Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia [WF-OB-EKO] Semestr letni 2022/23
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Ekologia [WF-OB-EKO]
Zajęcia: Semestr letni 2022/23 [2022/23_L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala e-learning
e-learning jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 54
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Prowadzący: Izabella Olejniczak
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp.

Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp.

literatura uzupełniająca

Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594

Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568

Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba

Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005

Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004

Zakres tematów:

Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów:

1) zasoby i ich wykorzystywanie;

2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne;

3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne;

4) biomy;

5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne

Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami:

6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo);

7) oddziaływania nieantagonistyczne;

8) altruizm.

Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza:

9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji;

10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej;

11) ekosystem – funkcjonowanie

12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean;

13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność;

14) metabolizm biocenozy

Cykl zagadnień kończy podsumowanie:

15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

prezentacje multimedialne, filmy

egzamin końcowy, test jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte

Metody i kryteria oceniania:

egzamin końcowy, test jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte

na ocenę 2 (ndst.) mniej niż 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów

-na ocenę 3 (dst.) 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów

-na ocenę 4 (db) przynajmniej 71% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów

-na ocenę 5 (bdb.) powyżej 90% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów

Uwagi:

średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)