Edytorstwo naukowe [WH-FPZ-M-I-2-EdNauk]
Semestr zimowy 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Edytorstwo naukowe [WH-FPZ-M-I-2-EdNauk] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 40 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Piotrowska | ||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a23NeQVRYicvZamD3y4Fnx5MM7h247TBdaaBwM1iRmhg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8813b4ff-b24f-496d-870b-36ef2c463138&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bem P., Dlaczego polskie edytorstwo naukowe nie istnieje, „Teksty Drugie” 2016, nr 1, s. 151-168. 2. Bober-Jankowska M., Zasady transkrypcji, [w:] A. Naruszewicz, Dziennik podróży Stanisława Augusta na Ukrainę i do innych ziem koronnych, wyd. M. Bober-Jankowska, przy współpracy A. Masłowskiej-Nowak, Warszawa 2019, s. 212-219. 3. Budrowska K., „Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, „Pamiętnik Literacki” 3/2006, s. 109-121. 4. Chachulski T., Tekstologia (edytorstwo naukowe) jako historia literatury, [w:] Literatura dawna a współczesna humanistyka, red. K. Obremski, Toruń 2010, s. 15-36. 5. Goliński Z., Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969. 6. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975. 7. Kruszewski W., Dzieło – horyzont działań edytorskich, „Pamiętnik Literacki” 2021, z. 2, s. 119-129. 8. Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. 9. Mitosek Z., Od dzieła do rękopisu: o francuskiej krytyce genetycznej, „Pamiętnik Literacki” 1990, z. 4, s. 393-403. 10. Prussak M., Konsekwencje założeń i decyzji edytorskich, „Teksty Drugie” 2005, nr 1-2, s. 188-197. 11. Prussak M., Zmierzch edycji krytycznych?, „Pamiętnik Literacki” 2020, z. 4. 12. Szczeglacka-Pawłowska E., Romantyzm „brulionowy”, Warszawa 2015. 13. Wójtowicz A., Narzędzia mediów elektronicznych w warsztacie edytora – próba teoretycznego rozpoznania, „Teksty Drugie” 2014, nr 2, s. 252-264. Literatura uzupełniająca: 1. Archiwa i bruliony pisarzy. Odkrywanie, red. P. Bem, Ł. Cybulski, M. Prussak, Warszawa 2017. 2. Bober-Jankowska M., Błąd czy wariant? O technikach redakcyjnych Adama Naruszewicza, „Napis” XXVI (2020). 3. De Biasi P.-M., Genetyka tekstów, tłum. F. Kwiatek, M. Prussak, Warszawa 2015. 4. Écriture = Pisanie. Materiały z konferencji polsko-francuskiej, Warszawa, październik 1992, red. J. Lichański, Z. Mitosek, Warszawa 1995. 5. Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, A. Kawecka-Gryczow, Wrocław 1971. 6. Grześkowiak R., Barokowy tekst i jego twórcy: studia o edycji i atrybucji poezji "wieku rękopisów", Gdańsk 2003. 7. Jak wydawać teksty dawne, red. K. Borowiec, D. Masłej, T. Miki, D. Rojszczak-Robińskiej, Poznań 2017. 8. Krauze-Karpińska J., Czy postawić przecinek? Interpunkcyjne rozterki wydawcy tekstów dawnych, „Nauka” 2016, t. 4, s. 125-137. 9. Kruszewski W., Rękopisy i formy. Badanie literatury jako sztuka odnajdywania pytań, Lublin 2010. 10. Pachocki D., Jeden dramat Leśmiana w dwu edytorskich przywidzeniach – problem wariantywności, [w:] B. Leśmian, Skrzypek opętany, oprac. D. Pachocki, Lublin 2016, s. 243-259. 11. Pachocki D., Nota edytorska, [w:] B. Leśmian, Skrzypek opętany, oprac. D. Pachocki, Lublin 2016, s. 261-265. 12. Pachocki D., Utwór, który nie istnieje, [w:] B. Leśmian, Zdziczenie obyczajów pośmiertnych, red. D. Pachocki, Lublin 2014, s. 131-184. 13. Starnawski J., Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1979. 14. Troszyński M., Filologia i egzystencja, [w:] tegoż, Słowacki. Poza kanonem, Gdańsk 2014. 15. Troszyński M., Nota edytorska, [w:] tegoż, Alchemia rękopisu „Samuel Zborowski” Juliusza Słowackiego, Warszawa 2017, s. 33-53. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
