Dydaktyka przedmiotowa: Metodyka nauczania literatury i języka polskiego w szkole ponadpodstawowej [WH-FPZ-SP-II-2-MeNLJ]
Semestr letni 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka przedmiotowa: Metodyka nauczania literatury i języka polskiego w szkole ponadpodstawowej [WH-FPZ-SP-II-2-MeNLJ] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(w trakcie)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | ||||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Tupacz | ||||||||||||||
Zakres tematów: |
Konwersatorium poświęcone jest metodyce nauczania literatury polskiej i języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych: liceum ogólnokształcącym, technikum, szkole branżowej I i II stopnia. Podczas zajęć będziemy zajmować się następującymi zagadnieniami: 1. Stała analiza dokumentów: Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla poszczególnych typów szkół, programy nauczania, rozkłady materiału, plany wynikowe. 2. Koncepcje oraz funkcje podręczników w zakresie kształcenia literackiego i nauki o języku. 3. Miejsce edukacji polonistycznej w podstawie programowej kształcenia ogólnego. 4. Omówienie propozycji lekturowej dedykowanej szkole ponadpodstawowej. 5. Planowanie poszczególnych etapów lekcji oraz kreatywnych zadań edukacyjnych. 6. Teoria i praktyka wprowadzania elementów oceniania kształtującego w szkole ponadpodstawowej. 7. Określanie celów i kryteriów lekcji. 8. Informacja zwrotna i ocena koleżeńska na lekcjach języka polskiego w szkole średniej. 9. Ocenianie wypracowań uczniowskich. Warsztaty. 10. Oglądanie, omawianie i ocenianie nagrań lekcji języka polskiego prowadzonych przez koordynatora przedmiotu Łukasza Tupacza. 11. Prezentacje i omawianie konspektów lekcji przygotowanych przez studentów. W semestrze letnim skupimy się na teorii i praktyce egzaminu maturalnego z języka polskiego w nowej formule (2023). |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są takimi metodami, jak wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, giełda pomysłów, pokaz nagrań lekcji, a weryfikowane przez ocenę wystąpienia (prezentacja projektu lekcji w oparciu o konspekt), ocenianie ciągłe oraz ocenę egzaminu pisemnego. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są takimi metodami, jak metody ćwiczeniowo-praktyczne oraz dyskusję, a weryfikowane przez ocenę udziału w dyskusji, ocenę wykonania projektu oraz ocenianie ciągłe. Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych osiągane są takimi metodami, jak dyskusja i prezentacja, a weryfikowane przez ocenę na podstawie obserwacji w warunkach symulowanych, a także ocenę udziału w dyskusji. |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena będzie uwzględniała: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczam dwie nieobecności). 2. Aktywność na zajęciach i wykazanie się znajomością zalecanej bibliografii. 3. Opracowanie konspektu (zgodnie z wzorem przedstawionym przez prowadzącego) i przedstawienie za zajęciach własnej koncepcji lekcji języka polskiego na poziomie szkoły średniej, uwzględniającej poznane techniki edukacyjne. 4. Test wiedzy. Elementy składające się na ocenę końcową: 30% - ocena z końcowego testu wiedzy, 30% - przygotowanie i omówienie konspektu, 20% - aktywność na zajęciach, wykazanie się znajomością zleconej literatury, 20% - obecność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.