Nauki pomocnicze [WH-FPZ-I-1-NaukPom]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Nauki pomocnicze [WH-FPZ-I-1-NaukPom] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Niewiarowska | ||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aQgqh_sI9nYfBBZ_GzJk4SD-R1EWd6wjMtBGKfi6y11I1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=f0cd92af-6102-43ca-8e7b-48a5c2a9b4bd&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||
Literatura: |
Wybrana bibliografia ogólna: Jadwiga Czachowska, Roman Loth, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, w serii: „Vademecum Polonisty”, Wrocław 1977; Jadwiga Czachowska, Roman Loth, Przewodnik polonisty. Bibliografie, słowniki, biblioteki, muzea literackie, w serii: „Vademecum Polonisty”, wyd. 3 zmienione i uzup., Wrocław 1989; Jerzy Starnawski, O uniwersyteckim studium dyscyplin filologicznych, Kraków 1993; Jerzy Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1979 (wyd. 2: Wrocław 1992); Jerzy Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej. (Na tle dyscyplin pokrewnych), Warszawa 1982; Teresa Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007; M. Antczak, A. Nowacka, Przypisy – powołania – bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować. Podręcznik, wyd. 2 popr., Warszawa 2009; K. Narojczyk, Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych, Olsztyn 2005. Podstawowe katalogi biblioteczne i strony internetowe: BN — https://katalogi.bn.org.pl/discovery/search?vid=48OMNIS_NLOP:48OMNIS_NLOP&lang=pl https://polona.pl/ Federacja Bibliotek Cyfrowych: https://fbc.pionier.net.pl/ |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę i szkolą umiejętności obejmujące: 1. wybrane elementy metodologii pracy naukowej: formułowanie tematu, komponowanie rozprawy naukowej i pracę nad stylem naukowym; 2. sporządzanie bibliografii podmiotowej: w tym między innymi wyszukiwanie bibliografii podmiotowej (podstawowe bibliografie w pracy polonisty) i rozpoznawanie rodzajów wydań (popularnych, popularnonaukowych, krytycznych); 3. sporządzanie bibliografii przedmiotowej: metody kompletowania materiałów bibliograficznych, korzystanie z baz bibliograficznych (tradycyjnych i elektronicznych); korzystanie z zasobów elektronicznych w pracy polonisty. 4. techniki sporządzania opisu bibliograficznego; 5. przypisy i skróty w przypisach, cytaty, parafrazy; 6. narzędzia cyfrowe w pracy polonisty; m.in. menedżery bibliografii. 7. legendarne czasopisma polonistyczne, legendarne serie wydawnicze. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody: - ćwiczeniowo-praktyczne (wykorzystanie różnych źródeł wiedzy: Internet, dokumenty komputerowe, materiały tekstowe) - metoda projektu (praca studentów polegająca na realizacji ćwiczeń praktycznych z obsługi programów: MS Word) Kolokwium, domowe prace pisemne, lista obecności, monitorowanie aktywności studenta podczas zajęć. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENIANIA Na ocenę bardzo dobrą Student: bardzo dobrze zna podstawy metodologii pracy naukowej: wie jak skomponować rozprawę naukową i zna cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić pełną bibliografię podmiotową i przedmiotową adekwatną do tematu rozprawy, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, właściwie dobierając rodzaje wydań; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; bardzo dobrze zna legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; wykazuje się regularną aktywnością na zajęciach, terminowo oddaje poprawnie i starannie sporządzone prace pisemne. Na ocenę dobrą student dobrze zna podstawy metodologii pracy naukowej: wie jak skomponować rozprawę naukową i zna podstawowe cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić bibliografię podmiotową i przedmiotową, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, właściwie dobierając rodzaje wydań; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; zna niektóre legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; terminowo oddaje prace pisemne. Na ocenę dostateczną student wie jak skomponować rozprawę naukową i zna podstawowe cechy stylu naukowego; potrafi sporządzić podstawową bibliografię podmiotową i przedmiotową, korzystając z polonistycznych i humanistycznych baz bibliograficznych tradycyjnych i elektronicznych, jednak nie zawsze właściwie dobiera dobiera rodzaje wydań i źródeł; potrafi robić przypisy i skróty w przypisach; zna niektóre legendarne czasopisma polonistyczne i serie wydawnicze; nieterminowo oddaje prace pisemne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.