ZAKRES TEMATÓW: 1. Wprowadzenie. Omówienie programu, zasad zaliczenia przedmiotu oraz kryteriów oceniania. 2. Czym jest edytorstwo naukowe, tekstologia oraz wydanie krytyczne? T. Chachulski, Tekstologia (edytorstwo naukowe) jako historia literatury, [w:] Literatura dawna a współczesna humanistyka, red. K. Obremski, Toruń 2010, s. 15-36. R. Loth, Utwór-tekst-przekaz, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 13-17. R. Loth, Tekstologia – edytorstwo naukowe, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 17-19. R. Loth, Edycja krytyczna i jej odmiany, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 21-33. K. Górski, Pojęcie edytorstwa naukowego, [w:] tenże, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 193-196. 3. Wydanie naukowe a wydania popularnonaukowe i popularne – charakterystyka, przeznaczenie. K. Górski, Kształtowanie wydań różnego typu, [w:] tenże, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 211-272. M. Prussak, Konsekwencje założeń i decyzji edytorskich, „Teksty Drugie” 2005, nr 1-2, s. 188-197. 4. Transkrypcja a transliteracja tekstu. R. Loth, Modernizacja tekstu, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 92-95. R. Loth, Przykłady form podlegających i niepodlegających modernizacji, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 95-117. M. Bober-Jankowska, Zasady transkrypcji, [w:] A. Naruszewicz, Dziennik podróży Stanisława Augusta na Ukrainę i do innych ziem koronnych, wyd. M. Bober-Jankowska, przy współpracy A. Masłowskiej-Nowak, Warszawa 2019, s. 212-219. J. Krauze-Karpińska, Czy postawić przecinek? Interpunkcyjne rozterki wydawcy tekstów dawnych, „Nauka” 2016, t. 4, s. 125-137. [literatura uzupełniająca] M. Troszyński, Nota edytorska, [w:] tenże, Alchemia rękopisu „Samuel Zborowski” Juliusza Słowackiego, Warszawa 2017, s. 33-53. [literatura uzupełniająca] 5. Transkrypcja tekstu – zajęcia praktyczne. 6. Dzieło brulionowe a edycja - podstawa wydania, problemy tekstu kanonicznego, edycje fototypiczne. E. Szczeglacka-Pawłowska, Romantyzm „brulionowy” i kultura rękopisu, [w:] taż, Romantyzm „brulionowy”, Warszawa 2015, s. 21-61. R. Loth, Atrybucja autorstwa, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 33-38. Z. Mitosek, Od dzieła do rękopisu: o francuskiej krytyce genetycznej, „Pamiętnik Literacki” 1990, z. 4, s. 393-403. K. Budrowska, „Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, „Pamiętnik Literacki” 3/2006, s. 109-121. R. Loth, Marzenie o editio ne varietur, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 17-19. K. Górski, Wybór wydania podstawowego dla ustalenia tekstu, [w:] tenże, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 89-96. 7. Kategoria błędu i krytyka tekstu - granice kompetencji edytora. R. Loth, Krytyka tekstu, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 70-74. R. Loth, Rodzaje błędów, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 74 -82. R. Loth, Granice koniektur, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 82-84. R. Loth, Inne skażenia tekstu, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 84-89. 8. Edycje cyfrowe – perspektywy i zagrożenia. A. Wójtowicz, Narzędzia mediów elektronicznych w warsztacie edytora – próba teoretycznego rozpoznania, „Teksty Drugie” 2014, nr 2, s. 252-264. 9. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, cz. 1. K. Górski, Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, [w:] tenże, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 96-105. R. Loth, Aparat krytyczny, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 119-156. 10. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, cz. 2. Kolacjonowanie tekstu na przykładzie Zdziczenia obyczajów pośmiertnych Bolesława Leśmiana. D. Pachocki, Utwór, który nie istnieje, [w:] B. Leśmian, Zdziczenie obyczajów pośmiertnych, red. D. Pachocki, Lublin 2014, s. 131-184. [literatura uzupełniająca] 11. