Wstęp do historii sztuki. Techniki artystyczne [WNHS-ODKS-WHSTA]
Semestr zimowy 2023/24
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wstęp do historii sztuki. Techniki artystyczne [WNHS-ODKS-WHSTA] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023/24_Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 40 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Ponińska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. A. Fuga, Techniki i materiały, Warszawa 2008. 2. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989. 3. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984. 4. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983. Literatura uzupełniająca: 1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990. 2. C. Cennini, Rzecz o malarstwie, tłum. S.Tyszkiewicz, opr. H. Jędrzejewska, Wrocław 1955. 3. K. Pliniusza starszego Historyi naturalnej ksiąg 37, tłum. J. Łukaszewicz, t. 1-10, Poznań 1845. 4. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. S. Kobielus, Tyniec – Kraków 1998. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1-3. Informacje wstępne: rodzaje spoiw, podział technik malarskich, najważniejsze pigmenty i barwniki 4-7. Techniki malarskie o spoiwach organicznych: techniki rysunkowe: podłoża (papirus, pergamin, papier), narzędzia: węgiel, węgiel drzewny natłuszczony, ołówek metalowy, ołówek grafitowy, kreda i sangwina, pastele suche i woskowe, pędzel, piórko, technika lawowania (tusz i atrament) 8-11. Techniki malarskie o spoiwach organicznych: akwarela, gwasz, miniatorstwo i iluminatorstwo (kość słoniowa jako podobrazie), enkaustyka, tempera, technika olejna (podobrazia: drewno, płótno), szypolen, technika kazeinowa 12. Techniki pozłotnicze do celów malarskich (na pulment, mikstion i in.) 13-15. Techniki malarskie o spoiwach mineralnych: fresk mokry (al fresco, fresk pakułowo-wapienny), fresk suchy (fresco secco), sgraffito |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: |
Zakres wiedzy (ODKiŚ1_W01) oraz umiejętności (ODKiŚ1_U01) realizowany jest w ramach wykładu informacyjnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i innych audiowizualnych środków przekazu. Weryfikacja efektów kształcenia w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi obejmującego zakres przerobiony na zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: Na ocenę końcową składają się: 1. obowiązkowa obecność (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie limitu nieobecności spowoduje ustalanie dodatkowych, indywidualnych warunków zaliczenia, jednak nieobecność na większej niż połowa ilości wykładów uniemożliwia uzyskanie zaliczenia. 2. ocena z pisemnego kolokwium (w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi rozwiązywanego stacjonarnie) obejmującego zakres przerobiony na zajęciach Na ocenę bardzo dobrą (5) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się bardzo dobrą znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym oraz w najwyższym stopniu umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. Na ocenę dobrą (4) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się dobrą znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym oraz w średnim stopniu umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków.. Na ocenę dostateczną (3) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się dostateczną znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym oraz w najwyższym stopniu umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
zajęcia łączone HS i ODKiŚ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.