Pedagogika społeczna [WSE-PS-PedSpoł]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [WSE-PS-PedSpoł] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jolanta Łodzińska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011. 2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. 3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006. 2. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010. 3. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno – metodologiczne, Łódź 2007. 4. Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. Współczesna pedagogika społeczna, dziedziny i funkcje. Wprowadzenie do przedmiotu, zapoznanie Studentów z Sylabusem. 2. Postać Heleny Radlińskiej – życie i twórczość. 3. Specyfika i teren działania pedagoga społecznego. 4. Społeczne oblicza bezrobocia. Bezrobocie w Polsce – definicja, obszar, dynamika zjawiska, uwarunkowania. 5. Podstawowe środowiska wychowawcze. Charakterystyka wybranych środowisk wychowawczych: rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne. 6. Możliwości współdziałania, integracja oddziaływań pedagogicznych szkoły i rodziny. 7. Proces globalizacji. Współczesne problemy wychowania i ich skutki. 8. Problem eurosieroctwa, skutki. 9. Społeczeństwo starzejące się – problemy i wyzwania. Zadania gerontologii społecznej. 10. Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym – możliwości, bariery, propozycje. 11. Uchodźcy i migranci – aspekty prawne i społeczne. Najważniejsze aspekty pracy w środowisku międzykulturowym – formy i mechanizmy pomocy. Integracja uchodźców w Polsce. Działania na rzecz dzieci uchodźców. 12. Dziecko chore (przewlekle): w rodzinie, szkole i środowisku rówieśniczym. Opieka, wsparcie, formy i zasady pomocy. 13. Rola mass mediów życiu człowieka. 14. Pedagogika czasu wolnego. 15. Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Ćwiczenia - zadania praktyczne, prezentacje własne, dyskusja kierowana. Weryfikacja efektów w toku ćwiczeń będzie prowadzona sukcesywnie poprzez ocenę przygotowania studenta do zajęć, wskazania podczas prezentacji dróg pomocy petentom, wyciąganie wniosków podczas dyskusji kierowanej. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%. Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%. Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%. Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%. Ocena formująca z toku ćwiczeń będzie wynikała z zaangażowania studenta w zajęcia i poziomu przygotowania prezentacji wraz z jej ustnym omówieniem. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwienie). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.