Język łaciński z elementami tradycji antycznej [WH-FP-I-1-Jez.łac-L]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Język łaciński z elementami tradycji antycznej [WH-FP-I-1-Jez.łac-L] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dominika Budzanowska-Weglenda | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVHm_SVS4izcevJYIZLH6aghzvIiwLNMXLTUrGl0RAD41%40thread.tacv2/conversations?groupId=1c94434a-da20-4ea5-9a69-dd5b7ffe2289&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
słownik łac.-polski (red. K> Kumaniecki), zbiory sentencji łacińskich (do wyboru) przekłady dzieł autorów starożytnych omawianych na zajęciach teksty związane z recepcją antyku Czyly np: J. Wikarjak "Gramatyka opisowa języka łacińskiego" lub inna gramatyka języka łacińskiego. O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych (wydanie dowolne); Słownik łacińsko-polski (wydanie dowolne, zalecane pod red. K. Kumanieckiego) Praktyczny słownik łacińsko-polski (oprac. J. Mańkowski). zbiory i opracowania sentencji łacińskich, np.: S. Kalinkowski, Aurea dicta, złote słowa, (wydanie dowolne), Cz. Jędraszko, Łacina na co dzień, Warszawa 1990 lub inne zbiory A.W. Mikołajczak, Łacina w kulturze polskiej, Wrocław 2005. Dzieła literackie autorów starożytnych, wykorzystywane na zajęciach, m.in.: Ajschylos, Tragedie, (S. Srebrny) Warszawa 1954 (lub późniejsze) Arystofanes, Komedie, (S. Srebrny), Warszawa 1975/Arystofanes, Wybór komedii (S. Srebrny), Warszawa 1955/ Arystofanes, Komedie (J. Ławińska-Tyszkowska), Warszawa 1970 A.Sandauer, Dramaty greckie, Warszawa 1977 Sofokles, Tragedie, (Morawski) Warszawa 1969 (lub późniejsze) Eurypides, Tragedie, (J. Łanowski) Warszawa 1967, 1972, 1980 – Lit. uzupełniająca: M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2002 H.D.F. Kitto, Tragedia grecka, Bydgoszcz 1997 Z. Kubiak, Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999 Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1998 K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1977 (lub inne) A. Lesky, Tragedia grecka, Kraków 2006. J. Łanowski, Literatura Grecji starożytnej w zarysie, Warszawa 1987 Podbielski H. (red.), Literatura Grecji starożytnej, Lublin 2005 J. de Romilly, Tragedia grecka, Warszawa 1994 T. Sinko, Literatura grecka (t. I i II), Warszawa 1959 S. Srebrny, Teatr grecki i polski, Warszawa 1984 W. Steffen, T. Batóg, Ajschylos. Twórca tragedii greckiej, Warszawa - Poznań 2000 T. Zieliński, Historia kultury antycznej, Warszawa 1922. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
polis i demokracja ateńska - retoryka starożytna; muzyka i liryka starożytnej Grecji; bajka starożytna (i jej kontynuatorzy – zwłaszcza w literaturze polskiej); teatr i dramat antyczny (tragedia: Ajschylos, Sofokles, Eurypides, Seneka, komedia: Arystofanes, Plaut,Terencjusz); epoka hellenistyczna, stoicyzm i epikureizm; historiografia grecka i rzymska; nawiązania do antyku w kulturze późniejszych epok oraz: pięć deklinacji rzeczowników; koniugacja: poszczególne czasy (tryb oznajmujący i rozkazujący, bezokoliczniki) - pf; przymiotniki i imiesłowy– odmiana; zaimki; przyimki; przysłówki – tworzenie; podstawowe wiadomości o składni: orzeczenie imienne, dativus possessivus, accusativus i nominativus duplex; lektura sentencji łacińskich i krótkich tekstów łacińskich |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
wykład na tematy gramatyczne oraz związane z kulturą starożytnej Grecji i Rzymu, praca ze słownikiem, rozwiązywanie ćwiczeń z gramatyki łacińskiej, tłumaczenie krótkich tekstów łacińskich (samodzielne i w grupie), kolokwia pisemne Weryfikacja efektów uczenia się dokonuje się podczas zajęć, które są ćwiczeniami: sprawdza je praca indywidualna i w grupie podczas zajęć oraz zaliczanie kolokwiów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach, dozwolone są dwie nieobecności. W ciągu trwania semestru student ma zaliczyć kolokwia, obejmujące podstawowy materiał gramatyczny/kulturowy z poprzednich zajęć. Na ocenę końcową może mieć wpływ również pozytywna aktywność studenta podczas zajęć. Kryteria stawiania ocen: do 49,5% ocena niedostateczna 50% - 60 % ocena dostateczna 61% - 70 % ocena dostateczna + 71% - 80% ocena dobra 81% - 90% ocena dobra + 91% - 100% ocena bardzo dobra |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
zespół: Łacina i tradycja Stac. link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVHm_SVS4izcevJYIZLH6aghzvIiwLNMXLTUrGl0RAD41%40thread.tacv2/conversations?groupId=1c94434a-da20-4ea5-9a69-dd5b7ffe2289&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 kod: aymf5q7 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.