Asystent rodziny - wybrane zagadnienia [WSE-PS-ARWZ]
Semestr zimowy 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Asystent rodziny - wybrane zagadnienia [WSE-PS-ARWZ] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 5 |
Limit miejsc: | 6 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Katarzyna Drzewek |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Badura-Madej W. (1999) Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej: poradnik dla pracowników socjalnych, Katowice: Śląsk Wydawnictwo Naukowe Krasiejko I. (2016) Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Warszawa, Wydawnictwo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Szpunar M. red, (2010)Asystentura rodziny -nowatorska metoda pomocy społecznej w Polsce, Gdynia, Nocuń A., Szmagalski J. (1996) Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów Warszawa: Interart Literatura uzupełniająca: De De Robertis C., przy współpracy B.Blanc, F.Lesimple, H.Pascal (1998) Metodyka działania w pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk Robertis C., Pascal H. (1999) Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami Katowice: Śląsk Wydawnictwo Naukowe Szczepkowski J. (2010) Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Toruń: Wyd. Akademickie Akapit. |
Zakres tematów: |
1.Kompetencje pracownika socjalnego 2. Podstawowe umiejętności komunikacyjne w pracy z rodziną 3. Diagnozowanie rodziny i środowiska rodzinnego 4. Metody i techniki pracy z klientem i rodziną cz.I 5. Metody i techniki pracy z klientem i rodziną cz.II 6. Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych i wychowawczych 7. Patologia i dysfunkcja środowiska rodzinnego 8. Podstawowe umiejętności wychowawcze i terapeutyczne 9. Pomoc skoncentrowana na rozwiązaniach 10. Postępowanie z klientem, który nie podejmuje rozmowy, praca z oporem i motywowanie do zmiany 11. Planowanie pomocy rodzinie i monitorowanie jej funkcjonowania 12. Wybrane metody rozwiązywania sytuacji kryzysowych 13. Zespół interdyscyplinarny 14. Etyka pracy asystenta rodziny 15. Ewaluacja pracy własnej |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Na ocenę 2 (ndst.): student nie posiada podstawowej wiedzy kompetencji pracy z klientem jakim jest rodzina, nie potrafi wskazać metod pracy z rodzina, nie zaliczył egzaminu pisemnego z wiedzy Na ocenę 3 (dst.) - posiada jedynie elementarną wiedzę o metodach pracy z rodzina, wykształcił niskie kompetencje do pracy pomocowej, na niskim poziomie napisał egzamin pisemny Na ocenę 4 (db) - posiada dobry poziom kompetencji wymaganych w pracy socjalnej z rodziną, potrafi zastosować większość poznanych metod, poprawnie napisał egzamin pisemny Na ocenę 5 (bdb) - posiada bardzo dobrą wiedzę o metodach i sposobach pracy socjalnej z rodziną, potrafi zastosować wszystkie poznane metody, bardzo dobrze napisał egzamin pisemny |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność Ocena z egzaminu Przedstawienie prezentacji na zajęciach Samodzielna analiza materiałów źródłowych Prezentacja + Samodzielna analiza materiałów źródłowych + Obecności - 40% oceny końcowej Ocena z egzaminy - 60% oceny końcowej |
Uwagi: |
Przedmiot do wyboru |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.