Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy wiedzy o teatrze [WH-KU-I-2-PodsTeatr] Semestr zimowy 2022/23
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy wiedzy o teatrze [WH-KU-I-2-PodsTeatr]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 8:00 - 9:30
sala e-learning
e-learning jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 40
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Jacek Kopciński
Strona domowa grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPHVob2eY3QoUIqustXnwbOivwq8ku1k7rS0ekQaqd7o1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c7a6417-6183-4faf-9cc3-1b8b84768fa6&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Literatura:

C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przekł. i uzup. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2002.

Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991.

P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 2002.

M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007; Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991; C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2005; H-T, Lehman, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2004; T. Kowzan, O autonomiczności sztuki widowiskowej, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, t. II, Wrocław 2003; D. Ratajczak, Teatralność i sceniczność, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, Wrocław 2003, t. I; P. Brook, Pusta przestrzeń, wstęp Z. Hübner, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1981; P. Brook, Ruchomy punkt, przeł. E. Guderian-Czaplińska i G. Ziółkowski, Wrocław-Poznań 2004. Osobny zestaw lektur do każdych zajęć.

Zakres tematów:

1. Wstępne rozpoznanie postrzegania sztuki teatru przez studentów. Czym zajmuje się teatrologia? Typy widowisk teatralnych: teatr dramatyczny, teatr muzyczny, taniec w teatrze i teatr ruchu, teatr lalek.

2. Teatr jako synteza sztuk. Pokazanie złożoności dzieła sztuki scenicznej.

3. Teoria teatru - ujęcie historyczne. Cztery podstawowe zagadnienia: mimesis, poiesis, katharsis, aisthesis.

4. Współczesne modele teoretyczne w badaniach teatralnych: model socjologiczny, semiotyka teatru, poststrukturalizm i psychoanaliza, fenomenologia, teoria widowisk.

5. Zagadnie teatralności i „miejsca teatralnego”. Gdzie zaczyna się i gdzie kończy się teatr?

6. Społeczna funkcja teatru. Teatr jako miejsce organizujące wspólnotę – religijną, narodową, polityczną. Przemiany historyczne i status dzisiejszy.

7. Rola tekstu i słowa w teatrze. Teatr dramatyczny. Problem nowej dramaturgii, dyskursyfikacja i epizacja teatru (Brecht, Kotlarczyk).

8. Rola aktora w teatrze. Różne typy i modele aktorskie. Narodziny aktora i elementy aktorstwa poza teatrem.

9. Reżyser i jego znaczenie w teatrze. Narodziny funkcji i zawodu reżysera. Autorstwo przedstawienia teatralnego.

10. Relacja pomiędzy widzem a widownią w teatrze. Specyfika odbioru dzieła teatralnego – indywidualność i zbiorowość odbioru.

11. Teatr pośród mediów. Intermedialność. Teatr telewizji. Teatr radiowy.

12. Scenografia. Architektura teatralna. Teatr plastyczny.

13. Teatr awangardowy i alternatywny. Historia, przemiany i status dzisiejszy.

14. Antropologia teatru – odwołanie do rytuału i funkcji religijnych teatru. Teatr Jerzego Grotowskiego.

15. Problematyka dokumentacji teatralnej. Jaka forma zapisu przedstawienia najbardziej oddaje jego przebieg – film, scenariusz, partytura, dramat? Czy można z tego odtworzyć kształt przedstawienia.

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Metodą dydaktyczną będzie wykład wprowadzający w aspekty wiedzy o teatrze, a także informowanie o bibliografii dotyczące poszczególnych zagadnień.

Weryfikacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności jest dokonywana na podstawie końcowego egzaminu; w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych - na podstawie obserwacji podczas zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ze znajomości problematyki poruszanej w czasie wykładów oraz bibliografii.

Bardzo dobry – zna i rozumie terminologię z zakresu historii i teorii teatru, zna główne zagadnienia z historii i teorii teatru, zna główne konwencje teatru dawnego i współczesnego, umie posługiwać się narzędziami badawczymi dobranymi do danej konwencji teatralnej, umie wpisać tekst teatralny w kontekst innych tekstów kultury.

Dobry - zna i rozumie terminologię z zakresu historii i teorii teatru, zna główne zagadnienia z historii i teorii teatru, zna główne konwencje teatru dawnego i współczesnego, umie wpisać tekst teatralny w kontekst innych tekstów kultury.

Dostateczny - zna i rozumie terminologię z zakresu historii i teorii teatru, zna główne zagadnienia z historii i teorii teatru, zna główne konwencje teatru dawnego i współczesnego.

Niedostateczny - nie zna i nie rozumie terminologii z zakresu historii i teorii teatru, nie zna głównych zgadanień z historii i teorii teatru, nie zna głównych konwencji teatru dawnego i współczesnego, nie umie posługiwać się narzędziami badawczymi dobranymi do danej konwencji teatralnej, nie umie wpisać tekstu teatralnego w kontekst innych tekstów kultury.

OPIS ECTS.

30 godzin - udział w zajęciach

10 godzin - przygotowanie do testu

25 godzin - lektura i analiza bibliografii

65 godzin: 30 godzin = 2 punkty ECTS

Uwagi:

Nie dotyczy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)