ocena 5-; > 90% - ocena 5 Ocena z pracy dyplomowej (w semestrze zimowym). Oceniane są forma, treść oraz samodzielność w wyszukiwaniu i odpowiedni wybór literatury do przeglądu. Ocena aktywności podczas zajęć (uczestniczenie w dyskusji). Liczba nieobecności i spóźnień. Ocena semestralna w semestrze zimowym jest wypadkową (średnią arytmetyczną) dwóch czynników: oceny z prezentacji multimedialnej konspektu pracy dyplomowej i oceny z pracy dyplomowej. Do zaliczenia konieczne jest zaliczenie przynajmniej na ocenę dostateczną zarówno quizów, prezentacji jak i pracy dyplomowej. Nieobecność na zajęciach obniża ocenę końcową zgodnie z zasadą: za trzecią i każdą kolejną nieobecność ocena semestralna obniżana jest o 0,5 stopnia; 6 i więcej nieobecności powoduje niezaliczenie seminarium. Finalna wersja pracy dyplomowej musi zostać wykonana w terminie wyznaczonym przez wykładowcę, w wyjątkowych przypadkach, w porozumieniu z wykładowcą, co najmniej 4 tygodnie przed terminem oddania pracy do dziekanatu. Prace oddane później mogą nie zostać ocenione w I terminie. W terminie poprawkowym prace będą przyjmowane do oceny najpóźniej na 4 tygodnie przed terminem składania pracy w dziekanacie. Po tym terminie praca nie będzie oceniana, co jest jednoznaczne z niezaliczeniem seminarium. Dalsze szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane uczestnikom w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.