Historia literatury greckiej - okres archaiczny [WH-FK-I-1-HisLitGrA]
Semestr zimowy 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia literatury greckiej - okres archaiczny [WH-FK-I-1-HisLitGrA] | ||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Komorowska | ||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Patrz wyżej, inne we własnym zakresie i dostępnych zasobów bibliotecznych/ online |
||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Literatura obowiązkowa (lista lektur): Homer, Iliada, Odyseja (wydanie Biblioteki Narodowej) Hezjod, Prace i dnie, Teogonia (przekład J. Łanowskiego) Hymny homeryckie (przekład W. Lengauera), wybrane hymny Liryka starożytnej Grecji w wydaniu J. Danielewicza Wybór ód zwycięskich Pindara - na podst. przekładu M. Brożka i wydania A. Turyna Wybrana bibliografia: B. Bravo, E. Wipszycka, "Historia starożytnych Greków", Warszawa 1989. M. Cytowska, H. Szelest, "Historia literatury starożytnej", Warszawa 2006. W. Jaeger, "Paideia", przeł. M. Plezia, H. Bednarek, Warszawa 2001. Z. Kubiak, "Literatura Greków i Rzymian", Warszawa 1999. K. Kumaniecki, "Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu", Warszawa 1975 lub nast. wyd. J. Łanowski, M. Starowieyski, "Literatura Grecji starożytnej w zarysie. Od Homera do Justyniana", Warszawa 1996. H. Podbielski (red.), "Literatura Grecji starożytnej", t. 1-2, Lublin 2005. T. Sinko, "Zarys historii literatury greckiej", t. 1-2, Warszawa 1959. S. Stabryła, "Historia literatury starożytnej Grecji i Rzymu. Zarys", Wrocław 2002. M.L. West "Wprowadzenie do metryki greckiej" Kraków, homini 2003 H. Podbielski "Mit kosmogoniczny w Teogonii Hezjoda" Lublin 1978 |
||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład. Egzamin pisemny, w formie dwu pytań otwartych, problemowych. |
||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena niedostateczna: ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił choć jednego wymogu określonego dla oceny dostatecznej (1-3). Ocena dostateczna: 1. F1_W: Rudymentarna wiedza z zakresu periodyzacji i poprawność terminologiczna. Student potrafi wymienić i datować najważniejszych autorów, krótko scharakteryzować ich twórczość. Student potrafi wymienić najważniejsze gatunki uprawiane w odnośnej epoce wraz z definiującymi konstantami. Student potrafi zdefiniować zjawiska intertekstualności, mimesis, emulatio i imitatio. Student zna najważniejsze testimonia intereferencji innych kultur, motywowanych historycznie modyfikacji kulturowych i współczesnych względem omawianych zjawisk prądów intelektualnych. Potrafi wskazać najważniejsze osiągnięcia odkrycia naukowe związane z omawianym okresem. 2. F1_U: student potrafi wskazać dystynktywne cechy poezji i prozy przedmiotowej epoki w analizowanym tekście, skonstruowac argumenty w obronie reprezentowanej tezy, a także potrafi wskazać najważniejsze pozycje literatury sekundarnej. 3. F1_K: student ma świadomość znaczenia literatury archaicznej i klasycznej i otwartego charakteru badań. Ocena dobra: W dodatku do sformułowanych powyżej (w odn. do oceny dost., tj. pkt. 1-3) wymagań, student spełnia następujące warunki: 4. F1_W: Wykazuje biegłość w periodyzacji, bez problemu datuje autorów i utwory, na przykładach wskazuje najważniejsze cechy poetyki i prozy epoki. Potrafi wypowiedzieć się na temat ewolucji gatunków, polemik teoretycznych związanych z praktyką mimesis, emulacji czy imitacji. Potrafi wskazać przykłady intertekstualności, przedstawić pogłębiona charakterystykę twórczości poszczególnych autorów z przywołaniem przykładów zaczerpniętych z kanonu lektur. W analizach posługuje się swobodnie odniesieniami do kultur ościennych, wskazuje ich ślady w literaturze omawianego okresu. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów omawianego okresu. W jego wypowiedzi widać zainteresowanie aktualnym stanem dyskusji naukowej, świadomość najnowszych odkryć archeologicznych, etc. 5. F1-U: swoje poglądy przedstawia w jasny i koherentny sposób, posługując się poprawną literacką polszczyzną z niewieloma tylko kolokwializmami. Swoją wypowiedź ujmuje w poprawną formę, stosuje prawidłowe terminy fachowe. Jego wypowiedzi dowodzą umiejętności korzystania z aparatu pomocniczego filologii. Potrafi wskazać ważniejsze opracowania sekundarne, wymienić najważniejsze tematy kontrowersji badawczych. 6. F1_K: Wykazuje wrażliwość na logikę wywodu i jego formę, wrażliwość na aktualność dziedzictwa antycznego i świadomość jego znaczenia dla kultury europejskiej. Ocena bardzo dobra - w dodatku do spełnienia kryteriów sprecyzowanych w odniesieniu do oceny dobrej (tj. pkt. (1-3) oraz 4-6) student: 7. F1_W: odwołuje się do przykładów spoza kanonu lektur, w swoich eksploracjach wykorzystuje najnowszą literaturę badawczą, wykazuje pogłębioną znajomość genologii , teorii literatury a także omawianych autorów, ich twórczości, chęć i umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy. |
||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Nd. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.