Diagnoza psychologiczna [WF-PS-N-DP]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza psychologiczna [WF-PS-N-DP] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Kłosowski | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Frederickson, J. (2014). Współtworzenie zmiany. Gdańsk: Harmonia Uniwersalis. Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Filipiak, M., Gruszczyńska, K. (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Gdańsk: Harmonia Universalis. Lingiardi, V., McWilliams, N. (red.) (2017). Podręcznik diagnozy psychodynamicznej. Kraków: Wydawnicto Uniwersytetu Jagielońskiego. Ługna, M., Lachowska, B. (2003). Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. McWilliams, N. (2021). Diagnoza psychoanalityczna. Gdańsk:: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Morrison, J. (2020). Diagnoza psychiatryczna. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Morrison, J. (2016). Wstępny wywiad diagnostyczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Stemplewska-Żakowicz, K. (2021). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz K. (2013). Wywiad psychologiczny. (tom1-3). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Święcicka, M. (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Warszawa: Paradygmat. Wallin, D. J., (2011). Przywiązanie w psychoterapii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wilk, M. (2014). Diagnoza w socjoterapii. Ujęcie psychodynamiczne. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Zalewski,, B., Pinkowska-Zielińska, H. (2021). Diagnoza par w różnych podejściach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura obowiązkowa to podawane na ćwiczeniach fragmenty książek lub artykuły do przygotowania na następne ćwiczenia. Pozostałe fragmenty i artykuły można potraktować jako literaturę uzupełniającą. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Wstępny wywiad diagnostyczny. Diagnoza psychologiczna a diagnoza psychiatryczna. 2. Formułowanie problemu pacjenta. Stawianie pytań i hipotez diagnostycznych. Prowadzenie wywiadu i obserwacji. Stosowanie pytań różnego typu (otwartych, zamkniętych, cyrkularnych, projekcyjnych, parafrazowanie, strategia lejka i odwróconego lejka). 3. Diagnoza psychodynamiczna – poziomy rozwojowe organizacji osobowości. 4. Diagnoza relacyjna. Rozpoznawanie problemu w relacjach. 5. Diagnoza w różnych podejściach psychologicznych. 6. Diagnoza z wykorzystaniem wybranych narzędzi kwestionariuszowych i testowych. 7. Diagnoza z wykorzystaniem wybranych narzędzi projekcyjnych. 8. Konceptualizacja problemu pacjenta. Synteza zebranego materiału diagnostycznego. Rozumienie pacjenta jako całości. 9. Specyficzne uwarunkowania i problemy diagnoza w różnym wieku rozwojowym (dziecka, młodzieży, osoby dorosłej, osoby starszej). 10. Diagnoza par i rodzin (w tym metoda genogramu). 11. Diagnoza dla celów profesjonalnych (edukacji, transportu, służb, pozwolenia na broń). 12. Obserwacja i diagnoza procesów grupowych. 13. Diagnoza wybranych zaburzeń psychicznych i seksuologicznych. 14. Diagnozowanie poziomu lęku i innych stanów emocjonalnych. Rozpoznawanie stanów zagrożenia zdrowia i życia. Radzenie sobie z wątpliwościami. 15. Błędy w diagnozowaniu. Diagnosta a osoba diagnozowana. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład Dyskusja Prezentacja Streszczenie wybranych materiałów Praca ze studiami przypadków Praca w grupach Praca inscenizowana |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: a) obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne 3 nieobecności w semestrze akademickim) b) aktywny udział w ćwiczeniach c) przygotowanie do ćwiczeń (może być weryfikowane np. odpowiedzią, prezentacją, przygotowaniem streszczenia wybranego materiału) ocena bdb – bardzo dobra frekwencja, wyróżniająca się aktywność i przygotowanie do zajęć ocena db – zadowalająca frekwencja, stosunkowo częsta aktywność i dobre przygotowanie do zajęć ocena dst – zadowalająca frekwencja, sporadyczna aktywność i dostateczne przygotowanie do zajęć ocena ndst – niedostateczna frekwencja lub/i aktywność lub/i przygotowanie do zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Zajęcia adresowane do studentów ze specjalności Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.