Etyka ogólna [WF-FI-N112-EO]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Etyka ogólna [WF-FI-N112-EO] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Kobyliński | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Zajęcia nr 1 Podrez E., Duchliński P., Kobyliński A., Rozmarynowska K., Tadeusz Ślipko (Polska Filozofia Chrześcijańska XX wieku, tom 9), Kraków 2019, s. 9-25; 75-91. Zajęcia nr 2 Tatarkiewicz W., O szczęściu, Warszawa 2012, s. 7-57. Zajęcia nr 3 Jagiełło J. (red.), Józef Tischner (Polska Filozofia Chrześcijańska XX wieku, tom 10), Kraków 2020, s. 143-182. Zajęcia nr 4 a) Św. Tomasz z Akwinu, Suma Teologiczna, I-II, zagadnienie 90 (Istota prawa) i zagadnienie 91 (Różne gatunki prawa). b) Kobyliński A., Czy istnieje etyka nihilistyczna? Interpretacja fenomenu nihilizmu we współczesnej filozofii włoskiej, „Przegląd Filozoficzny” 103(2017)3, s. 217-228. Zajęcia nr 5 a) Kobyliński A., Kalinowski T., Fenomenologia wolności religijnej, „Studia Płockie” 33(2005), s. 117-130. b) Kobyliński A., Historyczność sądów moralnych w etyce wartości Maxa Schelera, w: Meandry etyki, red. Z. Sareło, Olecko 2001, s. 29-46. Zajęcia nr 6 a) MacIntyre A., Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, Warszawa 1996, s. 226-267. b) Kobyliński A., Pojęcie autonomii w myśli Romano Guardiniego, „Studia Philosophiae Christianae” 41(2005)2, s. 173-195. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Etyka w kontekście sporów światopoglądowych 2. Charakterystyka etyki jako nauki filozoficznej 3. Specyfika czynów ludzkich 4. Szczęście i sens w życiu człowieka 5. Interpretacja godności życia ludzkiego 6. Inspiracje chrześcijańskie w etyce 7. Natura ludzka i prawo naturalne 8. Problem nowych praw człowieka 9. Filozoficzna interpretacja fenomenu sumienia 10. Wolność sumienia i religii 11. Charakterystyka wartości moralnych 12. Interpretacja cnót moralnych 13. Problem moralności autonomicznej 14. Wybrane koncepcje etyki postmetafizycznej 15. Przebaczenie – przyjaźń – więzi międzyludzkie |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Krytyczna analiza wybranych tekstów filozoficznych |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest obecność na ćwiczeniach, aktywny udział w zajęciach, znajomość lektur obowiązkowych i zaliczenie testu podsumowującego ćwiczenia. Szczegółowe zasady oceniania: WIEDZA: - na ocenę 2 (ndst.): student nie wie, czym jest etyka, jakie są jej główne kierunki, czym się różnią normy od wartości lub czym jest sumienie, prawo naturalne, jakie są zasady współżycia społecznego, na czym polega dobro wspólne, w jakim stosunku pozostaje prawo naturalne do stanowionego oraz na ile prawo stanowione wiąże w sumieniu - na ocenę 3 (dst.): student zna podstawowe pojęcia, umie odpowiedzieć na połowę pytań, ale nie potrafi wykazać, na czym dokładnie polegają podstawowe pojęcia etyczne - na ocenę 4 (db.): student poprawnie prezentuje wyłożony materiał, ale nie do końca potrafi krytycznie ocenić poszczególne stanowiska - na ocenę 5 (bdb.): student doskonale orientuje się w dyscyplinie, jaką jest etyka, zna sposoby jej uprawiania i głównych przedstawicieli. Potrafi samodzielnie interpretować teksty. UMIEJĘTNOŚCI: - na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować tekstów filozoficznych z zakresu etyki, nie potrafi ocenić wartości poznawczej etyki jako dyscypliny filozoficznej - na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty filozoficzne, nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą - na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu etyki, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie uzasadnić możliwość zajmowania się etyką - na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu etyki, zna argumenty filozoficzne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić możliwość zajmowania się problematyką moralną KOMPETENCJE: Oceniany jest stopień racjonalnego podejścia do problematyki moralnej oraz otwartość intelektualna na różne modele etyczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.