Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poetyka [WH-FP-I-2-Poetyka-L] Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Poetyka [WH-FP-I-2-Poetyka-L]
Zajęcia: Semestr letni 2022/23 [2022/23_L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, poniedziałek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 11:30 - 13:00
sala 327
Kampus Dewajtis Łącznik jaki jest adres?
każdy piątek, 11:30 - 13:00
sala 327
Kampus Dewajtis Łącznik jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: 60
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Prowadzący: Beata Garlej, Wiesława Tomaszewska
Strona domowa grupy: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=37383
Literatura:

UTWORY LITERACKIE:

*J. Lechoń, Srebrne i czarne, Warszawa 1987.

*M. Maeterlinck, Ślepcy, [w:] idem, Wybór dramatów, przeł. z upoważnienia aut. i wstępem krytycznym poprzedził Z. Przesmycki (Miriam), Wrocław 1994.

LEKTURY OBOWIĄZKOWE W SEMESTRZE LETNIM (ARTYKUŁY ORAZ ROZDZIAŁY W MONOGRAFIACH):

K. Bartoszyński, O lekturze wielokrotnej, "Pamiętnik Literacki" 1990, z. 4.

1. R. Ingarden, Dwuwymiarowa budowa dzieła sztuki literackiej, [w:] idem, Szkice z filozofii literatury, wstęp W. Stróżewski, Kraków 2000.

2. D. Korwin-Piotrowska, Rodzaje i gatunki - sfera wpływów, rozdz. 5. [w:] eadem, Poetyka - przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011.

3. R. Cudak, Genologia i literatura współczesna. Prolegomena, [w:] Polska genologia. Gatunek w literaturze współczesnej, red. naukowy R. Cudak, Warszawa 2009.

4. G. Grochowski, [Tekstowe hybrydy], [w:] Polska genologia. Gatunek w literaturze współczesnej, red. naukowy R. Cudak, Warszawa 2009; przedruk za: G. Grochowski, Tekstowe hybrydy. Literackość i jej pogranicza, Wrocław 2000, Wprowadzenie, s. 5-22.

5. Cz. Zgorzelski, Historycznoliterackie perspektywy genologii w badaniach nad liryką, "Pamiętnik Literacki" 1965, z. 2 oraz [w:] Problemy teorii literatury, seria 2, wyb. dok. H. Markiewicz, Wrocław 1976 i wyd. nast. (tylko własna propozycja genologiczna autora - rozdz. 2).

6. A. Regiewicz, Szkice o pożytkach z retoryczności teorii literatury i o niepokojach z nią związanych, Kraków 2018 (tu "O różnych praktykach czytania", fragment 4: Jako teodramat, s. 115-137).

7. ks. J. Tischner, Filozofia dramatu, Kraków 2012 (tu wyłącznie fragment A. Błądzenie w żywiole piękna, s. 115-135).

8. A. Stoff, Dramat i czas, "Acta Universitatis Nicolai Copernici" Filologia Polska 45, Toruń 1995.

9. A. Stoff, Formy wypowiedzi dramatycznej, Toruń 1985 (orientacja w różnorodności zjawisk językowych w dramacie).

10. J. Błoński, Dramat i przestrzeń, "Dialog" 1977, nr 8, także [w:] t. zbior. Przestrzeń i literatura, pod red. M. Głowińskiego i A. Okopień-Sławińskiej, Wrocław 1978 oraz [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, oprac. J. Degler, Wrocław 1988.

* Uzupełniająco: 11. D. Korwin-Piotrowska, Białe znaki. Milczenie w strukturze i znaczeniu utworów narracyjnych, Kraków 2015 (tu fragment "Cisza, milczenie, przemilczenie oraz pauza - podstawowe rozróżnienia", s. 73-80).

12. E. Balcerzan, HUMANISTO, kim jesteś?, Kraków 2018 (fragmenty wybrane przez prowadzącą).

Lektury uzupełniające autorskie z zakresu genologii - wybrane:

1. B. Garlej, Widowisko teatralne – „wypadek graniczny” poza granicą(?), [w:] Teatr, teatralizacja, performatywność, pod red. Teresy Pękali, Lublin 2016, s. 75 – 87.

