Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kino włoskie po 1970 r. [WH-FW-M-I-3-KinWlos] Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kino włoskie po 1970 r. [WH-FW-M-I-3-KinWlos]
Zajęcia: Semestr letni 2022/23 [2022/23_L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 15:00 - 16:30
sala e-learning
e-learning jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 40
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Jacek Kopciński
Literatura:

Monografia:

Tadeusz Miczka, Kino włoskie, Gdańsk 2009.

A. Miller-Klejsa, D. Dąbrowska, Kino włoskie po 1980 r., Wyd. UŁ. 2018;

P. Kletowski, Pier Paolo Pasolini - twórczość filmowa, Warszawa 2013

Filmoteka:

"Baaria": https://www.cda.pl/video/6836858e5/vfilm

"Boski": https://www.cda.pl/video/1103499ff

"Cuda": https://www.cda.pl/video/158158246

"Cinema Paradiso" https://www.cda.pl/video/9455157f3 (wersja reżyserska)

"Dekameron" https://www.cda.pl/video/95821320a

"Drzewo na saboty" https://www.cda.pl/video/78701003d

"Dziewczynka z kotem" : https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=11379&vb=nhv

"Oni": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=10822&vb=nhv

"Martin Eden": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=11833&vb=nhv

"Młodość": https://kulturaliberalna.pl/2014/03/04/swawolenie-proustem-wielkim-pieknie-paolo-sorrentino/

"Moja matka": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=10787&vb=nhv

"Nocny portier" https://www.cda.pl/video/2266673e

"Pokój syna": https://www.cda.pl/video/98531975a

"Szczęśliwy Lazarro": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=10877&vb=nhv

"Wielkie piękno": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=11211&vb=nhv

"Zdrajca"

"Życie jest piękne"

wybrane recenzje:

Diana Dąbrowska, Kinofilska gra z historią. „Boski” w reżyserii Paola Sorrentina, w: https://kulturaliberalna.pl/2021/02/02/kinofilska-gra-z-historia-boski-paolo-sorrentino-diana-dabrowska-wladza-ekranu/

Gabriel Krawczyk, Swawolenie z Proustem. O „Wielkim pięknie” Paolo Sorrentino, https://kulturaliberalna.pl/2014/03/04/swawolenie-proustem-wielkim-pieknie-paolo-sorrentino/

Ewa Mazierska, Zdala od tłumu, na lewo od centrum [ Nanni Moretti] https://kultura.onet.pl/film/wiadomosci/z-dala-od-tlumu-na-lewo-od-centrum/w1dm2db

Jakub Socha, Koniec świata pszczelarzy [Alice Rohrwacher] https://www.dwutygodnik.com/artykul/5702-koniec-swiata-pszczelarzy.html

Zakres tematów:

1. Historia i mit powojennych Włoch w kinie Giuseppe Tornatore ( "Cinema Paradiso", "Baaria")

2. Pochwałą seksualności i witalności w filmach P.P. Pasoliniego ("Dekameron")

3 "Kino"transcendencji" Ermanno Olmi ("Drzewo na saboty")

4. Liliana Cavani - dusza i ciało włoskiego kina ("Nocny portier", "Franciszek")

5. Anatomia władzy w filmach Paolo Sorrentino ("Boski", "Oni")

6. Dekadencja końca świata w filmach Paolo Sorrentino ("Wielkie piękno", "Młodość")

7. Intymność i tragedia ludzi nowoczesnych w filmach Nanniego Morettiego ("Pokój syna", "Moja matka")

8. Obrona świata, który odchodzi w filmach Alice Rohrwacher ("Cuda", "Szczęśliwy Lazzaro").

9. Wykluczenie i awans społeczny w filmach Pietro Marcello ("Martin Eden").

10. Współczesna rodzina w filmach Asi Argento ("Dziewczynka z kotem")

11. Mafia jako włoskie DNA w filmach Matteo Garrone i Marco Bellocchio ("Gomorra", "Zdrajca")

12. Komedia o Holocauście Roberta Benigniego ("Życie jest piękne").

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Efekty uczenia się z zakresu wiedzy zostaną zrealizowane metodą podawczą i zweryfikowane podczas ustnego kolokwium semestralnego

Efekty uczenia się z zakresu umiejętności i kompetencji społecznych zostaną zrealizowane w trakcie dyskusji na zajęciach i samodzielnej pracy studenta.

Zaliczenie na ocenę - egzamin ustny.

Metody i kryteria oceniania:

Niedostateczną ocenę uzyskuje Student, który nie opanował efektów kształcenia.

Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który:

- zna większość filmów wskazanych w programie zajęć;

- potrafi określić konwencję wskazanych dzieł filmowych i przedstawić ich problematykę;

- zna i rozumie tradycje filmową, do której odwołują się wskazane obrazy;

- zna i rozumie takie kategorie jak: konwencja filmowa, tradycja filmowa, kino społeczne, estetyka kina włoskiego.

Dobrą ocenę uzyskuje Student, który:

- zna większość filmów wskazanych w programie zajęć;

- potrafi określić konwencję wskazanych dzieł filmowych i przedstawić ich problematykę;

- zna i rozumie tradycje filmową, do której odwołują się wskazane obrazy;

- zna i rozumie takie kategorie jak: konwencja filmowa, tradycja filmowa, kino społeczne.

- potrafi samodzielnej dokonać interpretacji dzieła filmowego wybranego z programu zajęć;

Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który:

- zna większość filmów wskazanych w programie zajęć;

- potrafi określić konwencję wskazanych dzieł filmowych i przedstawić ich problematykę;

- zna i rozumie tradycje filmową, do której odwołują się wskazane obrazy;

- zna i rozumie takie kategorie jak: konwencja filmowa, tradycja filmowa, kino społeczne.

- potrafi samodzielnej dokonać interpretacji dzieła filmowego wybranego z programu zajęć;

- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych; ma świadomość roli tradycji w kinie współczesnym, w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.

Uwagi:

2 nieobecności usprawiedliwione

Podczas zajęć online obowiązkowo włączamy kamery

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)