Historia języka włoskiego [WH-F-FW-I-3-HistJW]
Semestr zimowy 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia języka włoskiego [WH-F-FW-I-3-HistJW] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, środa (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 14:45
sala 409 Kampus Dewajtis Nowy Gmach jaki jest adres?
jednokrotnie, czwartek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 14:45
sala e-learning e-learning jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Julia Krauze | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=34638 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Materiały dydaktyczne zamieszczone na platformie Moodle (prezentacje, pliki PDF, streszczenia, skrypty) lub udostępnione przez prowadzącego w czasie zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
- Łacina ludowa i jej ewolucja. Sytuacja na Półwyspie Apenińskim po upadku Cesarstwa Rzymskiego. - Wprowadzenie do fonetyki historycznej języka włoskiego, historii morfologii i składni języka włoskiego; zmiany leksykalne i semantyczne. - Od łaciny do 'volgare'. - Piśmiennictwo użytkowe XI-XII wieku. - Początki literackie 'volgare': a) szkoła sycylijska b) szkoła toskańska c) Umbria d) Włochy północne. - Wiek XIV: Przykład Dantego, Petrarki i Boccaccia. - „La questione della lingua”. - Kształcenie się modelu językowego języka włoskiego. - Humaniści i pierwsze włoskie gramatyki. - XVII wiek: powstanie Accademia della Crusca i jej słownika. - Barok i Oświecenie. Wpływ języka francuskiego i propozycje reformy (XVIII wiek). - Wiek XIX: polemika wokół normy językowej (Manzoni, Ascoli). - Sytuacja językowa Włoch od zjednoczenia do czasów współczesnych: język pisany a język mówiony. - Wpływ dialektów i aktualna sytuacja języka włoskiego. - Zapożyczenia włoskie w polszczyźnie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy są osiągane następująco: metody dydaktyczne (podające - wykład informacyjny, eksponujące - prezentacja multimedialna, poszukujące - klasyczna problemowa); Efekty uczenia się w zakresie umiejętności są osiągane poprzez metody ćwiczeniowo-praktyczne - analiza wybranych zagadnień, praca z tekstem antycznym; Efekty uczenia się na poziomie kompetencji społecznych są osiągane takimi metodami, jak: metody ćwiczeniowe (dyskusja, studium przypadku). Sposoby weryfikacji: wiedza - ocenianie ciągłe; umiejętności - ocena z końcowego egzaminu ustnego; kompetencje - ocena udziału w dyskusji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest co najmniej 60% frekwencja na wykładzie. Składowe oceny oceny końcowej: obecność - 10% aktywność na zajęciach - 30% ustna odpowiedź na egzaminie - 60%. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Wykład z historii języka włoskiego w semestrze zimowym 2022/2023 odbywa się synchronicznie, w trybie stacjonarnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.