Główne problemy estetyki współczesnej [WH-KU-II-2-ProbEst-W]
Semestr zimowy 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Główne problemy estetyki współczesnej [WH-KU-II-2-ProbEst-W] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Wiśnicka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Dodatkowo we fragmentach: Umberto Eco, Historia Piękna, Warszawa 2018. Umberto Eco, Historia Brzydoty, Warszawa 2018. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wstęp. Co to jest estetyka? 2. Kluczowe pojęcia estetyki. 3. Najważniejsze ujęcia. metodologiczne estetyki. 4. Estetyka zorientowana empirycznie. 5. Kryzys estetyki i jego przyczyny. 6. Antysztuka i antyestetyka. 7. Metody badawcze estetyki. 8. Estetyka wobec awangardy XX w. 9. Problemy estetyki nowych kierunków sztuki XX w. 10. Estetyka postmodernizmu. 11. Artysta i odbiorca w ujęciu estetyki. 12. Dzieło sztuki w ujęciu estetyki. 13. Najważniejsze szkoły estetyczne i ich przedstawiciele. 14. Wartość estetyczna, wartość artystyczna, wartość funkcjonalna. 15. Wybrane nowoczesne ujęcia estetyki - ekoestetyka, estetyka rozrywki, estetyka informacyjna, feministyczna, konsumencka (do wyboru). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład konwersatoryjny Prezentacje Dyskusja Weryfikacja - Egzamin ustny |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach - student regularnie uczęszcza na wykłady (maksymalnie dwie nieobecności w semestrze). 20% Aktywność na zajęciach. 20% Egzamin ustny (za pośrednictwem technologii MSTeams) 60% ocena bardzo dobra: student bez problemów omawia kwestie poruszane na wykładzie, korzystając poprawnie z nabytego aparatu pojęciowego. Zna i rozumie najważniejsze ujęcia estetyki, jej przedstawicieli. Potrafi globalnie wyjaśnić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Rozumie sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Swój wywód opiera o merytorycznie dobrane przykłady. ocena dobra: student omawia kwestie poruszane na wykładzie, korzystając z nabytego aparatu pojęciowego z nielicznymi uchybieniami. Zna i rozumie najważniejsze ujęcia estetyki, jej przedstawicieli. Potrafi wyjaśnić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Rozumie sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Wywód może być oparty o przykłady z zajęć. ocena dostateczna: student omawia najważniejsze kwestie poruszane na wykładzie, wykorzystanie aparatu pojęciowego stanowi duży problem. Zna wybrane ujęcia estetyki oraz selektywnie przywołuje najważniejszych przedstawicieli. Potrafi częściowo omówić miejsce estetyki i antyestetyki w badaniach nad sztuką współczesną. Zna sposoby badań estetycznych i różne ujęcia metodologiczne. Ma trudności w oparciu wywodu o merytorycznie właściwe przykłady. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
n/d |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.