Problemy edytorskie literatury XIX i XX wieku [WH-FPZ-M-II-2-PrEdL]
Semestr letni 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Problemy edytorskie literatury XIX i XX wieku [WH-FPZ-M-II-2-PrEdL] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 40 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Piotrowska | ||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQ_dzHSwiEkZx7npucizmQCHsVkM9RNXKK9ZLAvAFKFY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e75b6144-d398-43f9-8482-64b3ced41c61&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
METODY DYDAKTYCZNE: Zajęcia ćwiczeniowe o charakterze warsztatowym, konwersatoryjnym. Poświęcone są problematyce związanej z edycją dzieł XIX i XX wiecznych pisarzy, ze szczególnym uwzględnieniem opus posthumum, czyli dzieł brulionowych, pozostawionych przez autorów w rękopisach, nie wydanych za ich życia. Podczas kolejnych zajęć studenci będą przygotowywać poszczególne elementy nowej edycji naukowej dzieła literackiego, które złożą się na projekt zaliczeniowy (pracę roczną). Na zaliczenie pierwszego semestru zajęć studenci przygotowują pierwszą część projektu zaliczeniowego – wstęp do edycji naukowej opracowywanego tekstu literackiego. Studenci będą również zapoznawać się z wybranymi edycjami dzieł XIX i XX wieku oraz analizować zastosowane w nich rozwiązania edytorskie. Główną metodą dydaktyczną jest praca indywidualna (bądź w zespole) na przygotowywanym materiale, dyskusja moderowana, burza mózgów, a także elementy wykładu podawczego. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: - ocena aktywności studentów na zajęciach; - ocena wstępu do przygotowywanej edycji dzieła literackiego (na zaliczenie pierwszego semestru zajęć studenci składają do prowadzącego pierwszą część przygotowywanego projektu zaliczeniowego); - ocena pracy rocznej (przygotowanie projektu edycji naukowej tekstu literackiego). SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Metody oceniania efektów kształcenia z zakresu wiedzy: - ocenianie ustawiczne, w trakcie zajęć; Metody oceniania efektów kształcenia z zakresu umiejętności: - ocenianie ustawiczne, przygotowywanie elementów edycji naukowej na zajęciach; - przygotowanie wstępu do edycji naukowej opracowywanego tekstu literackiego (ocena z pierwszego semestru zajęć); - przygotowanie pracy rocznej (projektu edycji naukowej tekstu literackiego); Metody oceniania efektów kształcenia z zakresu kompetencji społecznych: - ocenianie ciągłe, podczas zajęć. Bierze się pod uwagę umiejętność współpracy w grupie lub w mniejszych zespołach; - umiejętność dyskusji i polemiki w trakcie wypowiedzi ustnych; - umiejętność prezentacji przygotowanych wcześniej materiałów (autoprezentacja). Niedostateczną ocenę otrzymuje Student, który nie opanował efektów kształcenia: - nie bierze czynnego udziału w zajęciach; - nie zna terminologii oraz zasad postępowania stosowanych w edytorstwie naukowym w odniesieniu do tekstów literackich XIX i XX wieku; - nie rozumie problematyki związanej z edycją dzieł XIX i XX wieku; - nie wykazuje chęci rozwijania swoich kompetencji edytorskich i nie wykorzystuje wiedzy zdobytej podczas zajęć; - nie wie, czym są dzieła „brulionowe” i jaka problematyka edytorska się z tym wiąże; - nie potrafi pracować w grupie lub w zespole; - otrzymał ocenę niedostateczną z pracy rocznej (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu) lub nie oddał pracy. Dostateczną ocenę otrzymuje Student, który: - sporadycznie bierze aktywny udział w zajęciach; - zna w stopniu dostatecznym terminologię oraz zasady postępowania stosowane w edytorstwie naukowym w odniesieniu do tekstów literackich XIX i XX wieku; - rozumie problematykę związaną z edycją dzieł XIX i XX wieku; - potrafi z pomocą