Pedagogika społeczna [WSE-PS-PedSpoł]
Semestr letni 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [WSE-PS-PedSpoł] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jolanta Łodzińska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011. 2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. 3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006. 2. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. 3. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007. 4. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Współczesna pedagogika społeczna, dziedziny i funkcje. 2. Pedagogika społeczna - podstawowe pojęcia. 3. Zadania pedagogiki społecznej. 4. Człowiek jako istota społeczna. 5. Istota socjalizacji pierwotnej oraz wtórnej. 6. Rodzina wobec wyzwań współczesności. 7. Geneza powstawania trudności wychowawczych. 8. Wspieranie rozwoju dziecka. 9. Poznanie i badanie środowisk wychowawczych. 10. Współczesne problemy wychowania i ich skutki. Znaczenie grupy rówieśniczej w procesie wychowania. 11. Zjawisko przemocy domowej. Sposoby zapobiegania. Diagnoza, monitoring, ewaluacja w przemocy domowej. 12. Potrzeby w zakresie pomocy i opieki ludziom starym a zadania gerontologii społecznej. 13. Dylematy społeczno-etyczne pracy w pracy socjalnej i pomocy społecznej. 14. Konflikty społeczne. Rodzaje oraz sposoby ich rozwiązywania. 15. Repetytorium |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład - dyskusja kierowana, pokaz audiowizualny. Weryfikacja efektów w toku wykładów będzie prowadzona sukcesywnie poprzez ocenę przygotowania studenta do zajęć, wyciąganie wniosków podczas dyskusji kierowanej. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%. Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%. Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%. Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%. Forma zaliczenia wykładu: referat wraz z ustnym omówieniem. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwienie). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.