Praca empiryczna [WF-PS-N-PEP]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Praca empiryczna [WF-PS-N-PEP] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Włodzimierz Strus | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Brzeziński, J. (2007). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Gasiul, H. (2020). Psychologia osobowości. Nurty teorie koncepcje. Warszawa: Diffin. Wydanie 3. McCrae, R., Costa, P. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: Wyd. WAM. Oleś, P. K. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: WN Scholar. Pervin, L.A., Cervone, D. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: Wydawnictwo UJ. Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. Strus, W. Cieciuch, J. (2014). Poza wielką piątkę - przegląd nowych modeli struktury osobowości. Polskie Forum Psychologiczne, 19(1), 17-49. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest zdobycie doświadczenia w zakresie samodzielnego przeprowadzenia procesu badawczego w dyscyplinie psychologii; głównym efektem kształcenia jest przygotowanie do prowadzenia badania naukowego oraz zdobycie umiejętność przygotowywania raportu z pracy empirycznej, w tym w szczególności pracy magisterskiej. Zakres tematów: 1. Identyfikacja problemów badawczych w literaturze przedmiotu i/lub otaczającym świecie 2. Opracowanie problemu badawczego w świetle literatury przedmiotu 3. Opracowywanie metody badań własnych 4. Proces badawczy, analiza, interpretacja i dyskusja wyników badań własnych 5. Przygotowanie raportu z badania empirycznego zgodnie z obowiązującymi standardami Zajęcia rozpoczyna cykl wykładów poświęconych modelom strukturalnym osobowości. Następnie studenci biorą udział w projekcie badawczych weryfikującym modele organizacji osobowości: dokonują przeglądu literatury, opracowują podstawy teoretyczne, prowadzą badania i konstruują bazę danych. Równolegle uczą się poszczególnych elementów struktury pracy badawczej, opracowując ją w kontekście samodzielnie realizowanych badań. Zajęcia kończą się oddaniem pisemnego raportu z przeprowadzonego badania empirycznego. Podjęta w roku akademickim 2022/2023 dotyczyć będzie temperamentalnych i charakterologicznych uwarunkowań zaburzeń osobowości. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
wykład konwersatoryjny, dyskusje, prezentacje, analizy problemów, konsultacje indywidualne |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia: Wiedza (uszczegółowienie efektu uczenia PS_W06): EK_1 - Student zna etapy prowadzenia badania naukowego w psychologii EK_2 - Student zna standardy dotyczące tekstów naukowych w psychologii Umiejętności (uszczegółowienie efektu uczenia PS_U06): EK_3 - Student potrafi znaleźć i prawidłowo sformułować problem badawczy, EK_4 - student potrafi wyszukiwać i odpowiednio wykorzystać źródła bibliograficzne. EK_5 - Student potrafi prawidłowo zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić psychologiczne badanie naukowe EK_6 - Student potrafi właściwie dobrać metody analizy statystycznej danych oraz prawidłowo przeprowadzić proces analizy i interpretacji wyników. EK_7 - Student potrafi przygotować raport z badania empirycznego zgodnie obowiązującymi standardami Kompetencje: EK_8 - Student dostrzega problemy badawcze w otaczającej rzeczywistości i synteza literatury przedmiotu; EK_9 - Student wykazuje odpowiedzialność i rzetelność naukową oraz jest wrażliwy na zagadnienia etyczne związane z prowadzeniem badań. Efekty te będą weryfikowane na podstawie: - przygotowania do zajęć i aktywności w trakcie ich trwania - pisemnej praca zaliczeniowa stanowiącej raport z przeprowadzonego badania własnego Podstawą oceny jest obecność, aktywne uczestnictwo w zajęciach i raport z przeprowadzonych badań empirycznych. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności Kryteria oceny pracy pisemnej: Ocena końcowa opierać się będzie na ewaluacji umiejętności: identyfikowania problemy badawczego, opracowywania go w świetle aktualnej literatury przedmiotu, przeprowadzania badania naukowe oraz analizy, interpretacji i dyskusji uzyskanych wyników. Opis ECTS (1 ECTS = 30h pracy studenta) Udział w zajęciach: 30h przygotowanie do zajęć: 30h przeprowadzenie badania i przygotowanie pracy zaliczeniowej: 60h Łącznie: 120h = 4ECT |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
kwalifikacja na podstawie zainteresowań badawczych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.