Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy prawa karnego [WP-AD-1-PPK2-ćw] Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy prawa karnego [WP-AD-1-PPK2-ćw]
Zajęcia: Semestr letni 2023/24 [2023/24_L] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 9:45 - 11:15
sala 203
Kampus Wóycickiego Bud. 21 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2024-04-24 09:45 : 11:15 sala 203
Kampus Wóycickiego Bud. 21
2024-05-01 09:45 : 11:15 sala 203
Kampus Wóycickiego Bud. 21
2024-05-08 09:45 : 11:15 sala 203
Kampus Wóycickiego Bud. 21
2024-05-15 09:45 : 11:15 sala 203
Kampus Wóycickiego Bud. 21
2024-05-22 09:45 : 11:15 sala 203
Kampus Wóycickiego Bud. 21
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Julia Kosonoga-Zygmunt
Literatura:

Literatura podstawowa: 1. W. Wróbel, A. Zoll, Polskie prawo karne. Część ogólna, Kraków 2012; 2. T. Bojarski, Polskie prawo wykroczeń. Zarys wykładu, Warszawa 2012).

Literatura uzupełniająca: 1. W. Wróbel, A. Zoll (red.), Kodeks karny. Część ogólna. Tom I. Komentarz do art. 1-52 (cz.1), Warszawa 2016; 2. dostępne na rynku podręczniki do nauki prawa karnego i prawa wykroczeń.

Zakres tematów:

1. Pojęcie prawa karnego - jego podstawowe cechy i funkcje. Rozwój prawa karnego. Ustawa karna - źródła prawa karnego. Konstrukcja przepisów prawa karnego. Wykładnia.

2. Zasady obowiązywania ustawy karnej.

3. Przestępstwo i zasady odpowiedzialności karnej.

4. Jedność - wielość czynów.

5. Zbieg przepisów, zbieg przestępstw.

6. Kary i orzekanie.

7. Środki zabezpieczające.

8. Traktowanie nieletnich.

9. Przedawnienie i zatarcie skazania.

10. Ułaskawienie, amnestia, abolicja.

11. Systematyka przestępstw.

12. Rozwój ustawodawstwa w zakresie prawa wykroczeń. Europejskie modele orzekania w sprawach o wykroczenia. Rozwój polskiego prawa wykroczeń. Źródła polskiego prawa wykroczeń. Zasady obowiązywania. Pojęcie wykroczenia. Wykroczenie a przestępstwo.

13. Ogólna charakterystyka prawa karnego skarbowego.

14. Ogólna charakterystyka modelu odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary przyjętego w prawie polskim.

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

I. Opis metod dydaktycznych:

Ćwiczenia prowadzone są tylko w części metodą wykładu informacyjnego (konwencjonalnego), gdyż studenci zobowiązani są do przygotowania się do zajęć z przesyłanych im systematycznie skryptów oraz innych materiałów.

W trakcie ćwiczeń ciągła i usystematyzowana wypowiedź prowadzącego zmierza do usystematyzowania zdobytej w trakcie samodzielnego uczenia się wiedzy posiadanej przez studentów. Nieprzygotowanie się studentów do zajęć uniemożliwia im aktywne uczestnictwo w zajęciach, co stanowi wystarczający bodziec do systematycznej pracy.

W trakcie zajęć przeprowadzane mogą być niezapowiedziane kartkówki w formie testu jednokrotnego wyboru z materiału omówionego na poprzednich zajęciach.

Studenci zobowiązani są do zadawania pytań i czynienia notatek. W trakcie ćwiczeń zadawane są studentom pytania kontrolne, aby pomóc im utrzymać należytą uwagę oraz pomóc podążać za tokiem prezentowanej materii.

Ćwiczenia zawierają elementy konwersatoryjne, w trakcie których studenci wykazują się bezpośrednią aktywnością, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych związanych z prawem karnym. Studenci uczą się poszukiwania odpowiedzi, dochodzenia do prawdy i bronienia własnego stanowiska związanego z analizowaną w trakcie konkretnych zajęć materią.

Ćwiczenia nie są też pozbawione elementów praktycznych polegających na studium przypadku, które ogniskuje się na szczegółowej analizie konkretnego kazusu o tematyce związanej z prawem karnym - częścią ogólną a następnie wyciąganiu wniosków, dokonywaniu porównań, uogólnień.

Wykorzystywany jest także kontakt asynchroniczny przy wykorzystaniu MS Teams, na którym udostępnia się studentom dodatkowe materiały (skrypty, prezentacje, artykuły, kazusy i inne zadania).

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKWp7RfC5DL2vNhvP5OlrykGENAq9Xth5imhnaoX9Aps1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6ba247d3-5563-44b6-b386-918ad5afd43f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

II. Weryfikacja nabywanych umiejętności i postaw następuje w trakcie ćwiczeń, a nabywanej wiedzy w trakcie ewentualnych kartkówek i dwóch zapowiedzianych prac pisemnych (każda praca obejmuje zamknięte pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz 2 pytania otwarte).

