Ekologia [WF-OB-EKO]
Semestr letni 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Ekologia [WF-OB-EKO] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 54 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Izabella Olejniczak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp. Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp. literatura uzupełniająca Gdula A.K., Konwerski Sz., Olejniczak I., Rutkowski T., Skubała P., Zawieja B., Giazdowicz D.J. 2024 Invertebrates occuring in fruiting bodies of the pathogenic tinder fungus, Fomes fomentarius (Polyporales), in the different types of Polish protected forests. Baltic Forestry, 30 (1). https: //doi.org/10.4690/BF594 Olejniczak I., Sterzyńska M., Boniecki P., Kaliszewicz A., PanteleevaN. 2021 Collembola (Hexapoda) as Biological Drivers between Land and Sea. Biology, 10(7), 568, doi: 10.3390/biology10070568 Olejniczak I., Górska E.B., Prędecka A., Hewelke E., Gozdowski D., Korc M., Panek E., Tyburski Ł., Skawińska M., Oktaba I., Boniecki P., Kondras M., Oktaba L., 2019. Selected Biological Properties of the Soil in a Burnt-Out Area under Old Pine Trees Three Years after an Fire. Rocznik Ochrona Środowiska (Annual Set Environment Protection), 21:1279-1293. bwmeta1.element.baztech-7238d653-d6b8-4f53-8d42-5be0b64d7eba Olejniczak I., Boniecki P., Kaliszewicz A., Panteleeva N., 2018. The response of tundra springtails (Collembola, Hexapoda) to human activity on the Murman coast of the Kola Peninsula, Russia. Polar Science, 15:99-103. https://doi.org/10.1016/j.polar.2017.12.005 Olejniczak I., Lenart S. 2017 A comparison of tillage, direct drilling and lime on springtail communities in a long-term field trial in Poland. Israel Journal of Ecology and Evolution, 63 (2): 17-24. Doi:10.1163/22244662-06301004 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Program zajęć obejmuje informacje o kierunkach badawczych współczesnej ekologii oraz omawia zależności między środowiskiem i organizmami oraz między samymi organizmami. Omawiane zagadnienia zgrupowane są w blokach tematycznych. Pierwszy blok dotyczy warunków środowiskowych, zasobów oraz rozmieszczenia organizmów: 1) zasoby i ich wykorzystywanie; 2)warunki środowiskowe a występowanie organizmów: czynniki abiotyczne; czynniki biotyczne; 3)rozmieszczenie organizmów na Ziemi – zasięgi; bariery; dyspersja; kolonizacja; czynniki historyczne; 4) biomy; 5) krainy zoogeograficzne, państwa florystyczne Następny blok tematyczny dotyczy zależności między organizmami: 6) oddziaływania antagonistyczne ( konkurencja, drapieżnictwo, roślinożerność, pasożytnictwo); 7) oddziaływania nieantagonistyczne; 8) altruizm. Kolejne zagadnienia dotyczą następujących poziomów organizacyjnych: populacja, ekosystem i biocenoza: 9) co to jest populacja; cechy populacji; metody badań; demografia populacji; 10) metapopulacja; podstawy genetyki populacyjnej; 11) ekosystem – funkcjonowanie 12) przykłady ekosystemów – step; las; jezioro; ocean; 13) biocenoza – bioróżnorodność; stabilność; 14) metabolizm biocenozy Cykl zagadnień kończy podsumowanie: 15) znaczenie badań ekologicznych w ochronie przyrody |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
prezentacje multimedialne, filmy egzamin końcowy, test jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin końcowy, test jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte na ocenę 2 (ndst.) mniej niż 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 3 (dst.) 51% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 4 (db) przynajmniej 71% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów -na ocenę 5 (bdb.) powyżej 90% prawidłowych odpowiedzi w stosunku do całkowitej liczby punktów |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
średnio-zaawansowany, podstawy biologii i ekologii z zakresu szkoły średniej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.