Podstawy meteorologii i klimatologii [WF-OB-PMK]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy meteorologii i klimatologii [WF-OB-PMK] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 3 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 4 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Jan Sandner | ||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=32247 | ||||||||||||||||
Literatura: |
Bac S., M. Rojek, Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Wrocław Bac S., C. Koźmiński, M. Rojek, Agrometeorologia, PWN. Crowe: Problemy klimatologii ogólnej Chromow S. P, Meteorologia i klimatologia, PWN Warszawa Crowe: Problemy klimatologii ogólnej Dubicka M., Pyka J. L.: Meteorologia i klimatologia. Materiały do wykładów i ćwiczeń. Dunlop S., Pogoda – Przewodnik ilustrowany: Chmury, zjawiska optyczne, opady Garnier B. J., Podstawy klimatologii. IMGW, 1996, Warszawa Gaudie A., Klimat. Prognozy XXI wieku, Prószyński i S-ka, Warszawa Kłysik K., K. Kożuchowski, M. Tarajkowska: Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii, 1990, Wyd. UŁ. Kosiba A.: Wstęp do klimatologii Polski Kossowska U., Cezak, D. Martyn, K. Olszewski, M. Kopacz-Lembowicz: Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania, 2000, Wyd. Nauk. PWN Kożuchowski K., Atmosfera, klimat, ekoklimat, PWN, Warszawa Kożuchowski K., R. Przybylak, Efekt cieplarniany, Wiedza Powszechna, Warszawa Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie PWN, 2011 Kożuchowski K. i inni, Meteorologia i klimatologia, 2005, PWN, Warszawa Lockwood J.G., Procesy klimatotwórcze, 1984. Martyn D., Klimaty kuli ziemskiej, PWN Matuszko D., Chmury. Klasyfikacja, rozpoznawanie, pogoda, Wyd. UJ, Kraków Martyn D., 1995, Klimaty kuli ziemskiej. PWN Warszawa. Międzynarodowy atlas chmur. 1959, PIHM Warszawa. Okołowicz W., 1969, Klimatologia ogólna. PWN Warszawa. Próchnicki J.: Metody opracowań klimatologicznych Radomski Cz.: Agrometeorologia Retallack B.J., 1991: Podstawy meteorologii. Roth G.D., 2000: Pogoda i klimat. Słownik meteorologiczny, Red. Niedźwiedź T., 2003, IMGW Warszawa. Sorbjan Z.,, Meteorologia dla każdego, PWN 2001 Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa Woś A., 1995, ABC meteorologii, UAM. Poznań. Woś A., 2002, Meteorologia dla geografów. PWN Warszawa. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Przedmiot Meteorologia z Klimatologią wykładany jest dla studentów o specjalności ochrona środowiska. Dlatego też treści merytoryczne zawarte w części wykładowej położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów klimatycznych, zachodzących w otaczającym środowisku. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Studenci powinni umieć rozróżnić procesy klimatyczne powstałe w oparciu o warunki naturalne oraz wynikające z antropogenizacji środowiska przyrodniczego. Ma to istotny wpływ na jakość i kierunki podejmowanych decyzji środowiskowych. Studenci powinni umieć rozróżniać naturalną i antropogeniczną zmienność procesów klimatycznych poprzez analizę poszczególnych parametrów klimatycznych. Podstawy meteorologii i klimatologii. Definicje i podstawowe pojęcia. Cyrkulacja atmosferyczna. Wpływ Słońca oraz powierzchni Ziemi na ziemskie procesy atmosferyczne. Oceany a atmosfera. Kształtowanie się klimatu. Prądy oceaniczne i ich dynamika zmienności. Oceany i ich rola w obiegu wody. Zmienność naturalnych prądów wodnych na wybranych przykładach. Bilans cieplny powierzchni Ziemi. Charakterystyka atmosfery jej skład i zmienność. Para wodna, produkty kondensacji. Klasyfikacja chmur. Geografia klimatu. Anomalie pogodowe. Monitoring parametrów klimatycznych. Stacje pogodowe. Gromadzenie i przetwarzanie danych w meteorologii. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty wiedzy metoda dydaktyczna - wykład informacyjno - problemowy prowadzony przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnych przygotowanych przez wykładowcę. weryfikacja - testy cząstkowe oraz końcowy egzamin testowy przeprowadzany w formie testu komputerowego w dedykowanym systemie e-learning. Efekty umiejętności metoda dydaktyczna - Metoda projektu - realizacja indywidualna tematów projektów zgodnie z zasadami idei zrównoważonego rozwoju środowiska. Ćwiczenia w oparciu o teksty źródłowe, dokumenty, mapy, Internet. weryfikacja - obrona w postaci ustnej (online) odpowiedzi zrealizowanych projektów (prezentacja multimedialna uzyskanych wyników). Przesłanie w formie dokumentów PDF zrealizowanych i obronionych projektów na serwer UKSW Moodle w module Zadania). Efekt kompetencji metoda dydaktyczna - dyskusja online w czasie zajęć. weryfikacja - konsultacje. Zajęcia w roku akademickim 2020/21 będą prowadzone w trybie on-line. Zaliczenia ćwiczeń odbywać się będą w trybie on-line. Egzamin oraz inne zaliczenia w postaci testów odbywać się będą on-line na platformie Moodle. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady i ćwiczenia realizowane są w sposób zdalny przy wykorzystaniu uczelnianej platformy Moodle, Teams Meeting oraz platformy multimedialnej Laboratorium Geologii, Hydrologii i GIS. Zarówno wykłady, jak i ćwiczenia rozpoczynają się zgodnie z planem podanym w USOS na platformie Moodle w danym kursie przedmiotu. W ramach kolejnego wykładu, czy ćwiczenia w kursie przedmiotu podany jest link do platformy z treścią wykładu (z aktualnym hasłem) oraz link do audio-video platformy Teams Meeting. Uwaga wykłady są realizowane w formie online. Nie są publikowane w żadnej innej formie np. PDF, czy PPT. Ćwiczenia w ramach kursów odbywają się na platformie Moodle. Zadania są gromadzone do oceny w module Zadania. Ćwiczenia są zaliczane podczas kontaktu audio-video poprzez platformę Teams Meeting. Testy zaliczeniowe z ćwiczeń oraz egzamin są realizowane w oparciu o platformę Moodle. Łączenie do systemu Teams Meeting oraz platformy multimedialnej Laboratorium Geologii, Hydrologii i GIS, z każdego kursu na platformie Moodle w oparciu o aktualny link do wykładu. Wykłady oraz ćwiczenia w ramach przedmiotu prowadzone są on-line. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach monitorowana w systemie. Dopuszczalna jest jedna nieobecność bez usprawiedliwienia. Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach online realizacja ćwiczeń i projektów umieszczonych w systemie zadaniowym Moodle. Zaliczenie ćwiczeń online w terminie dopuszcza do egzaminu testowego realizowanego w systemie Moodle. Poprawka egzaminu, może być realizowana na zasadach egzaminu ustnego w sposób zdalny poprzez platformę Moodle. Dodatkowe informacje dotyczące spraw związanych z procesem edukacji będą publikowane na stronie Laboratorium Geologii, Hydrologii i GIS pod adresem http://ceie.edu.pl/2016/10/21/laboratorium-geologiczno-hydrologiczne-i-gis/ Aktualny link do wykładowej platformy multimedialnej Laboratorium Geologii, Hydrologii i GIS publikowany jest dla grupy zajęciowej w systemie Moodle. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.