Seminarium licencjackie [WH-F-FW-I-3-SemLic-Z]
Semestr zimowy 2022/23
Seminarium licencjackie,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium licencjackie [WH-F-FW-I-3-SemLic-Z] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Seminarium licencjackie [SEMLI], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Julia Krauze | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aYQg5vCz6VFkwyQHJRMJoe6eKN44IF6TyD-xKbpgPNXM1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=0a388e26-d473-4357-be56-c11b3f7a37de&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Bibliografia essenziale: Aprile M., 2009, Dalle parole ai dizionari, Bologna: Il Mulino. Baglioni D., 2016, L’etimologia, Roma: Carocci Editore. Bartmiński J., 2007, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin: Wydawnictwo UMSC. Battaglia S. (a cura di) 1975, GRANDE DIZIONARIO DELLA LINGUA ITALIANA, Torino: Unione tipografico-editrice torinese. Benveniste E., 1971, Problemi di linguistica generale, Milano: Il Saggiatore. Campanile E. – De Felice E. – Gusmani R. – Lazzeroni R. – Silvestri D., 2017, Linguistica storica, Roma: Carocci Editore. Cortelazzo M.- Zolli P. 1989, DIZIONARIO ETIMOLOGICO DELLA LINGUA ITALIANA, Bologna: Zanichelli. Malkiel Y., 1993, Etymology. Cambridge: Cambridge University Press, 1993. Nocentini A. 2010, L’Etimologico, Vocabolario della lingua italiana con CD-rom e online, Milano: Le Monnier. Paveau M.A. – Sarfati G.E., 2009, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków: Flair. Pfister M. – Lupis A., 2001, Introduzione all’etimologia romanza, Catanzaro: Rubbettino. Pisani V. 1967, L’Etimologia, II ed., Brescia: Paideia. De Saussure F., 1967, Corso di linguistica generale, Bari-Roma: Laterza. Opere facoltative: Ernout A. - Meillet A. 1932, Dictionnaire étymologique de la langue latine. Histoire des mots, Paris. Jucquois G. 1976, La reconstruction linguistique, Application à l’indo-européen, Louvain: Peeters. D’Onghia L. – Tomasin L., (a cura di), 2018, Etimologia e storia delle parole, Firenze: Cesati Editore. Pokorny J. 1949-59, Indogermanisches etymologisches Wörterbuch, Bern: Francke. Szemerényi O. 1985, Introduzione alla linguistica indeuropea, Milano: Unicopli. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Problematyka zajęć seminaryjnych dotyczy przede wszystkim językoznawstwa historycznego, porównawczego, etnolingwistyki, językowego/kulturowego obrazu świata w domenie języków klasycznych, romańskich i słowiańskich. Tematy zajęć/spotkań: - Scrivere una tesi di argomento linguistico. Metodologia e principali strumenti di ricerca. Alcuni esempi a confronto. - Scelta del tema. Approccio formale, storico-comparativo, strutturale e generativo a confronto. - Raccolta dati. Bibliografia. Struttura della tesi. - Tappe del lavoro/esercitazione. - Progetto di lavoro (tema, presentazione, status quaestionis, obiettivi, metodi, strumenti). Publikacje prowadzącego związane z problematyką seminarium: - De Insania. Pervestigatio in re linguistica ac ethnographica, Roma, LAS 2010, 150 ss. - Metus mortis w De rerum natura Lukrecjusza, Szkice o antyku II, Śmierć w antycznej kulturze śródziemnomorskiej, Katowice 2015, ss. 117-123. - Tuffarsi nel fiume dell’oblio. La percezione metaforica della morte nell’antichità greco-romana, Scripta Classica, vol. XII, Katowice 2015, ss. 99-107; - I volti della pazzia. Un viaggio tra sacro, superstizioni e tabù, w: Scripta Classica, vol. XIII, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, ss. 51-63; - Vinum - parola “itinerante”? Relazioni linguistiche e somiglianze imperfette, w: Szkice o antyku III, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, ss. 67-72. - Komizm w poezji makaronicznej Teofilo Folengo, w: Komizm historyczny 2, red. T. Korpysz, A. Krasowska, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2018, ss. 63-77. - Ispirazioni antiche nella retorica politica del Trecento: dall’immagine alla parola. Il caso di Cola di Rienzo e Francesco Petrarca, w: Scripta Classica, vol. 15, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018, ss. 73-84; - Macaronea folenghiana et alii. Reminiscenze europee dell’arte di mescolanza linguistica, “Tabula”, rivista della Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università di Pola [Tabula, Casopis Filozofskog Fakulteta u Puli], nr 17, ss. 257-272; - Poteri nascosti della follia, w: “ΑΙΝΙΓΜΑΤΟΣ ΑΝΟΙΓΜΑ. Il varco della sfinge. Nuove etimologie nell’odierno orizzonte linguistico-etnografico. Miscellanea di studi etimologici offerta al prof. Remo Bracchi”, red. M. Trizzino, LAS, Roma 2020, ss. 176-184. - Święty ogień i jego strażniczki Westalki jako gwarancja imperium sine fine, w: „Ogień - siła żywiołu, moc symbolu, potęga wyobraźni”, monografia wieloautorska (B. Pawłowska -Jądrzyk, red.), Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2020, ss. 43-57. - Męskie a niemęskie expressis verbis, czyli sztuka kamuflażu dla herosów i amazonek, w: „Rzeczy piękne. Męska rzecz”, monografia wieloautorska, M. Wrześniak (red.), Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2020, ss. 13-22. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody: - dyskusja - prezentacja - praca własna według wskazówek prowadzącego Sposób weryfikacji: - systematyczna usta oraz pisemna weryfikacja wykonania zadań związanych z poszczególnymi etapami przygotowania pracy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są: - obecność na zajęciach; - przygotowanie streszczeń, kwestionariuszy, tłumaczenia wybranych fragmentów tekstów językoznawczych o tematyce związanej z pracą; - przygotowanie tematu, planu i fragmentu I rozdziału pracy (II semestr). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.