Podstawy wiedzy o teatrze [WH-KU-I-2-PodsTeatr]
Semestr zimowy 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy wiedzy o teatrze [WH-KU-I-2-PodsTeatr] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 40 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jacek Kopciński | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPHVob2eY3QoUIqustXnwbOivwq8ku1k7rS0ekQaqd7o1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c7a6417-6183-4faf-9cc3-1b8b84768fa6&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przekł. i uzup. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2002. Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991. P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 2002. M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007; Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991; C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2005; H-T, Lehman, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2004; T. Kowzan, O autonomiczności sztuki widowiskowej, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, t. II, Wrocław 2003; D. Ratajczak, Teatralność i sceniczność, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, Wrocław 2003, t. I; P. Brook, Pusta przestrzeń, wstęp Z. Hübner, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1981; P. Brook, Ruchomy punkt, przeł. E. Guderian-Czaplińska i G. Ziółkowski, Wrocław-Poznań 2004. Osobny zestaw lektur do każdych zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wstępne rozpoznanie postrzegania sztuki teatru przez studentów. Czym zajmuje się teatrologia? Typy widowisk teatralnych: teatr dramatyczny, teatr muzyczny, taniec w teatrze i teatr ruchu, teatr lalek. 2. Teatr jako synteza sztuk. Pokazanie złożoności dzieła sztuki scenicznej. 3. Teoria teatru - ujęcie historyczne. Cztery podstawowe zagadnienia: mimesis, poiesis, katharsis, aisthesis. 4. Współczesne modele teoretyczne w badaniach teatralnych: model socjologiczny, semiotyka teatru, poststrukturalizm i psychoanaliza, fenomenologia, teoria widowisk. 5. Zagadnie teatralności i „miejsca teatralnego”. Gdzie zaczyna się i gdzie kończy się teatr? 6. Społeczna funkcja teatru. Teatr jako miejsce organizujące wspólnotę – religijną, narodową, polityczną. Przemiany historyczne i status dzisiejszy. 7. Rola tekstu i słowa w teatrze. Teatr dramatyczny. Problem nowej dramaturgii, dyskursyfikacja i epizacja teatru (Brecht, Kotlarczyk). 8. Rola aktora w teatrze. Różne typy i modele aktorskie. Narodziny aktora i elementy aktorstwa poza teatrem. 9. Reżyser i jego znaczenie w teatrze. Narodziny funkcji i zawodu reżysera. Autorstwo przedstawienia teatralnego. 10. Relacja pomiędzy widzem a widownią w teatrze. Specyfika odbioru dzieła teatralnego – indywidualność i zbiorowość odbioru. 11. Teatr pośród mediów. Intermedialność. Teatr telewizji. Teatr radiowy. 12. Scenografia. Architektura teatralna. Teatr plastyczny. 13. Teatr awangardowy i alternatywny. Historia, przemiany i status dzisiejszy. 14. Antropologia teatru – odwołanie do rytuału i funkcji religijnych teatru. Teatr Jerzego Grotowskiego. 15. Problematyka dokumentacji teatralnej. Jaka forma zapisu przedstawienia najbardziej oddaje jego przebieg – film, scenariusz, partytura, dramat? Czy można z tego odtworzyć kształt przedstawienia. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metodą dydaktyczną będzie wykład wprowadzający w aspekty wiedzy o teatrze, a także informowanie o bibliografii dotyczące poszczególnych zagadnień. Weryfikacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności jest dokonywana na podstawie końcowego egzaminu; w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych - na podstawie obserwacji podczas zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ze znajomości problematyki poruszanej w czasie wykładów oraz bibliografii. Bardzo dobry – zna i rozumie terminologię z zakresu historii i teorii teatru, zna główne zagadnienia z historii i teorii teatru, zna główne konwencje teatru dawnego i współczesnego, umie posługiwać się narzędziami badawczymi dobranymi do danej konwencji teatralnej, umie wpisać tekst teatralny w kontekst innych tekstów kultury. Dobry - zna i rozumie terminologię z zakresu historii i teorii teatru, zna główne zagadnienia z historii i teorii teatru, zna główne konwencje teatru dawnego i współczesnego, umie wpisać tekst teatralny w kontekst innych tekstów kultury. Dostateczny - zna i rozumie terminologię z zakresu historii i teorii teatru, zna główne zagadnienia z historii i teorii teatru, zna główne konwencje teatru dawnego i współczesnego. Niedostateczny - nie zna i nie rozumie terminologii z zakresu historii i teorii teatru, nie zna głównych zgadanień z historii i teorii teatru, nie zna głównych konwencji teatru dawnego i współczesnego, nie umie posługiwać się narzędziami badawczymi dobranymi do danej konwencji teatralnej, nie umie wpisać tekstu teatralnego w kontekst innych tekstów kultury. OPIS ECTS. 30 godzin - udział w zajęciach 10 godzin - przygotowanie do testu 25 godzin - lektura i analiza bibliografii 65 godzin: 30 godzin = 2 punkty ECTS |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.