Kino włoskie po 1970 r. [WH-FW-M-I-3-KinWlos]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kino włoskie po 1970 r. [WH-FW-M-I-3-KinWlos] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022/23_L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 40 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jacek Kopciński | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Monografia: Tadeusz Miczka, Kino włoskie, Gdańsk 2009. A. Miller-Klejsa, D. Dąbrowska, Kino włoskie po 1980 r., Wyd. UŁ. 2018; P. Kletowski, Pier Paolo Pasolini - twórczość filmowa, Warszawa 2013 Filmoteka: "Baaria": https://www.cda.pl/video/6836858e5/vfilm "Boski": https://www.cda.pl/video/1103499ff "Cuda": https://www.cda.pl/video/158158246 "Cinema Paradiso" https://www.cda.pl/video/9455157f3 (wersja reżyserska) "Dekameron" https://www.cda.pl/video/95821320a "Drzewo na saboty" https://www.cda.pl/video/78701003d "Dziewczynka z kotem" : https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=11379&vb=nhv "Oni": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=10822&vb=nhv "Martin Eden": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=11833&vb=nhv "Młodość": https://kulturaliberalna.pl/2014/03/04/swawolenie-proustem-wielkim-pieknie-paolo-sorrentino/ "Moja matka": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=10787&vb=nhv "Nocny portier" https://www.cda.pl/video/2266673e "Pokój syna": https://www.cda.pl/video/98531975a "Szczęśliwy Lazarro": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=10877&vb=nhv "Wielkie piękno": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=11211&vb=nhv "Zdrajca" "Życie jest piękne" wybrane recenzje: Diana Dąbrowska, Kinofilska gra z historią. „Boski” w reżyserii Paola Sorrentina, w: https://kulturaliberalna.pl/2021/02/02/kinofilska-gra-z-historia-boski-paolo-sorrentino-diana-dabrowska-wladza-ekranu/ Gabriel Krawczyk, Swawolenie z Proustem. O „Wielkim pięknie” Paolo Sorrentino, https://kulturaliberalna.pl/2014/03/04/swawolenie-proustem-wielkim-pieknie-paolo-sorrentino/ Ewa Mazierska, Zdala od tłumu, na lewo od centrum [ Nanni Moretti] https://kultura.onet.pl/film/wiadomosci/z-dala-od-tlumu-na-lewo-od-centrum/w1dm2db Jakub Socha, Koniec świata pszczelarzy [Alice Rohrwacher] https://www.dwutygodnik.com/artykul/5702-koniec-swiata-pszczelarzy.html |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Historia i mit powojennych Włoch w kinie Giuseppe Tornatore ( "Cinema Paradiso", "Baaria") 2. Pochwałą seksualności i witalności w filmach P.P. Pasoliniego ("Dekameron") 3 "Kino"transcendencji" Ermanno Olmi ("Drzewo na saboty") 4. Liliana Cavani - dusza i ciało włoskiego kina ("Nocny portier", "Franciszek") 5. Anatomia władzy w filmach Paolo Sorrentino ("Boski", "Oni") 6. Dekadencja końca świata w filmach Paolo Sorrentino ("Wielkie piękno", "Młodość") 7. Intymność i tragedia ludzi nowoczesnych w filmach Nanniego Morettiego ("Pokój syna", "Moja matka") 8. Obrona świata, który odchodzi w filmach Alice Rohrwacher ("Cuda", "Szczęśliwy Lazzaro"). 9. Wykluczenie i awans społeczny w filmach Pietro Marcello ("Martin Eden"). 10. Współczesna rodzina w filmach Asi Argento ("Dziewczynka z kotem") 11. Mafia jako włoskie DNA w filmach Matteo Garrone i Marco Bellocchio ("Gomorra", "Zdrajca") 12. Komedia o Holocauście Roberta Benigniego ("Życie jest piękne"). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Efekty uczenia się z zakresu wiedzy zostaną zrealizowane metodą podawczą i zweryfikowane podczas ustnego kolokwium semestralnego Efekty uczenia się z zakresu umiejętności i kompetencji społecznych zostaną zrealizowane w trakcie dyskusji na zajęciach i samodzielnej pracy studenta. Zaliczenie na ocenę - egzamin ustny. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Niedostateczną ocenę uzyskuje Student, który nie opanował efektów kształcenia. Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który: - zna większość filmów wskazanych w programie zajęć; - potrafi określić konwencję wskazanych dzieł filmowych i przedstawić ich problematykę; - zna i rozumie tradycje filmową, do której odwołują się wskazane obrazy; - zna i rozumie takie kategorie jak: konwencja filmowa, tradycja filmowa, kino społeczne, estetyka kina włoskiego. Dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - zna większość filmów wskazanych w programie zajęć; - potrafi określić konwencję wskazanych dzieł filmowych i przedstawić ich problematykę; - zna i rozumie tradycje filmową, do której odwołują się wskazane obrazy; - zna i rozumie takie kategorie jak: konwencja filmowa, tradycja filmowa, kino społeczne. - potrafi samodzielnej dokonać interpretacji dzieła filmowego wybranego z programu zajęć; Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - zna większość filmów wskazanych w programie zajęć; - potrafi określić konwencję wskazanych dzieł filmowych i przedstawić ich problematykę; - zna i rozumie tradycje filmową, do której odwołują się wskazane obrazy; - zna i rozumie takie kategorie jak: konwencja filmowa, tradycja filmowa, kino społeczne. - potrafi samodzielnej dokonać interpretacji dzieła filmowego wybranego z programu zajęć; - konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych; ma świadomość roli tradycji w kinie współczesnym, w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
2 nieobecności usprawiedliwione Podczas zajęć online obowiązkowo włączamy kamery |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.