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, cz. 3. Kazus dramatów mimicznych – kolacjonowanie Pierrota i Kolombiny oraz Skrzypka Opętanego Bolesława Leśmiana. D. Pachocki, Jeden dramat Leśmiana w dwu edytorskich przywidzeniach – problem wariantywności, [w:] B. Leśmian, Skrzypek opętany, oprac. D. Pachocki, Lublin 2016, s. 243-259. [literatura uzupełniająca] D. Pachocki, Nota edytorska, [w:] B. Leśmian, Skrzypek opętany, oprac. D. Pachocki, Lublin 2016, s. 261-265. [literatura uzupełniająca] 12. Komentarz edytorski, cz. 1 opis źródeł – zajęcia praktyczne na przykładzie Dziejby leśnej Bolesława Leśmiana. K. Górski, Komentarz, [w:] tenże, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 273-285. R. Loth, Komentarz tekstologiczny, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 156-158. B. Leśmian, Dziejba leśna, [w:] tenże, Dziejba leśna, Warszawa 1938, s. 73-91. A. Tom, Wstęp, [w:] B. Leśmian, Dziejba leśna, red. A. Tom, Warszawa 1938, s. 7-8. 13. Komentarz edytorski, cz. 2 objaśnienia, słowniki i indeksy w edycji krytycznej – zajęcia praktyczne na przykładzie Dziejby leśnej Bolesława Leśmiana. R. Loth, Inne typy komentarza, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 158-161. R. Loth, Wstępy, rozprawy, aneksy, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 161-163. R. Loth, Indeksy, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 163-168. 14. W jakim kierunku zmierza polskie edytorstwo naukowe? P. Bem, Dlaczego polskie edytorstwo naukowe nie istnieje, „Teksty Drugie” 2016, nr 1. W. Kruszewski, Dzieło – horyzont działań edytorskich, „Pamiętnik Literacki” 2021, z. 2, s. 119-129. M. Prussak, Zmierzch edycji krytycznych?, „Pamiętnik Literacki” 2020, z. 4, s. 31-43. 15. Kolokwium zaliczeniowe. 16. Omówienie prac zaliczeniowych, wystawienie ocen końcowych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
METODY DYDAKTYCZNE I SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: METODY DYDAKTYCZNE: Zajęcia ćwiczeniowe o charakterze warsztatowym, konwersatoryjnym. Skupione są wokół podstawowej wiedzy z zakresu edytorstwa naukowego oraz problematyki związanej z przygotowaniem edycji krytycznej dzieł literackich, ze szczególnym uwzględnieniem opus posthumum, czyli dzieł brulionowych, pozostawionych przez autora w rękopisie, nie wydanych za jego życia. Główną metodą dydaktyczną jest praca metodą projektów, przygotowywanych przez studentów samodzielnie i prezentowanych na zajęciach, dyskusja moderowana, burza mózgów, praca w grupie, a także elementy wykładu. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - ocena aktywności studentów na zajęciach; - ocena przygotowanych prezentacji (ocena z pierwszego semestru zajęć); - ocena kolokwium (praca pisemna z zakresu podstawowej terminologii oraz problematyki edytorstwa naukowego na koniec drugiego semestru zajęć). SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Metody oceniania efektów kształcenia z zakresu wiedzy: - ocenianie ustawiczne, w trakcie zajęć; - kolokwium końcowe składające się z dwóch części: 1. znajomość terminologii, 2. pisemne opracowanie wybranego zagadnienia z zakresu problematyki edytorstwa naukowego (na zakończenie cyklu zajęć – praca na ocenę). Metody oceniania efektów kształcenia z zakresu umiejętności: - praca indywidualna oraz w grupie w trakcie zajęć poświęconych przygotowaniu niektórych elementów edycji krytycznej; - przygotowywanie prezentacji wybranych problemów badawczych (samodzielne pogłębianie wiedzy na wybrane zagadnienia związane z problematyką edycji krytycznych dzieł literackich – przygotowanie prezentacji na ocenę w pierwszym semestrze). Metody oceniania efektów kształcenia z zakresu kompetencji społecznych: - ocenianie ciągłe, podczas zajęć. Bierze się pod uwagę umiejętność współpracy w grupie lub w mniejszych zespołach; - umiejętność dyskusji i polemiki w trakcie wypowiedzi ustnych; - umiejętność prezentacji przygotowanych wcześniej materiałów (autoprezentacja). Niedostateczną ocenę otrzymuje Student, który