Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie [WH-FPZ-I-2-SemLi] Semestr letni 2022/23
Seminarium licencjackie, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium licencjackie [WH-FPZ-I-2-SemLi]
Zajęcia: Semestr letni 2022/23 [2022/23_L] (zakończony)
Seminarium licencjackie [SEMLI], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 409
Kampus Dewajtis Nowy Gmach jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Jacek Kopciński
Strona domowa grupy: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aqCKRbfPfgCbtabRg5n42enjjEMZnU48ufG3Qa3bg5VE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=625e8788-cf31-4020-85e2-fabab1b96efe&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Literatura:

1. Miron Białoszewski, Kalejdoskop. Komedia końca świata, w: M. Białoszewski, Polot nad niskimi sferami, Warszawa 2017. M. Białoszewski, Szara msza, Wyprawy Krzyżowe, Osmędeusze, Pani Koch, w: Teatr osobny, Warszawa 2015. M. Białoszewski, Obroty rzeczy, Rachunek zachciankowy, Mylne wzruszenia, Było i było, Warszawa 1987. M. Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego

2. Zbigniew Herbert, Jaskinia filozofów, Rekonstrukcja poety, Drugi pokój, Lalek, w: Z. Herbert, Dramaty, Warszawa 2008. Z. Herbert, Struna światła, Studium przedmiotu, Hermes pies, i gwiazda, w: Wiersze zebrane, Kraków 2008.

3. Ida Fink, Stół, Ślad, Opis poranka, w: Ślad, Warszawa 1996. I. Fink, Ślad (Warszawa 1996), Odpływający ogród (Warszawa 2004), Podróż (Warszawa 2006).

4. Zofia Posmysz, Pasażerka, Ave Maria, Smak jedyny, nie do opisania, Czy to temat?, Człowiek spod kaloryfera, w: Z. Posmysz, Czy to temat? Dramaty, Warszawa 2020. Z. Posmysz, Wakacje nad Adriatykiem, Warszawa 1970. Z Posmysz, Szrajberka. 7566. Auschwitz 1942–1945, Warszawa 2018.

5. Władysław Terlecki, Dwie głowy ptaka, Krótka noc, Cyklop, Mateczka, Idź na brzeg, widać ogień,w: W. Terlecki, Krótka noc. Dramaty, Warszawa 2016. W. Terlecki, Twarze 1863 ( Spisek , Powrót z Carskiego Sioła, Dwie głowy ptaka, Rośnie las), Warszawa 1979.

6. Lidia Amejko, Gdy rozum śpi..., Męka Pańska w butelce, Dwadrzewko, Farrago, Przemiana 1999, Nondum, w: L. Amejko, Farrago. Dramaty, Warszawa 2020. L. Amejko, Żywoty świętych osiedlowych, Warszawa 2007.

7. Andrzej Stasiuk, Noc (Wołowiec 2005), Ciemny las (Wołowiec, 2007) Czekając na Turka (Wołowiec 2009). A. Stasiuk, Fado (Wołowiec, 2006), Dojczland (Wołowiec, 2007), Jadąc do Babadag (Wołowiec, 2004), Wschód (Wołowiec, 2014).

8. Mariusz Bieliński, Nad, Mrok, Ojcze nasz, Cicho, Księga psa, w: Księga psa. Siedem dramatów metafizycznych, Kraków 2013.

9. Dorota Masłowska, Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku (Warszawa 2006), Między nami dobrze jest (Warszawa 2008), Jak zostałam wiedźmą (Kraków 2014), Inni ludzie (Kraków 2018), Bowie w Warszawie (audiobook, 2022)

10. Wojciech Tomczyk, Wampir, Norymberga, Bezkrólewie, Marszałek, w: Dramaty, Warszawa 2018. W. Tomczyk, Wielka improwizacja (słuchowisko). W. Tomczyk, Komedie, Warszawa 2020.

Zakres tematów:

1. Koniec świata według Mirona Białoszewskiego. Dramaturgia awangardowa. Teatr awangardowy. Poezja polska po roku 1956 - nurt lingwistyczny.

2. Koniec mitu według Zbigniewa Herberta. Powojenny dramat poetycki. Teatr radiowy według Herberta. Polska szkoła słuchowiska. Poezja polska po roku 1956 - nurt neoklasycystyczny.

3. Pamięć o Zagładzie w twórczości Idy Fink. Literatura holocaustowa. Dramat radiowy wobec Zagłady. Pamięć i postpamięc. Holocaust i popkultura.

4. Trauma wojenna w kulturze - przypadek Zofii Posmysz. Literatura obozowa. Historia "Pasażerki". Dramat radiowy według Posmysz. Wojna i popkultura.

5. Teraźniejszość i historia w pisarstwie Władysława Terleckiego. Dramat historyczny w XX wieku. Powieść historyczna w XX wieku. Temat polskich powstań w literaturze współczesnej. Bić się czy nie bić? - oto jest pytanie.

6. Mityzacja rzeczywistości - przypadek Lidii Amejko. "Realizm magiczny" w prozie polskiej lat 90. Dramat polski lat 90. Filozofia i groteska w dramacie. Postmodernizm po polsku. Fantastyka naukowa a dramat.

7. Między Wschodem i Zachodem - geopoetyka Andrzeja Stasiuka. Historia i geografia w prozie podróżnej Stasiuka. Mit Zachodu, mit Wschodu. Wojna w świadomości Polaków i Niemców. Historyczny i społeczny kontekst dramatów Stasiuka.

8. Dramat wiary i niewiary - przypadek Bielińskiego. Radiowy genotyp dramaturgii współczesnej. Śmierć, umieranie, żałoba w literaturze współczesnej. Ekoteologia według Bielińskiego. Psy i ludzie w literaturze i sztuce.

9. Ballada o współczesnych Polakach według Doroty Masłowskiej. Polska rodzina w sztukach Masłowskiej. Krytyka polskiej mentalności w dramacie współczesnym. Dramat polskiej transformacji.

10. Dramat polityczny według Wojciecha Tomczyka. Sąd nad PRL-em w dramacie najnowszym. Mity polskie: dwudziestolecie i współczesność.

Uwagi:

2 nieobecności na zajęciach są usprawiedliwione.

Proszę przynosić ze sobą teksty w wersji analogowej lub cyfrowej.

Bibliografię przedmiotową podaję przed zajęciami.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)