Etyka ogólna [WF-FI-N112-EO]
Semestr zimowy 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Etyka ogólna [WF-FI-N112-EO] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 37 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 60 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Kobyliński | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Arystoteles, Etyka nikomachejska, księgi VIII–IX, w: Dzieła Wszystkie, t. 5, Warszawa 1996, s. 236–278. Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Etyka a fenomen życia, Kraków 2017, s. 193-247. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009, s. 359-388. Literatura uzupełniająca: Comte-Sponville A., Mały traktat o wielkich cnotach, Warszawa 2000. Duchliński P., Kobyliński A., Moń R., Podrez E., Inspiracje chrześcijańskie w etyce, Kraków 2016. Kobyliński A., O możliwości zbudowania etyki nihilistycznej. Propozycja Gianniego Vattima, Warszawa 2014. MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, Warszawa 2012. Moń R., Warto czy należy? Studium na temat istoty i źródeł normatywności, Warszawa 2011. Otowicz R., Etyka życia, Kraków 1998. Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000. Spaemann R., Osoby. O różnicy między kimś a czymś, Warszawa 2001. Spaemann R., Szczęście a życzliwość. Esej o etyce, Lublin 1997. Styczeń T., Wprowadzenie do etyki, Lublin 1995. Szostek A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 2008. Ślipko T., Historia etyki, Kraków 2010. Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009. Tugendhat E., Wykłady o etyce, Warszawa 2004. Wojtyła K., Elementarz etyczny, Lublin 2019. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Etyka w kontekście sporów światopoglądowych 2. Charakterystyka etyki jako nauki filozoficznej 3. Specyfika czynów ludzkich 4. Szczęście i sens w życiu człowieka 5. Interpretacja godności życia ludzkiego 6. Inspiracje chrześcijańskie w etyce 7. Natura ludzka i prawo naturalne 8. Problem nowych praw człowieka 9. Filozoficzna interpretacja fenomenu sumienia 10. Wolność sumienia i religii 11. Charakterystyka wartości moralnych 12. Interpretacja cnót moralnych 13. Problem moralności autonomicznej 14. Wybrane koncepcje etyki postmetafizycznej 15. Przebaczenie – przyjaźń – więzi międzyludzkie |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowi aktywny udział w zajęciach, znajomość lektur obowiązkowych oraz zaliczenie egzaminu ustnego. Szczegółowe zasady oceniania: WIEDZA: - na ocenę 2 (ndst.): student nie wie, czym jest etyka, jakie są jej główne kierunki, czym się różnią normy od wartości lub czym jest sumienie, prawo naturalne, jakie są zasady współżycia społecznego, na czym polega dobro wspólne, w jakim stosunku pozostaje prawo naturalne do stanowionego oraz na ile prawo stanowione wiąże w sumieniu - na ocenę 3 (dst.): student zna podstawowe pojęcia, umie odpowiedzieć na połowę pytań, ale nie potrafi wykazać, na czym dokładnie polegają podstawowe pojęcia etyczne - na ocenę 4 (db.): student poprawnie prezentuje wyłożony materiał, ale nie do końca potrafi krytycznie ocenić poszczególne stanowiska - na ocenę 5 (bdb.): student doskonale orientuje się w dyscyplinie, jaką jest etyka, zna sposoby jej uprawiania i głównych przedstawicieli. Potrafi samodzielnie interpretować teksty. UMIEJĘTNOŚCI: - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować tekstów filozoficznych z zakresu etyki, nie potrafi ocenić wartości poznawczej etyki jako dyscypliny filozoficznej - na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty filozoficzne, nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą - na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu etyki, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie uzasadnić możliwość zajmowania się etyką - na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu etyki, zna argumenty filozoficzne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić możliwość zajmowania się problematyką moralną KOMPETENCJE: Oceniany jest stopień racjonalnego podejścia do problematyki moralnej oraz otwartość intelektualna na różne modele etyczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.