Instytucjonalne wsparcie rodziny w systemie pomocy społecznej [WSR-NR-1-IWR]
Semestr letni 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Instytucjonalne wsparcie rodziny w systemie pomocy społecznej [WSR-NR-1-IWR] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 60 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dariusz Pater | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Młyński, Polityka społeczna wobec rodziny w Polsce w latach 1990-2015, Kraków 2016 D. Smykowska, Instytucje wsparcia społecznego, Łódź 2007. Literatura uzupełniająca: System wsparcia osób starszych w środowisku zamieszkania, red. B.Szatur-Jaworska, P. Błędowski, Warszawa 2016. Wsparcie społeczne w działalności wybranych instytucji i pracowników służb społecznych, red. J. Matejek, R. Spyrka-Chlipałą, B. Stańkowski, Kraków 2015 Nowa praca socjalna- wybrane tomy od 1 do 30, Warszawa 2014 Przegląd Czasopisma Praca Socjalna Kryteria oceniania : Do zaliczenia zajęć wymagane jest: 1. Obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalna jedna nieobecność (nieusprawiedliwiona)(10%) 2. Praca semestralna (prezentacja) (80%) 3. Czynny udział w dyskusji (10%) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Rodzina, instytucja, pomoc społeczna - słowa klucze, definicje: analiza społeczna - wykład 2. Jednostki organizacji Pomocy Społecznej - wykład 3. Wsparcie społeczne - rodzaje, charakterystyka 4. Omówienie ustawy o pomocy społecznej z dn. 12. marca 2004 r. Dz.U. 2004 Nr 64 poz. 593 5. Miejskie i Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej: charakterystyka, znaczenie , cel - opis przykładowego OPS M/G. 6. Pracownik socjalny w OPS - a wsparcie rodziny: zadania, cele, funkcjonowanie 7. Asystent rodziny i jego rola we wsparciu rodziny w OPS (uwzględnienie ust. o pieczy zastępczej) 8. Analiza i omówienie zasiłków jako form wsparcia rodziny 9. Analiza i omówienie świadczeń pieniężnych i niepieniężnych 10.OBSZARY WSPARCIA W OPS 10. Wsparcie dzieci: gmina, szkoła, dożywianie, poradnie 11. Wsparcie młodzieży dorastającej - problemy, pomoc, profilaktyka, ośrodki 12. Wsparcie rodziny z doświadczeniem dziecka z niepełnosprawnością 13. Wsparcie rodziny w trudnych sytuacjach: uzależnienia 14. Wsparcie rodziny w sytuacji przemocy 15. Wsparcie rodziny w sytuacji katastrof: powódź, ogień, epidemia 16. Wsparcie seniorów we wczesnej starości 17. Film – głęboka woda – po oglądnięciu analiza 18. Film – głęboka woda - po oglądnięciu analiza 19. Formy wsparcia rodziny w konkretnym przypadku (np. MOPS w Krakowie, Warszawie, gminie zamieszkania 20. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej - działania praktyczne 21. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej 22. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej 23. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej 24. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej 25. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej 26. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej 27. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej 28. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej 29. Analiza instytucji działających w ramach systemu pomocy społecznej 30. Zaliczenie ćwiczeń |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Metody: wykład informacyjny, konwersatorium, dyskusja, pogadanka, case study, analiza przypadku |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy metoda dydaktyczna - wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, lektura przedmiotu weryfikacja: wykonanie i zaprezentowanie prezentacji, aktywny udział w zajedziach (dyskusja Efekty umiejętności: metody dydaktyczne - wykład konwersatoryjny, case study, analiza instytucji weryfikacja: prezentacja prezentacji (Teams), obserwacja aktywności studentów, dyskusja, aktywne rozwiązywanie problemów Efekty kompetencji społecznych: metody dydaktyczne - analiza prezentacji, dyskusja , case study weryfikacja - aktywność studentów, obserwacja zaprezentowania prezentacji, dyskusja, bieżąca informacja zawrotna Zaliczenie przedmiotu w punktach 40pkt = 100% 1.Obecność (10 pkt) 2. Wykonanie i zaprezentowanie prezentacji (Teams)- 20 pkt) 2. Udział w dyskusji (10 pkt) Zaliczeni na ocenę suma punktów 40 pkt. 1-22 = brak zaliczenia 23-26 = 3,0 27-30 = 3,5 31-33 = 4,0 34-36 = 4,5 37-40 = 5,0 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
II rok - I stopień - studia stacjonarne - Nauki o rodzinie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.