Ekologia [WNHS-ODKS-EKOLOGIAw]
Semestr letni 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Ekologia [WNHS-ODKS-EKOLOGIAw] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Izabella Olejniczak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: 1) zasoby i ich wykorzystywanie; 2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne; 3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne; 4) biomy; 5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami: 6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo); 7) oddziaływania nieantagonistyczne; 8) altruizm. Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza: 9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji; 10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej; 11) ekosystem – funkcjonowanie 12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean; 13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność; 14) metabolizm biocenozy Cykl zagadnień kończy podsumowanie: 15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
prezentacje multimedialne, filmy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin końcowy, test jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte na ocenę 2 (ndst.) mniej niż 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 3 (dst.) 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 4 (db) przynajmniej 71% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 5 (bdb.) powyżej 90% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.