Diagnoza psychologiczna [WF-PS-N-DP]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza psychologiczna [WF-PS-N-DP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Kłosowski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Lingiardi, V., McWilliams, N. (red.) (2017). Podręcznik diagnozy psychodynamicznej. Kraków: Wydawnicto Uniwersytetu Jagielońskiego. Morrison, J. (2020). Diagnoza psychiatryczna. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Morrison, J. (2016). Wstępny wywiad diagnostyczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Stemplewska-Żakowicz, K. (2021). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz K. (2013). Wywiad psychologiczny. (tom 1-3). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Suchańska, A. (2007). Obserwacja i rozmowa w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne. Literatura obowiązkowa to podawane na ćwiczeniach fragmenty książek lub artykuły do przygotowania na następne ćwiczenia. Pozostałe fragmenty i artykuły można potraktować jako literaturę uzupełniającą. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Wstępny wywiad diagnostyczny. Diagnoza psychologiczna a diagnoza psychiatryczna. 2. Wywiad i obserwacja jako podstawowe elementy diagnozy. Przygotowanie do wywiadu, wstęp do rozmowy. 3. Formułowanie problemu pacjenta. Swobodne wypowiedzi pacjenta. Budowanie kontaktu. 4. Zbieranie informacji na temat historii oraz obecnej trudności/choroby. 5. Pytania o uczucia i życie osobiste pacjenta. Stosowanie pytań różnego typu (otwarte, zamknięte, neutralne, projekcyjne, hipotetyczne). 6. Poruszanie tematów wrażliwych. Stosowanie interwencji różnego typu (prośba o rozwinięcie tematu, parafraza, odzwierciedlenie, klaryfikacja, pytanie, minimalna reakcja werbalna). 7. Badanie stanu psychicznego pacjenta. 8. Obserwacja oznak i objawów klinicznych. 9. Rozpoznawanie problemów i zaburzeń psychicznych. Współwystępowanie zaburzeń. 10. Kończenie wywiadu. Rozmowa z pacjentem na temat wniosków. 11. Zagadnienia problematyczne dotyczące wywiadu i obserwacji (opór, kłamstwo, manipulacja, wrogość, agresja). 12. Konceptualizacja problemu pacjenta. Synteza zebranego materiału diagnostycznego. Rozumienie pacjenta jako całości. 13. Diagnoza w różnych podejściach psychologicznych. 14. Specyficzne uwarunkowania wywiadu i obserwacji. Diagnosta a osoba diagnozowana. Błędy w diagnozowaniu. 15. Opracowanie przypadku i raportu z diagnozy (wywiadu i obserwacji). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład Dyskusja Prezentacja Streszczenie wybranych materiałów Praca ze studiami przypadków Praca w grupach Praca inscenizowana |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: a) obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne 3 nieobecności w semestrze akademickim) b) aktywny udział w ćwiczeniach c) przygotowanie do ćwiczeń (może być weryfikowane np. odpowiedzią, testem, prezentacją, przygotowaniem streszczenia wybranego materiału) d) zaliczenie kolokwium (min. 60%) ocena bdb – bardzo dobra frekwencja, wyróżniająca się aktywność i przygotowanie do zajęć, bdb wynik z kolokwium ocena db – zadowalająca frekwencja, stosunkowo częsta aktywność i dobre przygotowanie do zajęć, db wynik z kolokwium ocena dst – zadowalająca frekwencja, sporadyczna aktywność i dostateczne przygotowanie do zajęć, dst wynik z kolokwium ocena ndst – niedostateczna frekwencja lub/i aktywność lub/i przygotowanie do zajęć lub/i niezaliczone kolokwium |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Zajęcia adresowane do studentów ze specjalności Psychologia kliniczna i psychoterapia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.