Diagnoza psychologiczna [WF-ZPS-N-DPC]
Rok akademicki 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza psychologiczna [WF-ZPS-N-DPC] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022/23]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Justyna Jastrzębska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Stemplewska-Żakowicz, K. (2019). Diagnoza psychologiczna: diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Stemplewska-Żakowicz, K., & Krejtz, K. (2013). Wywiad psychologiczny. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Stemplewska-Żakowicz, K., & Krejtz, K. (2013). Wywiad psychologiczny. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Stemplewska-Żakowicz, K., & Krejtz, K. (2013). Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Morrison, J. (2016). Wstępny wywiad diagnostyczny. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Morrison, J. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Rozpoznanie zgodne z DSM-5. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Gałecki, P., & Święcicki, Ł. (Eds.). (2017). Kryteria diagnostyczne z DSM-5®: desk reference. Edra Urban & Partner. Cierpiałkowska, L. (2009). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy. Warszawa: WAiP |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką diagnozy psychologicznej, metod i narzędzi wykorzystywanych w pracy psychologa. Tematyka zajęć: 1. Specyfika diagnozy psychologicznej. Psycholog jako diagnosta. Standardy etyczne w sytuacji diagnozy psychologicznej, 2. Wstępny wywiad diagnostyczny: charakterystyka kontaktu, budowanie relacji, zbieranie informacji, 3. Badanie stanu psychicznego pacjenta: kontekst behawioralny, poznawczy, kliniczny i wnioskowanie na podstawie zebranych informacji; wywiad w kontekstach zastosowania praktycznego, 4. Diagnoza dzieci w wieku szkolnym i wczesnoszkolnym. Zaburzenia rozwoju, 5. Testy psychologiczne w kontekście diagnozy osób dorosłych. Możliwości diagnozy w obszarze zaburzeń psychicznych, funkcjonowania zawodowego i społecznego, 6. Testy psychologiczne w kontekście diagnozy osób starszych, 7. Inne metody diagnozy psychologicznej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wiedza: Student posiada szeroki zakres wiedzy w obszarze diagnozy psychologicznej. Rozumie jej istotność w pracy psychologa. Potrafi powiązać fakty w ciągu przyczynowo-skutkowym oraz określić poziom ich istotności w kontekście próby całościowego zrozumienia podejmowanych przez ludzi zachowań. Umiejętności: Student potrafi wskazać metody diagnostyczne adekwatne do wskazywanego problemu. Potrafi wskazać obszary istotne dla uzyskania rzetelnego obrazu funkcjonowania pacjenta. Kompetencje: Student jest w stanie wskazać adekwatne metody diagnostyczne oraz zastosować je w praktyce. Jest w stanie wysnuć wnioski i zinterpretować uzyskane informacje. Zachowuje należytą ostrożność, respektuje zasady etyki, posiadaną wiedzę oraz zna metodykę pracy psychologa-diagnosty. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach oraz aktywność studenta - przygotowanie do zajęć - kolokwium 5): Student opanował wiedzę na temat diagnozy psychologicznej, jej znaczenia w kontekście pracy psychologa. Posiada wiedzę na temat etyki i metod pracy psychologa-diagnosty i potrafi wskazać adekwatne do sytuacji narzędzia diagnostyczne. (4): Student posiada wiedzę z zakresu diagnozy psychologicznej. Wskazuje na możliwe problemy i zagrożenia w pracy psychologa-diagnosty oraz potrafi odnieść posiadaną wiedzę do zróżnicowanych sytuacji. (3): Student posiada wiedzę z zakresu diagnozy psychologicznej, ma jednak problem z poprawnym odniesieniem jej do możliwego zastosowania na gruncie działań praktycznych. (2): Student nie posiada wystarczającej wiedzy z obszaru diagnozy psychologicznej. Ma problem ze wskazaniem narzędzi do zastosowania w określonych sytuacjach, nie rozumie znaczenia diagnozy w kontekście pracy psychologa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.