Praktyczne podstawy retoryki [WH-FPZ-I-1-PrakPodRe]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Praktyczne podstawy retoryki [WH-FPZ-I-1-PrakPodRe] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 17 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Dorota Muszytowska | ||||||||||||||||
Literatura: |
M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, M. Załęska, Ćwiczenia z retoryki, PWN, Warszawa 2012. M. Meyer, M. M. Carrilho, B. Timmermans, Historia retoryki od Greków do dziś, Warszawa 2010, 5-80. Uzupełniająca: K. Burke, Tradycyjne zasady retoryki, Pamiętnik Literacki 68/2 (1977) 219-250. H. Lausberg, Retoryka literacka, Bydgoszcz 2002. A. Budzyńska-Gaca, Współczesna genologia retoryczna wobec tradycji klasycznej – wybrane zagadnienia, w: Dialog z Tradycją. Tom VIII: Dziedzictwo antyczne i biblijne dziś, red. Magdalena Puda-Blokesz i Magdaleny Ryszka-Kurczab, Collegium Columbinum, Kraków 2020, 138-163. J. Nowaszczuk, Kompozycja wypowiedzi w ujęciu greckiej szkoły retorycznej, Roczniki Humanistyczne 54/55 (2006-2007) 3, 241-262. R. Volkmann, Zarys historii retoryki, Warszawa 1995. K. Szymanek, K. Wieczorek, Sztuka argumentacji. Rozszerzone ćwiczenia w badaniu argumentów, PWN, Warszawa 2020. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Definicje retoryki. Klasyczna i współczesna terminologia retoryczna. Podmiot – odbiorca – przedmiot – sytuacja retoryczna a realny kontekst akcji retorycznej. Główne cele perswazji i rodzaje retoryki. Funkcje logosu, etosu i patosu. 2. Etapy konstrukcji retorycznej mowy: inwencja, porządek, elokucja, mnemonika, pronuncjacja. 3. Budowa argumentu a struktura argumentacji. Weryfikowanie wiarygodności argumentu. Porządki argumentacji. 4. Klasyczne elementy retorycznej elokucji i jej zadania w procesie perswazji. 5. Wiarygodność i siła argumentacji – weryfikowanie scenariusza inwencji w kontekście gotowych argumentów, porządku argumentacyjnego oraz przybrania językowego. 6. Retoryka w tekstach pisanych. Odkodowanie retorycznego zamysłu tekstu, lektura i interpretacja tekstu w świetle retoryki. 7. Posługiwanie się schematami argumentacyjnymi. Probacja i refutacja we współczesnych zastosowaniach. Formy perswazji argumentacyjnej: krytyka, poddawanie w wątpliwość, spór, debata. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Studenta do zaliczenia obowiązuje: 1. systematyczne, aktywne uczestnictwo w zajęciach 2. przygotowywanie wyznaczonych przez prowadzącego zadań w określonym terminie - indywidualnych ćwiczeń pisemnych (szczegółowy opis zadań student otrzyma na zajęciach oraz w materiałach i zadaniach na MS Teams w zespole zajęć) oraz ćwiczeń podczas zajęć, których celem jest weryfikacja i utrwalenie w praktyce terminologii retorycznej, właściwego jej używania. 3. indywidualna praca nad przygotowaniem argumentów do debaty na wyznaczony temat sprawdzająca wiedzę w zakresie kompozycji retorycznej oraz umiejetność jej wykorzystania w praktyce. 4. debata w praktyce - weryfikująca stopień opanowania umiejętności wygłaszania mowy i debatowania na wyznaczony temat. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Studenta do zaliczenia obowiązuje: 1. systematyczne, aktywne uczestnictwo w zajęciach 2. przygotowywanie wyznaczonych przez prowadzącego zadań w określonym terminie (szczegółowy opis zadań student otrzyma na zajęciach oraz w materiałach i zadaniach na MS Teams w zespole zajęć). Student na ocenę bardzo dobrą: - terminowo wykonuje zlecone zadania - zna i poprawnie posługuje się terminologią z zakresu retoryki - potrafi bardzo dobrze zastosować poznane zasady kompozycji retorycznej w praktyce: zbudować pojedynczy argument i zweryfikować siłę jego wiarygodności, utworzyć schemat całej argumentacji, dostosować do potrzeb argumentacji wszystkie klasyczne typy argumentowania, ułożyć i opisać plan przebiegu argumentacji, umiejętnie zastosować poznane środki językowego wyrazu, tropy i figury retoryczne i wykorzystać ich siłę perswazyjną w argumentacji, potrafi bardzo dobrze zapamiętać i z wielka wprawą przedstawić przed audytorium przygotowaną argumentację - potrafi bardzo dobrze przeanalizować krótki tekst pod kątem jego retorycznych walorów: wydzielić elementy konstrukcji retorycznej, wydobyć podstawowe środki retoryczne i uzasadnić w podstawowy sposób ich wpływ na znaczenie i interpretację tekstu, umie wyjaśnić na czym polega interpretacja utworu literackiego w kluczu lektury tekstu jako sytuacji retorycznej - bardzo dobrze potrafi wybrać i zbudować spójną serię argumentów do debaty spornej i deliberatywnej na wskazany temat, bez względu na stronę oraz biegle posługiwać się nimi podczas debaty, w elastyczny sposób dostosowując się do sytuacji. Student na ocenę dobrą: - terminowo wykonuje zlecone zadania - zna i poprawnie posługuje się terminologią z zakresu retoryki - potrafi nazwać i zastosować poznane zasady kompozycji retorycznej w praktyce: zbudować pojedynczy argument i zweryfikować siłę jego wiarygodności, utworzyć schemat całej argumentacji, dostosować do potrzeb argumentacji klasyczne typy argumentowania, prawidłowo ułożyć plan przebiegu argumentacji, zastosować poznane figury retoryczne, zapamiętać i poprawnie przedstawić przed audytorium przygotowaną argumentację - umie przeanalizować krótki tekst pod kątem jego retorycznych walorów: wydzielić elementy konstrukcji retorycznej, wydobyć podstawowe środki retoryczne i wykazać związek z możliwą interpretacją tekstu. - dobrze potrafi dobrać i zbudować kilka argumentów do debaty spornej i deliberatywnej na wskazany temat oraz wykorzystać w czasie przebiegu debaty. Student na ocenę dostateczną: - terminowo wykonuje zlecone zadania - zna i poprawnie posługuje się terminologią z retoryki w podstawowym zakresie - potrafi nazwać poznane zasady kompozycji retorycznej oraz w dostatecznym zakresie wykorzystać je w praktyce: umie zbudować pojedynczy argument, utworzyć schemat całej argumentacji, zastosować poznane figury retoryczne, potrafi przedstawić przed audytorium przygotowaną argumentację korzystając z pomocy pisemnych - umie przeanalizować krótki tekst pod kątem jego retorycznych walorów: wydzielić elementy konstrukcji retorycznej, rozpoznać retoryczne „chwyty perswazyjne” w tekście pisanym. - potrafi zbudować oraz zaprezentować argument w debacie spornej i deliberatywnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.