Popularyzacja plastyki i historii sztuki w placówkach oświatowych [WNHS-HS-PPiHSwPO]
Semestr zimowy 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Popularyzacja plastyki i historii sztuki w placówkach oświatowych [WNHS-HS-PPiHSwPO] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023/24_Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Lewińska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Arends R.I.: Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002 2. Żuk G., Twórcze aspekty działalności muzeów [w:] Twórczość w szkole. Rzeczywiste i możliwe aspekty zagadnienia, red. Barbara Myrdzik i Małgorzata Karwatowska, Lublin 2011, s. 173-182. Lektura uzupełniająca: 1. Dziedzic A., Kozłowska W.E., Drama na lekcjach historii, WSiP, Warszawa 1999. 3. Goźlińska E., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa 2004. 4. Jałochowska E., Historia sztuki dla dzieci i rodziców. Rozmowy z Kajtkiem, Wyd. Bukowy las, Wrocław 2021. 5. Lewińska B, Kieler W. Ars Longa. Przemiany sztuki od Wenus z Willendorfu do Ogrodu rozkoszy ziemskich. Podręcznik do historii sztuki, cz. 1, CEA, Warszawa 2021. 5. Lewińska B, Kieler W. Ars Longa. Przemiany sztuki od Szpitala Niewiniątek do Huśtawki Fragonarda. Podręcznik do historii sztuki, cz. 2, CEA, Warszawa 2022. 5. Wilder J.B., Historia sztuki dla bystrzaków, Wyd. Helion, Gliwice 2020. 6. Todd H. Kreatywność na zawołanie. Jak odkryć i rozwinąć wewnętrzną moc twórczą, Wyd. OSM POWER, Warszawa 2015. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Program zajęć obejmuje: Program zajęć obejmuje: 1. Popularyzacja, definicja i znaczenie popularyzacji. Instytucje powołane do prowadzenia zajęć popularyzacyjnych nauki o sztuce, a zwłaszcza historii sztuki i plastyki, a szczególnie: - działy oświatowe muzeów i galerii artystycznych, - ośrodki kultury, - instytucje pozarządowe, zajmujące się upowszechnianiem kultury (fundacje, stowarzyszenia), - placówki oświatowe pozaszkolne (ogniska plastyczne, dziecięce i młodzieżowe akademie artystyczne, kluby seniora, uniwersytety trzeciego wieku). 2. Metody i techniki podające stosowane w popularyzacji, a skuteczność ich stosowania w zależności od wieku i przygotowania adresata. Praktyczne ćwiczenia z zakresu popularyzacji. 3. Wykład i wykład konwersatoryjny, mini wykłady z prezentacjami. Praktyczne ćwiczenia z zakresu popularyzacji. 4. Metody waloryzacyjne i aktywne: drama oraz gry dydaktyczne. Praktyczne ćwiczenia w przygotowaniu zajęć popularyzacyjnych. 5. Metody i techniki popularyzacji łączące przekaz werbalny z aktywnością uczestników: heurystyka i różne formy działań grupowych. 6. Inne metody prowadzenia zajęć popularyzacyjnych - dyskusja, debata oxfordzka. Praktyczne ćwiczenia w prowadzeniu zajęć popularyzacyjnych. 7. Przygotowanie do prowadzenia zajęć popularyzacyjnych - tworzenie pomocy dydaktycznych. 8. Przygotowanie do prowadzenia zajęć popularyzacyjnych - tworzenie scenariuszy zajęć. 9. Analiza przygotowanych scenariuszy - dyskusja na temat zastosowanych metod i form popularyzacji. 10. Praktyczne ćwiczenia z zakresu popularyzacji historii sztuki w wybranych placówkach kultury państwowych i samorządowych. 11. Praktyczne ćwiczenia z zakresu popularyzacji plastyki w muzeach. 12. Praktyczne ćwiczenia z zakresu popularyzacji plastyki w instytucjach pozarządowych. 13. Praktyczne ćwiczenia z zakresu popularyzacji plastyki i historii sztuki - gry i zabawy terenowe, happeningi. 14. Praktyczne ćwiczenia z zakresu popularyzacji plastyki i historii sztuki - analiza dzieła sztuki, jako sposób na popularyzację. 15. Zaliczenie na ocenę w formie rozmowy focusowej, dotyczącej pojęć popularyzacji, metod i technik. Ewaluacja zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia praktyczne w zakresie przygotowywania i prowadzenia zajęć popularyzatorskich z zakresu historii sztuki i plastyki. