Ekologia [WF-OB-EKO]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Ekologia [WF-OB-EKO] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. literatura uzupełniająca Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594 Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568 Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005 Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Zajęcia wprowadzające, wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych - informacja o sposobie przebiegu zajęć - podział na zespoły ćwiczeniowe - przygotowanie przez zespoły ćwiczeniowe doświadczeń laboratoryjnych – wybór roślin doświadczalnych 2. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych -cd.; podstawy systematyki organizmów - obserwacja, pomiary i opis roślin doświadczalnych w uprawie hydroponicznej - przygotowanie doświadczenia dotyczącego relacji między osobnikami należącymi do tego samego gatunku , na przykładzie rozwoju ślimaków z rodzaju Achatina 3. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych – podsumowanie; zasady pisania artykułów badawczych - obserwacja, pomiary i opis roślin doświadczalnych w uprawie hydroponicznej - analiza zebranego materiału - dyskusja - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia hydroponicznego 4. Wybiórczość siedliskowa - obserwacja zachowania się dżdżownic w różnych warunkach wilgotnościowych - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia 5. Tempo rozkładu materii organicznej, znaczenie destruentów – początek doświadczenia -przygotowanie naważek siana -mieszczenie naważek siana w izolatorach - umieszczenie izolatorów w zieleni miejskiej 6. Relacje między organizmami, roślinożerca-roślina - wybiórczość pokarmowa na przykładzie wybranych gatunków owadów roślinożernych - omówienie wyników doświadczeń - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia 7. Relacje między organizmami, drapieżca-ofiara - modelowe doświadczenia z hipotetycznymi układami drapieżca-ofiara - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych symulacji 8. Relacje między organizmami, allelopatia - doświadczenie z dwoma gatunkami roślin – założenie doświadczenia 9. Relacje między organizmami, allelopatia - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań 10. Relacje między osobnikami należącymi do tego samego gatunku – zakończenie doświadczenia - pomiary ślimaków z rodzaju Achatina hodowanych w rożnych wariantach doświadczalnych: a) jeden ślimak w pojemniku; b) 3 ślimaki w pojemniku – pożywienie do woli, takie same warunki hodowli - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenie 11. Bioróżnorodność – omówienie różnorodności gatunkowej na przykładzie prostego doświadczenia - obserwacja bezkręgowców w terenie 12. Tempo rozkładu materii organicznej, znaczenie destruentów – zakończenie doświadczenia - analiza tempa rozkładu ściółki trawiastej, wyłożonej na glebie i nad glebą – porównanie masy ściółki przed i po zakończeniu doświadczenia - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia 13. Korytarze ekologiczne – zajęcia terenowe 14. Metody monitoringowe – przykłady stosowanych metod 15. Podsumowanie i zaliczenie zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Podczas prowadzenia zajęć wykorzystywane są następujące metody dydaktyczne: - metody praktyczne- ćwiczeniowe – obserwacje i prowadzenie własnych doświadczeń - metoda stolików eksperckich – studenci planują, i omawiają prowadzone przez siebie doświadczenia w zespołach ćwiczeniowych - metoda projektu – zespoły ćwiczeniowe prowadzą swoje doświadczenia w ciągu całego semestru. Praca nad projektem składa się z kilku etapów: 1) planowanie doświadczenia, 2) założenie doświadczenia, 3) zbieranie danych, 4) opracowanie i analiza danych, 5) prezentacja i dyskusja wyników weryfikacja efektów uczenia się: raporty i zadania specjalne |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- ćwiczenia praktyczne - sprawozdania w formie krótkich doniesień badawczych, zadania specjalne Kryteria oceniania: ocena sprawozdań w zakresie 0-10punktów (pomnożone przez 2) + punkty z zadań specjalnych – przeliczone na %: <50% - ocena 2 50-60% - ocen 3 >60-70% - ocena 3.5 >70-80% - ocena 4 >80-90% - ocena 4.5 >90% - ocena 5 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.