Tradycja biblijna [WH-FP-I-1-TradycBibl]
Semestr letni 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Tradycja biblijna [WH-FP-I-1-TradycBibl] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Muszytowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aCdYC9UFcZYTDIYBU7vmHP8l8QxyS5dC-_rlWDptIm4E1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=85875acc-05ad-4afc-9a56-af89c24fa200&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Wraz z tematem prezentacji zostanie wskazana podstawowa literatura. Student ponadto jest zobowiązany do samodzielnego wyszukania dodatkowych materiałów niezbędnych do przygotowania wymaganej prezentacji. Potrzebną pomoc może uzyskać podczas konsultacji dydaktycznych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Część I. Definicja i podstawowa charakterystyka Biblii jako dzieła religijno-literackiego (historia powstawania i przekazywania tekstu; kontekst historyczno-literacki; charakterystyka poszczególnych nurtów literackich w Biblii, reprezentatywnych gatunków oraz utworów; problematyka przekładów biblijnych i ich roli w recepcjach literackich; główne nurty interpretacji Biblii i ich wpływ na sposoby recepcji Biblii w kulturze). Zajęcia przygotowują studenta do zdobycia wymaganej podstawowej wiedzy o Biblii, jej funkcjonowaniu w kulturze i tradycji literackiej oraz o sposobach jej recepcji w literaturze i kulturze. Zajęcia pozwalają studentowi zapoznać się i przyswoić właściwą terminologię związaną z literacką naturą Biblii, przygotowują do właściwego opisywania i charakteryzowania dzieła, w tym jego miejsca w literaturze i kulturze. Część II. Biblia w literaturze Praca zespołowa studentów - prezentacje i dyskusje na wybrane tematy dotyczące nawiązań do Biblii w literaturze. Szczegółowe tematy do opracowania w małych zespołach i prezentacji podczas zajęć wraz z wyznaczonymi terminami prezentacji będą przekazane podczas zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Przyjęte metody dydaktyczne to: wykład informacyjny i interaktywny, lektura tekstów i dyskusja, praca w zespołach (z wykorzystaniem giełdy pomysłów) prezentacja publiczna wyników wspólnej pracy. Efekty kształcenia z obszaru wiedzy są osiągane poprzez wykład informacyjny, dyskusję, referowanie, lekturę własną, a weryfikowane są podczas kolokwium końcowego oraz prezentacji na zajęciach. Efekty kształcenia z obszaru nabytych umiejętności osiągane są przez metodę referowania, dyskusji, lekturę własną, wyszukiwanie niezbędnych informacji, a weryfikowane są przez ocenę prezentacji wyników pracy podczas zajęć. Efekty kształcenia z obszaru kompetencji społecznych osiągane są przez pracę zespołową z wykorzystaniem metody problemowej i giełdy pomysłów, a weryfikowane są przez ocenę wyników pracy zespołowej wyrażonej w prezentacji i animowaniu dyskusji na wyznaczony temat podczas zajęć. Integralną częścią weryfikacji efektów kształcenia jest: 1) ocena pracy indywidualnej studenta - kolokwium weryfikuje opanowanie przez studenta materiału introdukcyjnego z zajęć oraz przyswojenie treści tekstu źródłowego wyznaczonych ksiąg i fragmentów ksiąg biblijnych. 2) ocena pracy zespołowej studenta. Student jest zobowiązany przygotować w wyznaczonym zespole i zaprezentować we wskazanym terminie na zajęciach określone wcześniej zagadnienie. Prezentacje dotyczą zapożyczeń, inspiracji, odniesień i polemik z Biblią w wybranych utworach literackich. W tym zadaniu ocenie podlega przede wszystkim zdolność rozpoznania związków literatury z Biblią oraz umiejętność analizy i oceny natury tychże związków, a także wykazanie się kreatywnością i odpowiedzialnością za pracę zespołu - weryfikowane są zarówno umiejętności, jak i kompetencje społeczne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia przedmiotu studenta obowiązuje: 1. kolokwium końcowe z materiału introdukcyjnego oraz ze znajomości treści wyznaczonych ksiąg biblijnych Teksty biblijne, które obowiązują do zaliczenia: Rdz; Wj 1-20; Lb 20-24; Sdz 13-16; Rt; 1 i 2 Sam; 1 i 2 Krl; Tb; Jud; Est; Hioba; Jer; Ez; Dn; Jon; Mt 1-7; Łk; J; Dz; Ap. 2. przygotowanie wyznaczonego tematu i zaprezentowanie go na zajęciach w określonym terminie (tematy podane podczas zajęć) - praca samodzielna lub w małym zespole. 3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowywanie materiałów do dyskusji. Student powinien uzyskać pozytywną ocenę z testu końcowego oraz z wykonanej prezentacji. Ocena końcowa jest średnią oceną z uzyskanych wyników z uwzględnieniem aktywności podczas zajęć. Na ocenę bardzo dobrą student: - wykazuje się bardzo dobrą znajomością treści wyznaczonego zakresu tekstu źródłowego - zna i potrafi wyczerpująco wyjaśniać wszystkie terminy z podstawowego zakresu przedmiotu dotyczące Biblii omawiane na zajęciach - wykorzystuje bardzo dobrze literaturę przedmiotu i wyszukuje samodzielnie niezbędne informacje potrzebne do przygotowania prezentacji na temat recepcji Biblii w literaturze, potrafi krytycznie się odnieść do wyszukanej literatury przedmiotu - opracowuje w wyznaczonym terminie i prezentuje wskazane zagadnienie związane z analizą przykładów recepcji Biblii w literaturze - w pełni współpracuje w zespole nad przygotowaniem materiałów do prezentacji - jest bardzo dobrze przygotowany do aktywnej dyskusji podczas zajęć na wskazane uprzednio tematy, posługuje się przekazanymi materiałami do dyskusji. Na ocenę dobrą student: - wykazuje się dobrą znajomością treści wyznaczonego zakresu tekstu źródłowego - zna i potrafi wyjaśniać większość terminów z podstawowego zakresu przedmiotu dotyczącego Biblii - potwierdza wykorzystanie literatury przedmiotu i niezbędnych informacji do przygotowania prezentacji na temat recepcji Biblii w literaturze - opracowuje w wyznaczonym terminie i prezentuje wskazane zagadnienie związane z analizą przykładów recepcji Biblii w literaturze - w pełni współpracuje w zespole nad przygotowaniem materiałów do prezentacji - jest przygotowany do aktywnej dyskusji podczas zajęć na wskazane uprzednio tematy, posługuje się przekazanymi materiałami do dyskusji. Na ocenę dostateczną student: - wykazuje się podstawową znajomością treści wyznaczonego zakresu tekstu źródłowego - zna terminy z podstawowego zakresu przedmiotu dotyczącego Biblii, ale nie potrafi dobrze wyjaśniać ich znaczenia i charakteryzować zjawisk z nimi związanymi - potwierdza w stopniu podstawowym wykorzystanie literatury przedmiotu i niezbędnych informacji do przygotowania prezentacji na temat recepcji Biblii w literaturze - opracowuje w wyznaczonym terminie i prezentuje wskazane zagadnienie związane z analizą przykładów recepcji Biblii w literaturze - współpracuje w zespole nad przygotowaniem materiałów do prezentacji, nie wpływając negatywnie na efekt końcowy pracy zespołowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.