2. B. Garlej, Hildebrandowska „wartość całościowa” jako narzędzie poznawania wartości literatury. Na przykładzie dramatu „Dzika kaczka” Ibsena, [w:] Od Lema do Sienkiewicza (z Ingardenem w tle). Prace literaturoznawcze ofiarowane Profesorowi Andrzejowi Stoffowi w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. M. Cyzman, A. Skubaczewska-Pniewska, D. Brzostek, Toruń 2017, s. 453 – 464.

3. B. Garlej, Jeszcze o współczesnym apokryfie literackim: „Ewangelia według Piłata” Érica-Emmanuela Schmitta, [w:] Powieść dziś. Teorie, tradycje, interpretacje, red. A. Skubaczewska-Pniewska, J. Tuszyńska, Toruń 2019, s. 228 – 239.

4. B. Garlej, W poszukiwaniu twórczej tożsamości: Gustave’a Flauberta biograficzne „zmącenie”, „Rocznik Filozoficzny Ignatianum” („The Ignatianum Philosophical Yearbook”) 2021, Vol. 27, No. 1, s. 239 – 251.

Zmodyfikowany spis lektur obowiązkowych (od 24.02.2023):

1. K. Bartoszyński, O lekturze wielokrotnej, "Pamiętnik Literacki" 1990, z. 4.

2. R. Ingarden, Dwuwymiarowa budowa dzieła sztuki literackiej, [w:] idem, Szkice z filozofii literatury, wstęp W. Stróżewski, Kraków 2000.

3. D. Korwin-Piotrowska, Rodzaje i gatunki - sfera wpływów, rozdz. 5. [w:] eadem, Poetyka - przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011.

4. R. Cudak, Genologia i literatura współczesna. Prolegomena, [w:] Polska genologia. Gatunek w literaturze współczesnej, red. naukowy R. Cudak, Warszawa 2009.

5. G. Grochowski, [Tekstowe hybrydy], [w:] Polska genologia. Gatunek w literaturze współczesnej, red. naukowy R. Cudak, Warszawa 2009; przedruk za: G. Grochowski, Tekstowe hybrydy. Literackość i jej pogranicza, Wrocław 2000, Wprowadzenie, s. 5-22.

6. Cz. Zgorzelski, Historycznoliterackie perspektywy genologii w badaniach nad liryką, "Pamiętnik Literacki" 1965, z. 2 oraz [w:] Problemy teorii literatury, seria 2, wyb. dok. H. Markiewicz, Wrocław 1976 i wyd. nast. (tylko własna propozycja genologiczna autora - rozdz. 2).

7. S. Wysłouch, 'Od Lessinga do Przybosia. Teoria i kompozycja opisu', w: 'Problemy teorii literatury', seria IV, red. H. Markiewicz, Wrocław 1998.

8. M. Bachtin, 'Monologowe słowo bohatera i słowo narracji w dłuższych nowelach Dostojewskiego', w: tegoż, 'Problemy poetyki Dostojewskiego', tłum. N. Modzelewska, Warszawa 1970 lub (jako 'Monologowe słowo bohatera i słowo opowiadania w opowieściach Dostojewskiego", tłum. W. Grajewski) w: 'Ja - inny. Wokół Bachtina. Antologia', red. D. Ulicka, t. I, Kraków 2009.

9. A. Okopień-Sławińska, 'Relacje osobowe w literackiej komunikacji', w: tejże, 'Semantyka wypowiedzi poetyckiej. (Preliminaria)', Wrocław 1985 i wyd. następne.

10. M. Głowiński, 'Wirtualny odbiorca w strukturze utworu poetyckiego', w: tegoż, 'Style odbioru', Kraków 1977 lub w: tegoż, 'Prace wybrane', t. III, 'Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej', Kraków 1998.

11. J. Kleiner, 'Rola podmiotu mówiącego w liryce, epice i poezji dramatycznej', w: tegoż, 'W kręgu historii i teorii literatury', Warszawa 1981.

12. R. Humphrey, 'Strumień świadomości - techniki', "Pamiętnik Literacki" 1970, z. 4.

13. M. Bachtin, 'Problematyka gatunków mowy', w: tegoż, 'Estetyka twórczości słownej', tłum. D. Ulicka, Warszawa 1986.

14. M. Głowiński, 'Gatunki literackie', w: tegoż, 'Prace wybrane', t. III, 'Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej', Kraków 1998.

Lektury uzupełniające:

R. Barthes, 'Śmierć autora', tłum. M. P. Markowski, "Teksty Drugie" 1999, z. 1-2.

W. Iser, 'Apelatywna struktura tekstów. Nieokreśloność jako warunek oddziaływania prozy literackiej', tłum. M. Łukasiewicz, "Pamiętnik Literacki" 1980, z. 1.

