Ekologia [WF-OB-EKO]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Ekologia [WF-OB-EKO] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Paweł Boniecki, Izabella Olejniczak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Zajęcia wprowadzające, wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych - informacja o sposobie przebiegu zajęć - podział na zespoły ćwiczeniowe - przygotowanie przez zespoły ćwiczeniowe doświadczeń laboratoryjnych – wybór roślin doświadczalnych 2. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych -cd.; podstawy systematyki organizmów - obserwacja, pomiary i opis roślin doświadczalnych w uprawie hydroponicznej - przygotowanie doświadczenia dotyczącego relacji między osobnikami należącymi do tego samego gatunku , na przykładzie rozwoju ślimaków z rodzaju Achatina 3. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych – podsumowanie; zasady pisania artykułów badawczych - obserwacja, pomiary i opis roślin doświadczalnych w uprawie hydroponicznej - analiza zebranego materiału - dyskusja - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia hydroponicznego 4. Wybiórczość siedliskowa - obserwacja zachowania się dżdżownic w różnych warunkach wilgotnościowych - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia 5. Tempo rozkładu materii organicznej, znaczenie destruentów – początek doświadczenia -przygotowanie naważek siana -mieszczenie naważek siana w izolatorach - umieszczenie izolatorów w zieleni miejskiej 6. Relacje między organizmami, roślinożerca-roślina - wybiórczość pokarmowa na przykładzie wybranych gatunków owadów roślinożernych - omówienie wyników doświadczeń - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia 7. Relacje między organizmami, drapieżca-ofiara - modelowe doświadczenia z hipotetycznymi układami drapieżca-ofiara - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych symulacji 8. Relacje między organizmami, allelopatia - doświadczenie z dwoma gatunkami roślin – założenie doświadczenia 9. Relacje między organizmami, allelopatia - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań 10. Relacje między osobnikami należącymi do tego samego gatunku – zakończenie doświadczenia - pomiary ślimaków z rodzaju Achatina hodowanych w rożnych wariantach doświadczalnych: a) jeden ślimak w pojemniku; b) 3 ślimaki w pojemniku – pożywienie do woli, takie same warunki hodowli - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenie 11. Bioróżnorodność – omówienie różnorodności gatunkowej na przykładzie prostego doświadczenia - obserwacja bezkręgowców w terenie 12. Tempo rozkładu materii organicznej, znaczenie destruentów – zakończenie doświadczenia - analiza tempa rozkładu ściółki trawiastej, wyłożonej na glebie i nad glebą – porównanie masy ściółki przed i po zakończeniu doświadczenia - omówienie wyników - przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia 13. Korytarze ekologiczne – zajęcia terenowe 14. Metody monitoringowe – przykłady stosowanych metod 15. Podsumowanie i zaliczenie zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Podczas prowadzenia zajęć wykorzystywane są następujące metody dydaktyczne: - metody praktyczne- ćwiczeniowe – obserwacje i prowadzenie własnych doświadczeń - metoda stolików eksperckich – studenci planują, i omawiają prowadzone przez siebie doświadczenia w zespołach ćwiczeniowych - metoda projektu – zespoły ćwiczeniowe prowadzą swoje doświadczenia w ciągu całego semestru. Praca nad projektem składa się z kilku etapów: 1) planowanie doświadczenia, 2) założenie doświadczenia, 3) zbieranie danych, 4) opracowanie i analiza danych, 5) prezentacja i dyskusja wyników |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- ćwiczenia praktyczne - sprawozdania w formie krótkich doniesień badawczych, zadania specjalne Kryteria oceniania: ocena sprawozdań w zakresie 0-10punktów (pomnożone przez 2) + punkty z zadań specjalnych – przeliczone na %: <50% - ocena 2 50-60% - ocen 3 >60-70% - ocena 3.5 >70-80% - ocena 4 >80-90% - ocena 4.5 >90% - ocena 5 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.