Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język łaciński z elementami tradycji antycznej [WH-FP-I-1-Jez.łac-Z] Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Język łaciński z elementami tradycji antycznej [WH-FP-I-1-Jez.łac-Z]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:15 - 14:45
sala 410
Kampus Dewajtis Nowy Gmach jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
2022-12-06 13:15 : 14:45 sala 410
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
2022-12-13 13:15 : 14:45 sala 410
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
2022-12-20 13:15 : 14:45 sala 410
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
2023-01-03 13:15 : 14:45 sala 410
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
2023-01-10 13:15 : 14:45 sala 410
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 23
Zaliczenie: Zaliczenie
Prowadzący: Dominika Budzanowska-Weglenda
Strona domowa grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVHm_SVS4izcevJYIZLH6aghzvIiwLNMXLTUrGl0RAD41%40thread.tacv2/conversations?groupId=1c94434a-da20-4ea5-9a69-dd5b7ffe2289&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Literatura:

J. Wikarjak "Gramatyka opisowa języka łacińskiego" lub inna gramatyka języka łacińskiego.

O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych (wydanie dowolne);

Słownik łacińsko-polski (wydanie dowolne, zalecane pod red. K. Kumanieckiego)

Praktyczny słownik łacińsko-polski (oprac. J. Mańkowski).

zbiory i opracowania sentencji łacińskich, np.: S. Kalinkowski, Aurea dicta, złote słowa, (wydanie dowolne), Cz. Jędraszko, Łacina na co dzień, Warszawa 1990 lub inne zbiory

A.W. Mikołajczak, Łacina w kulturze polskiej, Wrocław 2005.

Dzieła literackie autorów starożytnych, wykorzystywane na zajęciach, m.in.:

Homer, Iliada, Wrocław 1972 (lub inne) Homer, Odyseja, Wrocław 1975 (lub inne)

Hezjod, Teogonia, Prace i dnie, Tarcza, (J. Łanowski) Warszawa 1999

Ezop, Bajki Ezopowe, Wrocław 1961

Liryka starożytnej Grecji, Wrocław 1984 (lub wydania późniejsze)/Antologia liryki greckiej (W. Steffen), Wrocław 1955/

Antologia Palatyńska, Warszawa 1984

Ajschylos, Tragedie, (S. Srebrny) Warszawa 1954 (lub późniejsze)

Arystofanes, Komedie, (S. Srebrny), Warszawa 1975/Arystofanes, Wybór komedii (S. Srebrny), Warszawa 1955/

Arystofanes, Komedie (J. Ławińska-Tyszkowska), Warszawa 1970

A.Sandauer, Dramaty greckie, Warszawa 1977

Sofokles, Tragedie, (Morawski) Warszawa 1969 (lub późniejsze)

Eurypides, Tragedie, (J. Łanowski) Warszawa 1967, 1972, 1980 –

Lit. uzupełniająca:

J. Griffin, Homer, przeł. R. Sucharski, Warszawa 1999.

M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2002

H.D.F. Kitto, Tragedia grecka, Bydgoszcz 1997

A. Krokiewicz, Studia orfickie. Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 2000

Z. Kubiak, Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999

Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1998

K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1977 (lub inne)

K. Kumaniecki, J. Mańkowski, Homer, Warszawa 1974.

A. Lesky, Tragedia grecka, Kraków 2006.

J. Łanowski, Literatura Grecji starożytnej w zarysie, Warszawa 1987

E. Mireaux, Życie codzienne w Grecji w epoce Homera, Warszawa 1962

J. Parandowski, Mitologia, Warszawa 1982 (lub inne)

Podbielski H. (red.), Literatura Grecji starożytnej, Lublin 2005

J. de Romilly, Tragedia grecka, Warszawa 1994

T. Sinko, Literatura grecka (t. I i II), Warszawa 1959

S. Srebrny, Teatr grecki i polski, Warszawa 1984

W. Steffen, T. Batóg, Ajschylos. Twórca tragedii greckiej, Warszawa - Poznań 2000

T. Zieliński, Historia kultury antycznej, Warszawa 1922.

Zakres tematów:

Przekazanie podstawowej wiedzy z kultury starożytnej Grecji i Rzymu, a zwłaszcza najważniejszych motywów, obrazów mitologicznych, idei religijnych i filozoficznych:

Kultura minojska i mykeńska, pismo linearne A i B, alfabet grecki (inskrypcje), koine; Grecja i Rzym – uwarunkowania

geograficzne, różnice wobec monarchii wschodnich; z historii literatury: chronologia, epoki literackie (rozwój gatunków,

reprezentatywni autorzy); epika Homera oraz Hezjod i jego Prace i dnie; religia starożytnej Grecji (mity, kosmogonia

Hezjoda); polis i demokracja ateńska - retoryka starożytna; muzyka i liryka starożytnej Grecji; bajka starożytna (i jej kontynuatorzy – zwłaszcza w

literaturze polskiej); teatr i dramat antyczny (tragedia: Ajschylos, Sofokles, Eurypides, Seneka, komedia: Arystofanes,

Plaut,Terencjusz); nawiązania do antyku w kulturze późniejszych epok

oraz:

wiadomości wstępne o języku łacińskim, alfabet, akcent, zasady wymowy; pięć deklinacji rzeczowników; koniugacja: poszczególne czasy (tryb oznajmujący i rozkazujący, bezokoliczniki) - praes., impf, fut. I; przymiotniki – odmiana; zaimki; przyimki; przysłówki – tworzenie; podstawowe wiadomości o składni: orzeczenie imienne, dativus possessivus, accusativus i nominativus duplex; lektura sentencji łacińskich i krótkich tekstów łacińskich

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

wykład na tematy gramatyczne oraz związane z kulturą starożytnej Grecji i Rzymu, praca ze słownikiem, rozwiązywanie ćwiczeń z gramatyki łacińskiej, tłumaczenie krótkich tekstów łacińskich (samodzielne i w grupie), kolokwia pisemne

Weryfikacja efektów uczenia się dokonuje się podczas zajęć, które są ćwiczeniami: sprawdza je praca indywidualna i w grupie podczas zajęć oraz zaliczanie kolokwiów.

Metody i kryteria oceniania:

Student ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach, dozwolone są dwie nieobecności.

W ciągu trwania semestru student ma zaliczyć kolokwia, obejmujące podstawowy materiał gramatyczny z poprzednich zajęć. Na ocenę końcową może mieć wpływ również pozytywna aktywność studenta podczas zajęć.

Kryteria stawiania ocen:

do 50% ocena niedostateczna

51% - 60 % ocena dostateczna

61% - 70 % ocena dostateczna +

71% - 80% ocena dobra

81% - 90% ocena dobra +

91% - 100% ocena bardzo dobra

Uwagi:

zespół: Łacina i tradycja Stac.

link:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVHm_SVS4izcevJYIZLH6aghzvIiwLNMXLTUrGl0RAD41%40thread.tacv2/conversations?groupId=1c94434a-da20-4ea5-9a69-dd5b7ffe2289&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

kod:

aymf5q7

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)