Seminarium magisterskie [WH-FP-II-2-Sem.mgr-Z]
Semestr zimowy 2022/23
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium magisterskie [WH-FP-II-2-Sem.mgr-Z] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Kielak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ah_sTncZ1-CMBdEhgMjqThsuoRjKcJnKttUPbfMNQ68s1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=0903a2bb-8d8e-415f-8d09-247566f56560&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura dobrana pod kątem zainteresowań badawczych uczestników seminarium. Polecana znajomość następujących pozycji: Ryszard Nycz, Anna Zeidler-Janiszewska, Nowoczesność jako doświadczenie, Kraków 2006; Ryszard Nycz, Grzegorz Grochowski, Literackie doświadczenie nowoczesności, Warszawa 2018; Andrzej Zawadzki, Dokument pisany kluczem. Kilka uwag o nowoczesnej koncepcji podmiotu i jej kontekstach filozoficznych na przykładzie poglądów Stanisława Brzozowskiego, "Teksty Drugie" 2002, nr 4; Włodzimierz Bolecki, Doświadczenie i modernizm, "Teksty Drugie" 2006, nr 6; Ryszard Nycz, Literatura nowoczesna wobec doświadczenia, "Teksty Drugie" 2006, nr 6; Dominique Maingueneau, Dyskurs literacki jako dyskurs konstytuujący, "Teksty Drugie" 2009, nr 4; Marta Koszowy, Słowo w kadrze : literatura i fotografia : fotografia i literatura Rocznik Komparatystyczny 2014, nr 5; „Każdy z nas jest przybyszem”. Ryszard Nycz, Wzory tożsamości w literaturze polskiej XX wieku, "Teksty Drugie" 1999, nr 5; Tomasz Załuski, Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji, Kraków 2012; Dorota Kielak, Semantyka przestrzeni sacralnej w twórczości Władysława Stanisława Reymonta, „Studia Bobolanum” 2021, nr 1, s. 135-153; Dorota Kielak, Między wiarą a filozofią. O problematyce duchowego odrodzenia w prozie Eugeniusza Korwin-Małaczewskiego, „Studia Bobolanum” 2019, nr 4, s. 51-68; Dorota Kielak, Funkcja motywów secesyjnych w prozie Wacława Berenta, w: Dynamika Wacława Berenta, red. Aleksandra Wójtowicz, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich, 2016, s. 101-132; Dorota Kielak, O sposobach funkcjonalizowania się motywu butów w literackim dyskursie z przełomu XIX i XX w. na temat etyki życia społecznego, w: Jego wysokość but, red. Małgorzata Wrześniak, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2020, s. 189-207. Dorota Kielak, Motywy maryjne w literackim projekcie polskiej niepodległości, w: Polski Tyś Królową i Najlepszą Matką. Maryja w dziejach Polski i Europy, red. Grzegorz Bartosik OMF Conv, Ireneusz Klimczyk OMFConv, Iwona Krysiak, Seria: „Biblioteka Kolbiana. Monografie”, Niepokalanów: Wydawnictwo Ojców Franciszkanów, 2018, s. 183-197. Dorota Kielak, Diagnoza wojennych przemian kulturowych w publicystyce literackiej Juliusza Kleinera i Tadeusza Dąbrowskiego, w: Na granicy epok. O literackich dyskursach lat 1914-1918 w stulecie wybuchu I wojny światowej, red. Dorota Kielak, Marta Makowska, Joanna Niewiarowska, (seria: Modernistyczne Przełomy), Warszawa: Wydawnictwo Kardynała Stefana wyszyńskiego, 2015, s. 143-160. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematyka seminarium w ogólnych zarysach dotyczy literatury przełomu XIX i XX wieku, szczególnie literackich zapisów kryzysu światopoglądowego ostatnich dekad XIX w., wynikających z tego kryzysu przemian artystycznych i estetycznych, relacji literatury ze sztukami plastycznymi, a także zagadnień z zakresu kultury literackiej drugiej połowy XIX w. i pierwszej połowy wieku XX ze szczególnym uwzględnieniem lat I wojny światowej. Szczegółowa tematyka spotkań dostosowana do zainteresowań badawczych uczestników seminarium, związana z: 1. twórczością Stefana Grabińskiego, 2. doświadczeniem wojennym w twórczości Stanisława Długosza, Kazimiery Iłłakowiczówny, Eugeniusza Małaczewskiego, 3. twórczością baśniową Elwiry Korotyńskiej, 4. epistolografią Stanisława Wyspiańskiego, 5. motywem rewolucji w dwudziestowiecznej literaturze fantastycznej 6. zagadnieniem twórczości kobiet przełomu XIX i XX w. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody podające - elementy wykładu problemowego; metody poszukujące - rozwiązywanie problemów interpretacyjnych; metody ćwiczeniowo-praktyczne - dyskusja nad wybranymi problemami, metoda referatu, analiza wybranego zagadnienia, praca ze źródłem (lektura, tekst kultury) Ocenianie ciągłe postepów pracy, ocena przygotowywanych fragmentów pracy oraz wypowiedzi ustnych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie pozytywnej oceny z przedłożonego przynajmniej jednego kompletnego rozdziału pracy magisterskiej. Obecność na seminarium obowiązkowa - dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w trybie zdalnym z możliwością organizacji wybranych spotkań stacjonarnie. Link do kanału na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ah_sTncZ1-CMBdEhgMjqThsuoRjKcJnKttUPbfMNQ68s1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=0903a2bb-8d8e-415f-8d09-247566f56560&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.