prowadzącego rozwijać swoje kompetencje edytorskie, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas zajęć; - wie, czym są dzieła „brulionowe” i jaka problematyka edytorska się z tym wiąże; - potrafi pracować w grupie; - posiada dostateczną wiedzę i umiejętności z zakresu opracowania edycji naukowej tekstu literackiego; - otrzymał ocenę dostateczną z pracy rocznej (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu). Dobrą ocenę otrzymuje Student, który: - bierze aktywny udział w zajęciach; - zna dobrze terminologię oraz zasady postępowania stosowane w edytorstwie naukowym w odniesieniu do tekstów literackich XIX i XX wieku; - rozumie problematykę związaną z edycją dzieł XIX i XX wieku; - potrafi samodzielnie rozwijać swoje kompetencje edytorskie, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas zajęć; - wie, czym są dzieła „brulionowe” i jaka problematyka edytorska się z tym wiąże; - potrafi pracować w grupie i w zespole; - otrzymał ocenę dostateczną z plusem lub dobrą z pracy rocznej (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu). Bardzo dobrą ocenę otrzymuje Student, który: - bierze aktywny udział w zajęciach, wykazuje bardzo duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami, samodzielnie poszerza swoją wiedzę; - zna bardzo dobrze terminologię oraz zasady postępowania stosowane w edytorstwie naukowym w odniesieniu do tekstów literackich XIX i XX wieku; - bardzo dobrze rozumie problematykę związaną z edycją dzieł XIX i XX wieku; - potrafi samodzielnie rozwijać swoje kompetencje edytorskie, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas zajęć; - bardzo dobrze wie, czym są dzieła „brulionowe” i jaka problematyka edytorska się z tym wiąże; - potrafi pracować w grupie (w mniejszych i większych zespołach); - otrzymał ocenę dobrą z plusem lub bardzo dobrą z pracy rocznej (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu). |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
CAŁOŚCIOWA OCENA WYSTAWIANA JEST NA KONIEC CYKLU ZAJĘĆ. OCENA OBEJMUJE: - obecność (dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione w cyklu zajęć); - aktywne uczestnictwo w zajęciach (zabieranie głosu w różnych formach dyskusji; prezentowanie postępów prac nad projektem rocznym – oceniana jest staranność przygotowania, indywidualne, innowacyjne podejście do tematu oraz stopień pogłębienia zagadnienia; przygotowanie do zajęć); - pisemna praca roczna. Przez cały semestr studenci samodzielnie przygotowują pracę zaliczeniową, którą oddają do oceny prowadzącemu na przedostatnich zajęciach (poszczególne etapy pracy omawiane są z prowadzącym na zajęciach). Jest to projekt naukowej edycji wybranego tekstu literackiego (ogólna koncepcja wydania - kształt edycji, przeznaczenie edycji, metoda opracowania tekstu literackiego. Projekt powinien zawierać: wstęp (historia tekstu, informacje o edycji – cele, uzasadnienie wybranego sposobu prezentacji tekstu oraz metod opracowania tekstu literackiego, krótki esej interpretacyjny); tekst literacki wybranego utworu; komentarz edytorski (opis źródeł, zasady transkrypcji, aparat krytyczny); objaśnienia oraz słownik wyrazów trudnych. W ramach zaliczenia pierwszego semestru zajęć studenci składają do prowadzącego pierwszą część przygotowywanego projektu – wstęp. Oceniany jest poziom staranności przygotowanego projektu. Umiejętność posługiwania się stylem naukowym (znajomość podstawowych pojęć i kategorii tekstologii oraz edytorstwa naukowego), umiejętność organizacji procesu wydawniczego i przygotowania edycji tekstu literackiego. Powyższe kryteria wyznaczają cząstkowe oceny, które łącznie składają się na ocenę całościową (żadna z ocen cząstkowych nie może być negatywna). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.