Skład tekstu w edytorze poligraficznym [WH-FPZ-M-II-1-SkTeEd]
Semestr letni 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Skład tekstu w edytorze poligraficznym [WH-FPZ-M-II-1-SkTeEd] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Anna Skibicka | ||||||||||||||||
Literatura: |
James Felici, Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, Gdańsk 2009 Paweł Zakrzewski, Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce, Gliwice 2021 Nigel French, InDesign i tekst. Profesjonalna typografia w InDesign, Warszawa 2017 |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Style akapitowe i style znakowe. Korzystanie ze styli jako element komunikacji autor - redakcja - skład. Tworzenie styli i ich modyfikacja a praca na tekście nieostylowanym. 2. Przygotowanie materiału do składu. Zakres dozwolonej ingerencji w tekst - stosowanie spacji nierozdzielnych, usuwanie elementów zbędnych, rozstrzyganie kwestii wątpliwych. Automatyzacja pracy - np. wstawianie spacji nierozdzielnych, usuwanie powielonych spacji. 3. Makieta książki - format, marginesy, automatyczna paginacja, pagina żywa, style tekstowe, kolory. Tworzenie, modyfikacja, kopiowanie między plikami. Zasady dobierania krojów i stopni pisma. 4. Łamanie - importowanie i układanie tekstów, włamywanie grafik. Kontrola i porządkowanie plików. Łączenie plików w publikację. Eksport do pdf - pdf poglądowy (do korekty). 5. Korekta - nanoszenie korekty na złamanym tekście. Tworzenie automatycznego spisu treści. Eksport do pdf - pdf do druku. 6. Sposoby i zasady ingerowania w skład – tricki dzięki którym skład wygląda lepiej, jest bardziej ekonomiczny. Które zasady składu łamać możemy i kiedy, a których łamać nam nie wolno. 7. Ebook - epub - druk. Czy każdy materiał można wydać w każdej z tych form. Różnice w przygotowaniu materiału - tekstu i elementów graficznych. Jak łamać, by przekształcenie publikacji przygotowanej do druku w ebooka lub epuba było stosunkowo łatwe i szybkie. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy są osiągane metodami podającymi, a weryfikowane w trakcie zaliczenia. Efekty uczenia się w zakresie umiejętności są osiągane metodami poszukującymi, a weryfikowane w trakcie zaliczenia. Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych są osiągane metodami eksponującymi i poddawane ocenianiu ciągłemu. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest przygotowanie podczas zajęć w programie Adobe InDesign publikacji składającej się z kilku rozdziałów, stron tytułowych oraz spisu treści. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.