Filozofia człowieka [WF-PS-N-FCZ]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Filozofia człowieka [WF-PS-N-FCZ] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 61 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 60 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Michał Zembrzuski | ||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YzFmYjQwOGUtZWZiZi00ZTlmLTk5MDgtN2ViMTYwM2UwODYx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%2222e1be17-d065-4d12-8b88-7b026e51d0a9%22%7d | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. M. Scheler, Stanowisko człowieka w kosmosie, w: tenże, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987, s. 46-149; 2. H. Plessner, Pytanie o „conditio humana”, Warszawa 1988. 2. Boecjusz, Przeciw Eutychesowi i Nestoriuszowi, w: tenże, Traktaty teologiczne, tłum. A. Kijewska, R. Bielak, Kęty 2007, s. 113-161; K. Wojtyła, Osoba i podmiot, w: tenże, Osoba i czyn, Lublin 2000, s. 373-414; 3. E. Mounier, Co to jest personalizm?, Warszawa 1960. 3. Giovanni Pico della Mirandola, Mowa o godności człowieka, tłum. Z. Nerczuk, M. Olszewski, Warszawa 2010; J. Czerkawski, Chrześcijańskie podstawy godności człowieka (czasy renesansu), w: W. Sajdek (red.), Renesansowy ideał chrześcijanina, Lublin 2006, s. 71-86. 4. R. Speamann, O pojęciu natury ludzkiej, w: Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel Gandolfo, Kraków 2006, s. 105-121; M. Heidegger, List o humanizmie, w: tenże, Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa 1977, s. 76-127. 5. Arystoteles, O duszy (księga I, rozdział 1 i 2; księga II, rozdział 1 i 2), tłum. P. Siwek, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 3, Warszawa 1992, s. 33-49; 68-77; S. Judycki, Istnienie i natura duszy ludzkiej, w: S. Janeczek (red.), Antropologia, Lublin 2010, s. 121-177. 6. Tomasz z Akwinu, Summa teologii I, q. 79, a 1-13, w: tenże, Traktat o człowieku, tłum. S. Swieżawski, Kęty 2000, s. 280-342; J. Searle, Dlaczego człowiek i świat pasują do siebie. Umysł jako fenomen biologiczny, w: tenże, Umysł, język, społeczeństwo, Warszawa 1999, s. 69-109. 7. Augustyn, Solilokwia, w: tenże, Dialogi filozoficzne, Kraków 2001, s. 239-305; R. Piłat, Samowiedza, w: R. Ziemińska, Przewodnik po epistemologii, Kraków 2013, s. 221-269. 8. Z. Freud, Poza zasadą przyjemności, w: tenże, Poza zasadą przyjemności, Warszawa 2005, s. 59-92; J. Lacan, Seminarium III Psychozy, Warszawa 2014. 9. R. Legutko, „Ja metefizyczne”, w: tenże, Traktat o wolności, s. 201-236; J. S. Mill, O wolności, Warszawa 1999; 3. J. M. Bocheński, Słownik zabobonów (hasło wolność) 10. Kartezjusz, Namiętności duszy, Kęty 2001; 2. D. von Hildebrand, Serce człowieka, w: tenże, Serce, Poznań 1987, s. 29-93. 11. J. Le Goff, Historia ciała w średniowieczu, Warszawa 2006. 12. H. Bradley, Płeć, Warszawa 2008, s. 26-27; 40-47; 77-97. 13. J. Pieper, Śmierć i nieśmiertelność, Paris 1970. 14. Seneka, O życiu szczęśliwym, w: tenże, Dialogi, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 2001, s. 137-177; W. Tatarkiewicz, Cztery pojęcia szczęścia; Definicja szczęścia; Koleje pojęcia szczęścia, w: tenże, O szczęściu, Warszawa 1985, s. 15-72. 15. F. Fukuyama, Koniec człowieka, Kraków 2004, s. 143-232; Ch. Taylor, Humanizm i nowoczesna tożsamość, w: Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Catel Gandolfo, Kraków 2006, s.123-173. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Jak uprawiać filozofię człowieka? Wstęp do antropologii filozoficznej; antropologia filozoficzna a antropologia biologiczna, kulturowa. 2. Człowiek jako osoba. Co to znaczy dla człowieka być osobą? Historyczne źródła, człowiek w personalizmie. 3. Godność człowieka własnością człowieka jako osoby. Kiedy godność człowieka jest naruszana? Jakie warunki muszą być spełnione dla zachowania godności człowieka? Czy w naszym społeczeństwie narusza się ludzką godność? 4. Natura człowieka i jej krytycy. Czy człowiek wyposażony jest w swoją „ludzką naturę”? Czy może, jak chcą niektórzy socjologowie, nabiera swoich „ludzkich” cech w wyniku procesów socjalizacyjnych i kulturowych? 5. Czy istnieje dusza ludzka? Różne historyczne ujęcia duszy (Platon, Arystoteles); Ja i ciało-maszyna (Kartezjusz). 6. Intelekt i poznanie człowieka; świadomość człowieka, jego umysł. 7. Samoświadomość, samowiedza człowieka; Dlaczego człowiek chce poznawać samego siebie? 8. Nieświadomość/podświadomość człowieka. Koncepcja człowieka w psychoanalizie (Z. Freud, G. Jung, J. Lacan). 9. Człowieka jako istota wolna. Ludzka wolność. Człowiek w determinizmie. Wolność w polityce. Wolność pozytywna i negatywna. 10. Uczucia i namiętności. Miejsce uczuć w topografii umysłu, uczucia a emocje. Podejście psychologiczne i kognitywistyczne. Ontologia emocji, racjonalność i emocje, moralność a emocje. 11. Ciało i cielesność w człowieku: cielesność podmiotu, podmiot i jego ciało, co to znaczy być cielesnym? 12. Problematyka płci w człowieku, płeć biologiczna a płeć kulturowa. Ontologia płci, socjologia płci. 13. Człowiek wobec śmierci, człowiek jako osoba nieśmiertelna. Argumenty za nieśmiertelnością człowieka. Problem samobójstwa. 14. Szczęście człowieka; teorie szczęścia, nauka o szczęściu: czy można mierzyć szczęście? Źródła szczęścia. 15. Koniec człowieka. Filozoficzne aspekty transhumanizmu. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody dydaktyczne: -wspólna lektura tekstów; -elementy wykładu; -dyskusja na zajęciach. Ocenie na każdych zajęciach podlega własne przygotowanie do zajęć oraz aktywność w trakcie zajęć. Końcowy test pozwala na zweryfikowanie wiedzy i znajomości pojęć z obszaru filozofii człowieka. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń są: -obecność - dopuszczalne są dwie nieobecności; -aktywność na zajęciach; -zaliczenie kolokwium semestralnego. Kolokwium semestralne będzie przeprowadzone na ostatnich zajęciach. Będzie ono w formie on-line na platformie moodle. Przewiduje się następującą skalę ocen wobec wielkości prawidłowych odpowiedzi na pytania testowe: 5,0 - 100 - 91% prawidłowych odpowiedzi 4,5 - 90 - 81% prawidłowych odpowiedzi 4,0 - 80 - 71% prawidłowych odpowiedzi 3,5 - 70 - 61% prawidłowych odpowiedzi 3,0 - 60 - 51% prawidłowych odpowiedzi 2,0 - 0 - 50 % prawidłowych odpowiedzi |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YzFmYjQwOGUtZWZiZi00ZTlmLTk5MDgtN2ViMTYwM2UwODYx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%2222e1be17-d065-4d12-8b88-7b026e51d0a9%22%7d |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.