Historia w muzeum (wstęp do metodologii badań) [WH-MU-I-1-HisMuMe-L]
Semestr letni 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia w muzeum (wstęp do metodologii badań) [WH-MU-I-1-HisMuMe-L] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Majewski | ||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) Społeczne rozumienie i odbiór historii. 2) Zagadnienia metodologiczne: a) historia (rozumienie pojęcia); b) historia jako dyscyplina naukowa (dziedzina nauk humanistycznych, nauki pomocnicze); c) przedmiot/podmiot badań historii; d) warsztat badawczy: - chronologia, - związki przyczyn i skutków, - źródła: dziedzictwo materialne/niematerialne, - krytyka źródeł: zewnętrzna (autentyczność) i wewnętrzna (wiarygodność), - reprezentatywność źródeł: kryteria selekcji, doświadczenie badawcze, - fakt historyczny a prawda historyczna (interpretacja, etyka zawodowa). 3) Muzeum jako jedna z instytucji gromadzących źródła historyczne oraz edukująca o przeszłości: a) rola muzeów w polskim doświadczeniu dziejowym; b) muzea współczesne, w których obszarze działalności znajduje się historia jako nauka oraz/lub opowieść o przeszłości (np. Zamek Królewski w Warszawie, Muzeum Powstania Warszawskiego). 4) Kategoria „polityki historycznej” i rozważania o sposobie prezentowania historii w muzeach. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy osiągane są poprzez wykład informacyjno-problemowy, a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur. Efekty uczenia się w obszarze umiejętności osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz poprzez ocenę przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć, przygotowanej z zastosowaniem metodologii, właściwej historii. Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych osiągane są przez dyskusję a weryfikowane przez ocenianie ustawiczne aktywności podczas zajęć, z uwzględnieniem znajomości lektur oraz poprzez ocenę przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej, poświęconej zagadnieniu, mieszczącemu się w merytorycznym zakresie zajęć, z zastosowaniem metodologii, właściwej historii |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ustawiczne, aktywność podczas zajęć (40% oceny). Weryfikacja pracy zaliczeniowej (60% oceny). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.