nie opanował efektów kształcenia: - nie bierze czynnego udziału w zajęciach; - nie rozumie, czym jest edytorstwo naukowe i jaka problematyka się z nim wiąże; - nie potrafi pracować w grupie lub w zespole; - nie wie czym jest edycja naukowa oraz nie posiada podstawowych umiejętności opracowania poszczególnych jej elementów; - otrzymał ocenę niedostateczną z prezentacji na temat związany z problematyką przedmiotu (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu) lub nie przygotował prezentacji; - uzyskał ocenę niedostateczną z kolokwium końcowego. Dostateczną ocenę otrzymuje Student, który: - sporadycznie bierze aktywny udział w zajęciach; - rozumie, czym jest edytorstwo naukowe i jaka problematyka się z nim wiąże; - potrafi pracować w grupie lub w zespole; - posiada dostateczną wiedzę i umiejętności z zakresu terminologii edytorstwa naukowego oraz opracowania edycji naukowej; - otrzymał ocenę dostateczną z prezentacji na temat związany z problematyką przedmiotu (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu); - uzyskał ocenę dostateczną z kolokwium końcowego. Dobrą ocenę otrzymuje Student, który: - bierze aktywny udział w zajęciach; - rozumie, czym jest edytorstwo naukowe i jaka problematyka się z nim wiąże; - dobrze zna terminologię z zakresu edytorstwa naukowego i tekstologii oraz wie czym jest edycja krytyczna i potrafi przygotować poszczególne jej elementy; - potrafi pracować w grupie i w zespole; - otrzymał ocenę dobrą z prezentacji na temat związany z problematyką przedmiotu (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu); - otrzymał ocenę dostateczną z plusem lub dobrą z kolokwium końcowego. Bardzo dobrą ocenę otrzymuje Student, który: - bierze aktywny udział w zajęciach, wykazuje bardzo duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami; - rozumie bardzo dobrze, czym jest edytorstwo naukowe i jaka problematyka się z nim wiąże; - zna bardzo dobrze terminologię z zakresu edytorstwa naukowego i tekstologii oraz wie czym jest edycja krytyczna i potrafi przygotować poszczególne jej elementy; - potrafi pracować w grupie (w mniejszych i większych zespołach); - otrzymał ocenę bardzo dobrą z prezentacji na temat związany z problematyką przedmiotu (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu); - otrzymał ocenę dobrą z plusem lub bardzo dobrą z kolokwium końcowego. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
CAŁOŚCIOWA OCENA WYSTAWIANA JEST NA KONIEC CYKLU ZAJĘĆ. OCENA OBEJMUJE: - obecność (dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione w cyklu zajęć); - aktywne uczestnictwo w zajęciach (zabieranie głosu w różnych formach dyskusji, umiejętność udziału w dyskusjach i przedstawianie swojego stanowiska, przygotowanie do zajęć); - krótkie projekty, prezentacje (mogą być przygotowywane z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych) na tematy związane ze szczegółową problematyką przedmiotu (indywidualne, pogłębione opracowanie zagadnienia, innowacyjne podejście do problemu, staranność przygotowania prezentacji) - na zaliczenie I semestru zajęć; - pisemna praca kończąca zajęcia. Na zakończenie cyklu zajęć (II semestr) uczestnicy piszą kolokwium (na przedostatnich zajęciach – termin wyznaczony wcześniej). Jest to praca pisemna składająca się z dwóch części (pytania testowe oraz krótki esej) z zakresu podstawowej terminologii i problematyki edytorstwa naukowego. Oceniany jest poziom znajomości zagadnień z zakresu edytorstwa naukowego, umiejętność posługiwania się stylem naukowym (znajomość podstawowych pojęć i kategorii tekstologii oraz edytorstwa naukowego), umiejętność krytycznej, przekrojowej analizy problematyki edytorstwa naukowego. Powyższe kryteria wyznaczają cząstkowe oceny, które łącznie składają się na ocenę całościową (żadna z ocen cząstkowych nie może być negatywna). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.