Środowisko artystyczne Zakopanego w XX w. Wybrane zagadnienia [WNHS-HS-ŚAZ]
Semestr letni 2022/23
Wykład monograficzny,
grupa nr 1
Przedmiot: | Środowisko artystyczne Zakopanego w XX w. Wybrane zagadnienia [WNHS-HS-ŚAZ] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(w trakcie)
Wykład monograficzny [WYK_MON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Chrudzimska-Uhera | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Czterysta lat dziejów Zakopanego, red. Renata Dutkowa, Kraków 1991. 2. Halina Kenarowa, Od Zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego do szkoły Kenara, Kraków 1978. 3. Jerzy Kochanowski, „Wolne miasto” Zakopane 1956-1970, Kraków 2019. 4. Bernadeta Stano, Odwilż w Zakopanem. Salony Marcowe 1958-1960, Kraków 2009. 5. Antoni Kroch, Wesołego Alleluja Polsko Ludowa czyli o pogmatwanych dziejach chłopskiej kultury plastycznej na ziemiach polskich, Warszawa 2014. 6. Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości, numer specjalny: „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2013, nr 1. 7. Piotr Korduba, Ludowość na sprzedaż. Towarzystwo Popierania Przemysłu Ludowego, Cepelia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa 2013. 8. Polska – kraj folkloru, red. Joanna Kordjak, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki 2016. 9. Aleksander Gurgul, Podhale. Wszystko na sprzedaż, Wołowiec 2022. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. ogólne zagadnienia, jak: - kształtowanie się fenomenu zakopiańszczyzny i mody na góralszczyznę - sztuka ludowa Podhala jako element „narodowotwórczy” w PRL - ludowość na sprzedaż (Zakopiańskie Warsztaty Wzorcowe) - modernizm zakopiański - tzw. nowy styl zakopiański 2. zagadnienia bardziej szczegółowe, dotyczące ruchu wystawienniczego i instytucji, jak: Salony Marcowe Zespół Szkół Plastycznych i „Budowlanka” a tradycja Państwowej Szkoły Przemysłu Drzewnego 3. zaprezentowane zostaną sylwetki twórcze wybranych artystów, ukazane w szerszym kontekście współczesnej im kultury i sytuacji społeczno-historycznej. Wśród omówionych osobowości znajdą się rzeźbiarze, malarze, graficy, twórcy tkanin i rzemiosła artystycznego, będą to zarówno nauczyciele jak i wychowankowie Szkoły Kenara, przedstawiciele prądów nowoczesnych (neoawangardowych) jak i tradycjonaliści, niektórzy wciąż aktywni w środowisku zakopiańskim, ogólnopolskim i międzynarodowym. Będą to m.in.: - Maria Bujakowa - Antoni Kenar i Halina Micińska-Kenarowa - Antoni i Halina, Marcin i Magdalena Rząsowie - Władysław Hasior - Kazimierz Brzozowski i Barbara Gawdzik-Brzozowska - Anna Górska - Grzegorz Pecuch - Antoni Burzec - Jerzy Fober - Stanisław i Józef Kulonowie - Maciej Szańkowski - Henryk Morel - Marian Wnuk - Paweł Szczerba - Kłosowscy i willa „Cicha” - Stanisław Sikora |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład problemowy z prezentacjami multimedialnymi, poświęcony omówieniu wybranych zagadnień z życia artystycznego Zakopanego w okresie po 1918 r. Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności (studentka/student ma prawo do maksymalnie trzech nieobecności) i pracy pisemnej. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- Ocenę dostateczną (3) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział wykazując zainteresowanie pogłębieniem wiedzy w zakresie prezentowanej problematyki; wykazuje wiedzę w zakresie dziejów sztuki i oddziaływania nurtów i teorii humanistyki na sztuki plastyczne - w zakresie objętym programem wykładu. - Ocenę dobrą (4) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pracę pisemną o tematyce z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki. - Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje studentka/student, który: uczęszczał regularnie na zajęcia, brał w nich czynny udział, przygotował i złożył w wyznaczonym terminie pisemną pracę dotyczącą wybranego zagadnienia z zakresu objętego programem wykładu, wykazując umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi, przygotowania tekstu naukowego z aparatem badawczym i poprawnie opracowanym materiałem ilustracyjnym, znajomość metod analizy i interpretacji dzieł sztuki oraz stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.