Zaliczenie:

2 kolokwia pisemne (test jednokrotnego wyboru, 2 otwarte pytania problemowe).

Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach w semestrze bez względu na to czy są usprawiedliwione czy też nie.

Metody i kryteria oceniania:

Umiejętności:

PR_U01 posługiwanie się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych (uchylonych) tekstów Kodeksu karnego, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych

(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i dogmatycznych.

(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.

PR_U02 wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego materialnego do opisu, analizy i rozwiazywania konkretnych spraw prawnych

(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i dogmatycznych.

(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.

PR_U03 analizowanie roli norm prawnych prawa karnego materialnego w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk społecznych

(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy i rozwiązania stanów prawnych.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i praktycznych.

(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.

PR_U04 prognozowanie i modelowanie złożonych procesów społecznych, wykorzystując w tym celu właściwe metody tworzenia, interpretacji i stosowania norm prawnych z zakresu prawa karnego materialnego oraz nowoczesne technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze

2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę ćwiczeń.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę ćwiczeń.

(5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną prognozuje i modeluje złożone procesy społeczne.

PR_U05 wiązanie zdobytej wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego materialnego z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną współczesnych oraz historycznych zjawisk gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących w Polsce i na świecie

(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy i rozwiązania stanów prawnych.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i praktycznych.

(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.

PR_U07 projektowanie i tworzenie rożnych prac pisemnych w języku polskim, stosowanym w prawie karnym materialnym, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym

2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę ćwiczeń.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę ćwiczeń.

(5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną projektuje i tworzy wystąpienia ustne dotyczące różnych problemów prawa karnego, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym

PR_U09 projektowanie i tworzenie wystąpień ustnych w języku polskim, stosowanym w prawie karnym materialnym, w zakresie, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym

2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.

(3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę wykładu.

(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę wykładu.

(5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną projektuje i tworzy wystąpienia ustne dotyczące różnych problemów prawa karnego, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym.

Kompetencje:

PR_K01: Student rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących przypisania odpowiedzialności za typ czynu zabronionego opisanego w Kodeksie karnym, ma świadomość zmienności uwarunkowań będących podstawą ich kształtowania oraz funkcjonowania w praktyce.

(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.

(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.

(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.

(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, zauważa i rozumie wpływ uwarunkowań na zmieniające się przepisy, kształt instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących przypisania odpowiedzialności za typ czynu zabronionego opisanego w Kodeksie karnym.

PR_K02: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz potrafi przypisać określone typy czynów zabronionych, w tym zaszeregować znamiona, do konkretnych stanów faktycznych.

(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.

(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.

(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.

(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, z zauważalną swobodą identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz potrafi przypisać określone typy czynów zabronionych, w tym zaszeregować znamiona, do konkretnych stanów faktycznych.

PR_K03; Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne i polityczne.

(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.

(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.

(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.

(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, wykazuje wszechstronność w zakresie realizowanych prac.

PR_K04 określanie priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie

(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.

(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.

(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.

(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się.

Na ocenę niedostateczną (2):

EK1: nie umie formułować opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych ani też dokonywać ich prawnokarnej oceny.

EK2: nie potrafi posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego.

EK3: nie potrafi interpretować oraz krytycznie oceniać przepisów karnych.

EK4: nie potrafi pracować i współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).

EK5: nie rozumie potrzeby stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie.

Na ocenę dostateczną, dostateczną plus (3, 3,5):

EK1: ma zadowalająco rozwiniętą umiejętność formułowania opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywania ich prawnokarnej oceny.

EK2: potrafi prawidłowo posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego.

EK3: potrafi interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny na poziomie zadowalającym.

EK4: docenia pracę w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).

EK5: rozumie potrzebę uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego.

Na ocenę dobrą, dobrą plus (4, 4,5):

EK1: ma dobrze rozwiniętą umiejętność formułowania opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywania ich prawnokarnej oceny.

EK2: nie tylko potrafi prawidłowo posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla

sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego, ale też czyni to względnie swobodnie.

EK3: potrafi samodzielnie interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny.

EK4: potrafi pracować i w współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).

EK5: dobrze rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie

Na ocenę bardzo dobrą (5):

EK1: nie tylko bardzo dobrze umie formułować opis prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywać ich prawnokarnej oceny, ale też w wypadku okoliczności, które mogą być różnie interpretowane, potrafi zidentyfikować możliwe konkurencyjne interpretacje oraz wskazać mocne i słabe strony każdej z nich.

EK2: potrafi biegle posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego.

EK3: bardzo dobrze potrafi w sposób samodzielny interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny.

EK4: potrafi aktywnie i kreatywnie zarządzać grupą wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).

EK5: bardzo dobrze rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie.

Uwagi:

II rok, I stopień, ćwiczenia

Link do zespołu w aplikacji MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKWp7RfC5DL2vNhvP5OlrykGENAq9Xth5imhnaoX9Aps1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6ba247d3-5563-44b6-b386-918ad5afd43f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)