Biologiczne podstawy zachowania 2 [WF-PS-N-EUR2]
Semestr letni 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Biologiczne podstawy zachowania 2 [WF-PS-N-EUR2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 116 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 120 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jarosław Jastrzębski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Buss D. M. (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: GWP. Dzik, J. (2021). Ewolucja. Twórcza moc selekcji. Warszawa: WUW. Greszta, E., Jastrzębski, J., Izdebski, Z., Kowalska-Dąbrowska, M., Januszkiewicz, A. (2016). Attachment style, love components and sociosexual orientation of men and women in different types of heterosexual relationships. Polskie Forum Psychologiczne, 21(4), 490-513. Jastrzębski, J., Drążdżewska, A., Nazarowicz, M., Przybysz, N. (2016). Rodzaj doświadczanych emocji a zachowania wiążące w romantycznych związkach kobiet I mężczyzn w średniej dorosłości. Fides et Ratio, 28(4), 90-117. Kalat, J. (2006). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN. Łukasik, A., Marzec, M., Jastrzębski, J. (2015). Prekultura – kultura u zwierząt. Fides et Ratio, 24(4), s.145-156. Marzec, M., Łukasik, A., Jastrzębski, J. (2014). Orientacja socjoseksualna a taktyki utrzymania partnera w związku długotrwały. Fides et Ratio, 20(4), 196-221. Plomin, R. (2020). Matryca. Jak DNA programuje nasze życie. Kraków: Copernicus Center Press. Plomin, R., Defries, J. C., McClearn, C. E., McGuffin, P. (2001). Genetyka zachowania. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Blackmore, S. J. (2002). Maszyna memowa. Poznań: Rebis. Buss, D. M. (2014). Zazdrość. Niebezpieczna namiętność. Gdańsk: GWP. De Catanzaro, D. A. (2003). Motywacje i emocje. Poznań: Zysk i S-ka. Dunbar, R. (2016). Anatomia miłości i zdrady. Co nauka mówi o namiętnościach człowieka. Kraków: Copernicus Center Press. Etcoff N. (2002). Przetrwają najpiękniejsi. Warszawa: Cis; WAB. Fisher, H. (2012). Dlaczego on? Dlaczego ona? Poznań: Rebis. Fisher, H. (2016). Anatomia miłości. Nowe spojrzenie. Poznań: Rebis. Hamer, D., Copeland, P. (2007). Geny a charakter. Warszawa: Świat Książki. Miller. G. (2004). Umysł w zalotach. Jak wybory seksualne kształtowały naturę człowieka. Poznań: Rebis. Ridley M. (2000). Czerwona królowa. Poznań: Rebis; Ridley, M. (2001). Genom. Poznań: Rebis. Ryan, F. (2017). Tajemniczy świat genomu ludzkiego. Warszawa: Prószyński i S-ka. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Biologiczne uwarunkowania tożsamości płciowej; 2. Psychofizjologiczne podstawy dojrzewania płciowego; 3. Sposoby rozmnażania: koszty, zyski i konsekwencje; 4. Problemy adaptacyjne związane z reprodukcją płciową; 5. Teoretyczne podstawy doboru partnera seksualnego; 6 i 7. Kobiece i męskie preferencje wyboru partnera jako mechanizmy psychiczne wykształcone w toku ewolucji; 8. Psychologiczne sposoby ujmowania i pomiaru miłości; 9. Skłonność do podejmowania ryzyka a poziom atrakcyjności seksualnej; 10. Biologiczny system przywiązania w dzieciństwie i dorosłości; 11. Psychologiczne sposoby ujmowania i pomiaru zazdrości; 12. Problemy adaptacyjne związane z rodzicielstwem i pokrewieństwem; 13. Podstawowe pojęcia i metody badawcze genetyki zachowania; 14. Genetyczne podstawy zdolności poznawczych; 15. Zdrowie, starzenie się i umieranie w perspektywie ewolucyjnej i genetycznej; |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: - asymilacja wiedzy: wykład, dyskusja; - aktywizacja: metoda problemowa, giełda pomysłów; Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - podstawą oceny z wykładu jest egzamin w formie testu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę niedostateczną (2): - student opanował mniej niż 60% wiedzy i umiejętności, objętych programem nauczania. Udzielane przez niego odpowiedzi są błędne lub niekompletne, nie potrafi wykorzystać wiedzy do wyjaśnienia przyczyn konkretnych ludzkich zachowań i/ lub zjawisk psychospołecznych; Na ocenę dostateczną (3): - student opanował minimum 60% wiedzy i umiejętności, objętych programem nauczania. Operuje wiedzą ze zrozumieniem tylko w pewnym wąskim zakresie i potrafi ją wykorzystać do wyjaśnienia tylko niektórych przyczyn ludzkich zachowań i/ lub zjawisk psychospołecznych; Na ocenę dobrą (4): - student operuje ze zrozumieniem minimum 80% wiedzy, objętej tokiem nauczania. Potrafi wykorzystać tę wiedzę do wyjaśnienia przyczyn ludzkich zachowań i/ lub zjawisk psychospołecznych; Na ocenę bardzo dobrą (5): - student dysponuje w zasadzie pełnym zakresem wiedzy i umiejętności, objętych tokiem nauczania. Potrafi w sposób wyczerpujący i kompetentny zaprezentować wiedzę z zakresu biologicznych podstaw ludzkiego zachowania oraz poprawnie wykorzystuje ją do wyjaśniania genezy i funkcji adaptacji psychofizjologicznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.