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty umiejętności: metoda dydaktyczna - elementy wykładu konwersatoryjnego, aktywny udział studentów w konwersatorium oraz przygotowanie zajęć popularyzatorskich Efekty kompetencji: metoda dydaktyczna - indywidualna lektura tekstów, uczenie się we współpracy, samodzielne poszukiwanie rozwiązań, metoda projektu (zadanie realizowane indywidualnie o charakterze praktycznym), Prezentacja, jako uzupełnienie i wzbogacenie metody wykładu. Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia: 1. Umiejętności ocena 2 (ndst): Student nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną i/lub przekroczył dopuszczalny limit nieobecności nieusprawiedliwionych. ocena 3 (dst) Studentka/student rozumie potrzebę uczenia się i popularyzacji, ale nie podejmuje w tym kierunku wystarczającej aktywności. Student/studentka posiada niewielkie, wymagające stałego ćwiczenia umiejętności popularyzacji wiedzy o sztuce. Potrafi z pomocą nauczyciela akademickiego m.in. poprowadzić zajęcia z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w muzeach lub innych placówkach oświatowych. ocena 4 (db) Studentka/student rozumie potrzebę uczenia się i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej, już na etapie studenckim podejmuje aktywność w tym zakresie. Student/studentka posiada umiejętności popularyzacji wiedzy o sztuce. Potrafi m.in. na zadowalającym poziomie poprowadzić zajęcia z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w muzeach lub innych placówkach oświatowych. Zajęcia przez niego prowadzone są na dobrym poziomie. ocena 5 (bdb) Studentka/student doskonale rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej. Samodzielnie aktualizuje wiedzę i poszukuje informacji dotyczących sposobów jej popularyzowania. Student/studentka posiada umiejętności popularyzacji wiedzy o sztuce, zna podstawowe metody i techniki i wykorzystuje je w praktyce. Potrafi m.in. poprowadzić zajęcia z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w muzeach lub innych placówkach oświatowych, a zajęcia są przez niego prowadzone na bardzo wysokim poziomie. Kompetencje ocena 2 (ndst) Studentka/student nie ma wystarczających kompetencji do prowadzenia zajęć popularyzacyjnych. p ocena 3 (dst) Student/studentka potrafi częściowo posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki w przygotowywaniu materiałów dydaktycznych oraz w prowadzeniu zajęć. Studentka/student posiada zadowalającą umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Potrafi przygotować tekst naukowy w formie prezentacji z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki w stopniu zadowalającym. ocena 4 (db) Studentka/student potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki w dobrym stopniu w przygotowywanych materiałach dydaktycznych w formie zajęć; potrafi poprowadzić na dobrym poziomie zajęcia popularyzatorskie. Student/studentka posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować na dobrym poziomie tekst naukowy z aparatem badawczym w formie prezentacji z poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. ocena 5 (bdb) Studentka/student potrafi znakomicie posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki w przygotowywaniu materiałów dydaktycznych oraz w prowadzeniu zajęć. Student/studentka posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym na bardzo dobrym poziomie. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i fotografiami dzieł sztuki w formie prezentacji na bardzo dobrym poziomie. 2. Weryfikacja umiejętności i kompetencji: - obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione; każda następna nieobecność powoduje obniżenie oceny semestralnej o pół stopnia, w stosunku do oceny przewidywanej, uzyskanej za aktywność, przygotowanie materiałów i poprowadzenie ćwiczeń popularyzatorskich zgodnych z programem. - aktywny udział w ćwiczeniach odnotowywany przez prowadzącego - przygotowanie materiału naukowego w formie prezentacji na zajęcia popularyzatorskie we wskazanej placówce kultury. -pozytywne zaliczenie kolokwium kończącego zajęcia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.