Zarządzanie muzeum [WH-MU-I-3-ZarzMuzC-Z]
Semestr zimowy 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zarządzanie muzeum [WH-MU-I-3-ZarzMuzC-Z] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Majewski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019. 2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013. 3) J. Clair, Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009. 4) V. Danilov, A Planning Guide for Corporate Museums, Galleries, and Visitor Centers, New York 1992. 5) P. Majewski, Muzealna twarz Klio (wybór tekstów z lat 1999-2019), Warszawa 2020. 6) P. Majewski, Muzeum i co dalej? Niedokończona próba diagnozy, w: Muzea na wolnym powietrzu. Antycypacje, red. K. Barańska, M. Murzyn-Kupisz, J. Święch, Kolbuszowa-Kraków 2020. 7) G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006. 8) M. Murzyn-Kupisz, Społeczno-ekonomiczne oddziaływanie muzeów, w: Statystyka muzeów 2018. Raport, Warszawa 2019. 9) Muzea kościelne wobec nowych wyzwań, red. N. Błażejczyk, P. Majewski, Warszawa 2019. 10) Rocznik Kultury Polskiej: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020. 11) D. Wodnicka, Zarządzanie muzeami, w: Statystyka muzeów 2017. Raport, Warszawa 2018. 12) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020. 13) czasopismo naukowe „Muzealnictwo”. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zagadnienia szczegółowe: 1) Zarządzanie muzeum w państwowym systemie zarządzania dziedzictwem kulturowym: a) system prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności: ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz – ustawa o muzeach; b) kompetencje ministra właściwego w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz wyspecjalizowanych instytucji kultury (np. Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów). 2) Zarządzanie muzeum jako proces: a) planowanie (w tym: budowanie strategii); b) organizacja (w tym: finansowanie działalności): źródła finansowania: dotacje organizatorów, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury, granty, tzw. fundusze europejskie i norweskie). c) kierowanie (z uwzględnieniem form nadzoru nad działalnością muzeum); d) kontrola (z uwzględnieniem: audytu, parametryzacji). 3) Zarządzanie muzeum a otoczenie społeczno-gospodarcze (w tym: partycypacja, komunikacja zewnętrzna). 4) Zarządzanie kryzysowe i zarządzanie zmianą: a) bezpieczeństwo zbiorów i ludzi, b) doświadczenie czasu pandemii. 5) Zarządzanie muzeami w perspektywie polskiego doświadczenia historycznego: a) okres zaborów (przed 1918 r.), b) okres międzywojenny (1918–1939) i II wojna światowa (1939–1945), c) okres po II wojnie światowej (do 1989) i czasy współczesne (po 1989). 6) Zarządzanie a specyfika działalności kulturalnej w muzeum (w tym: tzw. zarządzanie humanistyczne). |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są poprzez wykład a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są poprzez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz poprzez ocenę pracy zaliczeniowej, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć. Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz poprzez ocenę pracy zaliczeniowej, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena BDB Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, wyciąga wnioski, dotyczące zarządzania dziedzictwem w muzach, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów i zarządzania nimi; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków. Ocena DB Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów i zarządzania nimi; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje obiektywizmu w formułowaniu wniosków. Ocena DST Student identyfikuje metody badawcze i podejmuje próby wnioskowania. Ocena NDST Student nie spełnia kryteriów, stosowanych przy ocenie dostatecznej. ---------------------------------------------------------------------------------------------- Przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej (po semestrze zimowym – konspektu), zawierających tekst o objętości min. 10 tys. znaków ze spacjami |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.