Historia sztuki nowożytnej polskiej [WNHS-ODKS-HSNPć]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia sztuki nowożytnej polskiej [WNHS-ODKS-HSNPć] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Skrodzka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Sztuka świata, t. 7 i 8, wyd. Arkady. Sztuka polska, t. 3, 4, 5, wyd. Arkady. Literatura uzupełniająca: J. Ostrowski, Portret w dawnej Polsce, Warszawa 2019 A. Miłobędzki, Architektura polska XVII w., t. 1-2, Warszawa 1980. The Dictionary of art, ed. J. Turner, New York 1998. M. Kwiatkowska, Rzeźbiarze warszawscy XIX wieku, Warszawa 1995. K. Mikocka-Rachubowa, Rzeźba włoska w Polsce około 1770-1830, t. 1-2, Warszawa 2026. K. Mikocka-Rachubowa, Andre Le Brun, t. 1-2, Warszawa 2010. A. Bernatowicz, Malarze w Warszawie czasów Stanisława Augusta, Warszawa 2016. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Bartolomeo Berecci i kaplica Zygmuntowska 2. Rzeźba XVI wieku w Polsce (Franciszek Florentczyk, Jan Maria Padovano, Hieronim Canavesi, Jan Michałowicz z Urzędowa, Santi Gucci) 3. Rzeźba XVII wieku w Polsce (Trevano, Tencalla, Sala, Gisleni, Rossi, Falconi, Fontana, Schluter). 4. Malarstwo 1. poł. XVII w. w Polsce (Dolabella, Strobel, Herman Han, Krzysztof Boguszewski) 5. Tylman z Gameren i barok klasycyzujący w architekturze Rzeczpospolitej XVII w. 6. Założenia kamedulskie w dawnej Rzeczpospolitej ze szczególnym uwzględnieniem założenia w Warszawie. 7. Sztuka na dworze Jana III Sobieskiego. 8. Rozwój portretu malarskiego w Polsce dobry nowożytnej. 9. Sztuka protestancka w XVII wiecznym Gdańsku. 10. Rokoko w Polsce (rzeźba i malarstwo) 11. Twórczość Marcella Bacciarellego jako pierwszego malarza króla Polski 12. Bernardo Bellotto i weduty miejskie w malarstwie XVIII wiecznej Europy 13. Rzeźbiarze późnej fazy baroku na dworze Stanisława Augusta 14. Rzeźba klasycystyczna w Polsce XVIII wieku. 15. Sztuka funeralna w XVIII w. (rzeźba kościelna i cmentarna). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Zajęcia prowadzone w formule ćwiczeń. Na ocenę bardzo dobrą absolwent biegle wykorzystuje wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Płynnie prezentuje własnych poglądów i opinii na temat dóbr kultury, a także biegle konstruuje logiczne wypowiedzi. Na ocenę dobrą: Absolwent wymienia większość elementarnych faktów i pojęć z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce. Absolwent poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Prezentuje poprawnie własne poglądy i opinie na temat dóbr kultury, a także poprawnie konstruuje logiczne wypowiedzi na temat ochrony dóbr kultury. Na ocenę dostateczną: Absolwent na poziomie dostatecznym wymienia elementarne fakty i pojęcia z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji i archeologii oraz zależności między nimi. Wykorzystuje minimalną ilość literatury i nie potrafi samodzielnie prezentować własnych poglądów na temat dóbr kultury, a referat ma charakter odtwórczy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na egzaminie student otrzymuje do rozpoznania 3 obiekty, które musi rozpoznać: określić styl, wymienić cechy danego dzieła sztuki które świadczą o tym stylu, okreslić tytuł, autora, zadatować, wskazać podstawowe problemy ikonograficzne i symbolikę przedstawienia. Dopuszcza sie pomyłkę 5 lat. Studenci przygotowują się do egzaminu na podstawie materiału prezentowanego na wykładach. Na ocenę bardzo dobrą: Absolwent wymienia wszystkie elementarne fakty i pojęcia z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji i archeologii oraz zależności między nimi. W tym biegle prezentuje wiedzę o rozwoju sztuki od starożytności do współczesności. Absolwent biegle wykorzystuje wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Płynnie prezentuje własnych poglądów i opinii na temat dóbr kultury, a także biegle konstruuje logiczne wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym na temat ochrony dóbr kultury oraz przygotowuje tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami. Na ocenę dobrą: Absolwent wymienia większość elementarnych faktów i pojęć z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji i archeologii oraz zależności między nimi. W tym prezentuje wiedzę o rozwoju sztuki od starożytności do współczesności. Absolwent poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Prezentuje poprawnie własne poglądy i opinie na temat dóbr kultury, a także poprawnie konstruuje logiczne wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym na temat ochrony dóbr kultury oraz poprawnie przygotowuje tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami. Na ocenę dostateczną: Absolwent na poziomie dostatecznym wymienia elementarne fakty i pojęcia z zakresu ochrony dóbr kultury i nauk o sztuce z uwzględnieniem problematyki konserwacji i archeologii oraz zależności między nimi. W tym prezentuje dostateczną wiedzę o rozwoju sztuki od starożytności do współczesności. Absolwent dostatecznie wykorzystuje wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Prezentuje w stopniu dostatczenym własne poglądy i opinie na temat dóbr kultury, a także dostatczenie konstruuje logiczne wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym na temat ochrony dóbr kultury oraz przygotowuje na poziomie dostatecznym tekst naukowy z aparatem badawczym i dostatecznie opracowanymi fotografiami. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.