U. Eco, 'Poetyka dzieła otwartego', w: tegoż, 'Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych', kilka wydań, różne tłumaczenia.

G. Genette, 'Gatunki, "typy", tryby', tłum. K. Falicka, "Pamiętnik Literacki" 1979, z. 2.

R. Barthes, 'Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań', w: 'Narratologia', red. M. Głowiński, Gdańsk 2004. - K. Bartoszyński, 'Kryzys czy trwanie powieści. Studia literaturoznawcze', Kraków 2004 [rozdz. 'Kryzys czy trwanie powieści']. - M. Głowiński, 'Nouveau roman - problemy teoretyczne' i 'Powieść jako metodologia', w: tegoż, 'Prace wybrane', t. V, Kraków 2000. - J. Łotman, 'Semiotyka sceny', w: 'Sztuka w świecie znaków', wstęp, wyb., red., tłum. B. Żyłko, Gdańsk 2003. - S. Skwarczyńska, 'Zagadnienie dramatu', w: tejże, 'Studia i szkice literackie', Warszawa 1953. - Arystoteles, 'Poetyka', w: tegoż, 'Retoryka. Poetyka', Warszawa 1988 lub w: tegoż, 'Dzieła wszystkie', t. VI, Warszawa 2001. - J. S. Bystroń, 'Komizm', Wrocław 1960 i wyd. następne. - W. Kayser, 'Próba określenia istoty groteskowości', w: 'Groteska', red. M. Głowiński, Gdańsk 2003. - S. Kierkegaard, 'O pojęciu ironii z nieustającym odniesieniem do Sokratesa', Warszawa 1999.

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Metoda podająca.

Metoda poszukująca.

Metoda eksponująca.

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy są osiągane metodami podającymi i weryfikowane w trakcie dyskusji na zajęciach;

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności są osiągane metodami poszukującymi i weryfikowane w trakcie sprawdzania pracy zaliczeniowej (dotyczy zarówno sprawdzianu semestralnego jak i pracy całorocznej);

Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych są osiągane metodami eksponującymi i poddane ocenianiu ciągłemu.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia semestru letniego jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu semestralnego sprawdzającego wiedzę z zakresu LEKTUR OBOWIĄZKOWYCH oraz przedłożenie i uzyskanie pozytywnej oceny z pracy całorocznej -(analiza i interpretacja opowiadania M. Twaina, temat przydzielony w semestrze zimowym), nadto frekwencja - dopuszcza się 2 nieobecności, każdą ponad limitową należy odrobić na dyżurze.

Ocena ze sprawdzianu z genologii będzie zestawiana ze stopniem uzyskanym z pracy całorocznej (pisana w odniesieniu do przydzielonego opowiadania Twaina) - obie zostaną do siebie dodane i podzielone, dając uśredniony wynik matematyczny. Ten właśnie wynik uśredniony będzie stanowił podstawę wystawienia stopnia końcowego z kursu poetyki realizowanego na roku drugim (konieczność uzyskania z pracy całorocznej jak i ze sprawdzianu ocen pozytywnych - min. dostatecznych).

Uszczegółowienie kryteriów (14.04.2023):

Na zaliczenie semestru letniego składają się następujące elementy:

1. praca zaliczeniowa (na podst. M. Twain, Trzydzieści trzy opowieści, tłum. B. Bałutowa, A. Marianowicz, A. Przedpełska-Trzeciakowska, Warszawa 1973);

2. sprawdzian z lektur obowiązkowych;

3. test 1: ze znajomości jednego wskazanego artykułu przygotowanego na zajęcia;

4. test 2: ze znajomości jednego wskazanego artykułu przygotowanego na zajęcia ;

5. frekwencja.

Uwagi:

Uwaga: aktywność studenta w dyskusjach rzutuje na ocenę końcową (prowadząca dopuszcza możliwość zmiany oceny końcowej; ubiegania się o stopień wyższy, aniżeli ten, który wynika z prac pisemnych, lecz tylko w wypadku tych osób, które uczestniczyły aktywnie w zajęciach w ciągu całego roku; ma tutaj zastosowanie także prawidłowość odwrotna - student nieaktywny nie otrzyma oceny końcowej "bdb", mimo że taki stopień otrzymał z prac pisemnych).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)